![]() 教員名 : 平塚 三好
|
科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
知的財産とビジネス (知的財産概論1)(後・金4)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Intellectual Property and Business (知的財産概論1)(後・金4)
授業コード Class code
99K1322
科目番号 Course number
L1CAINPc21
教員名
平塚 三好
Instructor
Mitsuyoshi HIRATSUKA
開講年度学期
2025年度後期
Year
2025年度
Semester
②Second semester
曜日時限
金曜4限
Class hours
Friday, 4th
開講学科・専攻 Department
理学部第一部(一般教養科目)、経営学部(一般教養科目)
A course of liberal arts, the Faculty of Science Division Ⅰ A course of liberal arts, the School of Management 単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義
Lecture 外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
⑤ [対面]ブレンド型授業/ [On-site] Blended format (must include 50%-or-more classes held on-site)
概要 Description
・知的財産とビジネスの関係を理解すべく、レクチャー、発言や議論、演習、レポート等を通じ、ビジネスの視点から知的財産の基本を学ぶ。知的財産となる知恵やノウハウが如何にビジネスにおいて重要かを理解し、知的財産を源泉にして、ビジネスに役立てる感性を学ぶ。
・To understand the relationship between intellectual property and business, learn the basics of intellectual property from a business perspective through lectures, comments and discussions, exercises, reports, etc. Understand how important the knowledge and know-how that constitutes intellectual property is in business, and learn the sensibility to use intellectual property as a source to benefit business. 目的 Objectives
・知的財産とビジネスの関係を理解し、知的財産となるアイデアやノウハウが如何にビジネスにおいて重要かを理解し、知的財産を源泉にして、ビジネスに役立てる感性を学ぶことを目的とする。
・国際社会で他者と議論すべく、自分の意見を積極的に発言する発言力を身に付ける。 ・課題を自ら発見し、主体的に考え、解決に取り組むための論理的・批判的思考力を習得する。 - The purpose of this course is to understand the relationship between intellectual property and business, and how important ideas and know-how that become intellectual property are in business, and to learn the sensibility to use intellectual property as a source of benefit to business. - To acquire the ability to actively voice one's opinions in discussions with others in the international community. - To acquire logical and critical thinking skills to discover problems on one's own, think independently, and work to solve them. 到達目標 Outcomes
・知的財産の概要を学び、知的財産とビジネスの関係を理解することを目的とする。
・国際社会で他者と議論すべく、自分の意見を積極的に発言する発言力を身に付ける。 ・課題を自ら発見し、主体的に考え、解決に取り組むための論理的・批判的思考力を習得する。 ・The purpose of this course is to learn an overview of intellectual property and understand the relationship between intellectual property and business. ・To acquire the ability to actively express one's opinions in discussions with others in the international community. ・To acquire logical and critical thinking skills to discover problems on one's own, think independently, and work to solve them. 卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。 You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments). https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/ 履修上の注意 Course notes prerequisites
*成績評価において、教室での対面授業における議論のための発言が大きな割合を占める。発言や議論をせずに平常の課題レポートを提出するだけでは、単位取得はできないため、教室での対面授業に全て出席し、議論のための発言をすることを前提に履修すること。
・課題レポート等の作成及び提出において、本科目の学習効果の担保の観点から、ChatGPT等の生成AIの使用は一切厳禁とする。予め担当教員が生成AIを使用した場合の解答を調査しておくため、一部でも使用したと認められる場合には、無効若しくは大幅な減点とする。 ・いずれの回が、教室での対面授業となるか、あるいは、非同期オンラインとなるかは、 あくまで予定であって、直前に決定若しくは変更となる場合があるため、 全15回の授業時間すべてにおいて時間を空けておき、LETUSのアナウンスを随時確認すること。 ・毎回の授業に先立ち、随時、LETUSでのアナウンスを確認してください。 ・履修者に合わせた最適な学習を行うため、授業計画(内容や順序等)が変更となる場合があります。 ・CLASS及びLETUSの登録にあたり、授業コードに間違いがないか、必ず確認してください。 ・成績評価方法、授業計画、及びLETUSでの毎回のアナウンスをよく確認すること。 ・本学におけるノブレスオブリージュの精神のもと、高い志をもって世界の発展・持続に率先して貢献することを意識すること。 *Comments made in face-to-face classrooms for discussion will make up a large proportion of the grade. Students will not receive credits by simply submitting a regular assignment report without making any comments or discussions, so students should take this course on the premise that they will attend all face-to-face classroom classes and make comments for discussions. -Please check the announcements on LETUS prior to each class. -The lesson plan (content, order, etc.) may change in order to provide optimal learning for each student. -When registering CLASS and LETUS, be sure to check that the lesson code is correct. アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/小テストの実施 Quiz type test/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/-
-
準備学習・復習 Preparation and review
・準備学習:毎回の授業に先立ち、該当箇所を事前に書籍等で予習してください。
・復習:各回ごと、2時間程度の時間をかけ、深い理解に努めてください。 ・Preparatory Learning: before each lesson, be sure to prepare the relevant part. ・Review: Each time, it takes about two hours and try to deepen understanding. 成績評価方法 Performance grading policy
・教室の対面授業での積極的参加(主として発言。但し、単なる質問は除く)を約4割、
平常の課題レポート(LETUSでの提出、並びに教室の対面授業においてランダムで実施する演習の課題レポートの提出)約4割、 、及び期末レポート約2割で評価する。 (教室での授業の出席は当然であるため、評価対象外となる一方、欠席は減点対象となり得る。 発言や議論をせずにレポートを提出するだけでは、単位取得はできない)。 *課題レポート等の作成及び提出において、本科目の学習効果の担保の観点から、ChatGPT等の生成AIの使用は一切厳禁とする。予め担当教員が生成AIを使用した場合の解答を調査しておくため、一部でも使用したと認められる場合には、無効若しくは大幅な減点とする。 <欠席の取り扱い> ・出席が履修上の前提のため、病欠や慶弔、科目履修期間を含め如何なる理由であっても、全15回を前提とする授業に参加して学びを得ていないことには変わりがなく、また、出席した学生との公平上、特別扱いはしないため、欠席扱いに変わりはなく、減点対象となりうる(その分、以後の授業での発言や平常の課題レポートで挽回すること。文科省の方針により、出席そのものは、履修上の当然の前提のため、加点しない。発言等の積極的な参加活動が加点対象。) ・対面授業における4回以上の欠席は、単位付与の対象外。 <成績評価の方針> ・真面目に努力した者が報われる(ずるは大損)。 →知的財産の根本的な思想、及び本学におけるノブレスオブリージュの精神 ・Evaluation will be based on active participation in face-to-face classroom classes (mainly speaking, but not simply asking questions) which accounts for about 40% of the grade, regular assignment reports (submissions via LETUS and assignment reports for exercises randomly conducted in face-to-face classroom classes) which accounts for about 40%, and final reports which accounts for about 20% of the grade. (Attendance at classroom classes is expected and will not be evaluated, but absences may result in points being deducted. You will not be able to obtain credits by simply submitting a report without speaking or discussing.) <Handling of absences> - Because attendance is a prerequisite for taking the course, absence due to illness, congratulations or condolences, or for any other reason, including the period during which the course is being taken, does not change the fact that you have not participated in and learned from all 15 classes. Also, to be fair to students who attended, you will not be treated specially, so you will still be considered absent and may be subject to a deduction of points (you will have to make up for this by speaking up in subsequent classes or completing regular assignment reports. According to the policy of the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology, attendance itself is a prerequisite for taking the course, so points will not be added. Active participation such as speaking up will be added.) - Absences of four or more face-to-face classes will not be eligible for credits. 学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している ・B:到達目標を達成している ・C:到達目標を最低限達成している ・D:到達目標を達成していない ・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している ・S:Achieved outcomes, excellent result ・A:Achieved outcomes, good result ・B:Achieved outcomes ・C:Minimally achieved outcomes ・D:Did not achieve outcomes ・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation 教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store). https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ 参考書・その他資料 Reference and other materials
・特になし(必要に応じ、LETUSでBOXのダウンロード先を明示)。
・教科書は、特許庁の無料ダウンロードの”知的財産制度”を使用するので、購入は不要(LETUSでBOXのダウンロード先を明示)。 ・Nothing in particular (If necessary, specify the download destination of the BOX with LETUS). ・Textbooks use the "Intellectual Property System" of the Patent Office for free download, so there is no need to purchase them (indicate the BOX download destination on LETUS). 授業計画 Class plan
*発言を重視する教室での対面授業を計8回、並びに非同期オンライン授業(オンデマンド)を計7回、実施(授業の実施形態は、平素及び毎回の直前にLETUSで再確認すること。)。
*履修者に合わせた最適な学習を行うため等で、授業計画が変更となる場合がある(内容や順序等)。 1.ビジネスにおける知的財産の重要性と概要【教室での対面授業】 ・オリエンテーション ・発言や議論、コンテンツ、レクチャーを通じ、将来、研究・開発に関わる学生が知的財産を学ぶ重要性を理解し、ビジネスの視点から知的財産を意識できるようになる。 ・毎回の授業に先立ち、随時、LETUSでのアナウンスを確認してください。 2.ビジネスにおける知的財産の重要性、及び特許制度の概要<非同期オンライン(オンデマンド)> 知的財産全般の理解に資するトピックスを通じ、知的財産とビジネスの実際的な関係を理解する。ビジネスを意識しつつ、知的財産の重要性、並びに、特許制度の特徴や特許取得の意義等を理解し、研究や開発の場面で特許を意識できるようになる。 ・オリエンテーションの補足 ・毎回の授業に先立ち、随時、LETUSでのアナウンスを確認してください。 3.ビジネスを踏まえた特許取得までのプロセス【教室での対面授業】 発言や議論、コンテンツ、レクチャーを通じ、知的財産全般の理解に資するトピックスを通じ、知的財産とビジネスの実際的な関係を理解する。知的財産を活かすビジネスを意識しつつ、研究開発の成果である発明について特許を取得するための特許出願手続きから特許取得までの概要を把握するとともに、特許取得までのプロセスを俯瞰できるようになる。 *以降、毎回の授業に先立ち、随時、LETUSでのアナウンスを確認してください。 4.ビジネスを踏まえた企業経営と特許制度<非同期オンライン(オンデマンド)> 知的財産を活かすビジネスを意識しつつ、企業における特許取得の意義を総体的に把握するため、具体例を通じ、その意義を理解し、企業経営と特許制度の関係性について俯瞰できるようになる。知的財産全般の理解に資するトピックスを通じ、知的財産とビジネスの関係を理解する。 ・毎回の授業に先立ち、随時、LETUSでのアナウンスを確認してください。 5.ビジネスにおける特許権の権利行使【教室での対面授業】 発言や議論、コンテンツ、レクチャーを通じ、知的財産を活かすビジネスを意識しつつ、企業における特許取得の意義として、競合企業に対する権利行使が行われた場合について、すなわち特許権侵害事件の事例を通じ、理解し、企業経営と特許権の権利行使との関係について俯瞰できるようになる。知的財産全般の理解に資するトピックスを通じ、知的財産の理解を深める。特許発明に基づくビジネス構想について、日常から意識する感覚を会得する。 6.ビジネスにおける特許情報の収集と活用<非同期オンライン(オンデマンド)> 知的財産を活かすビジネスを意識しつつ、インターネット上で最も簡便に特許情報を収集・活用する手段として知財情報プラットホームJ-PlatPatにおける特許情報の検索方法を理解し、特許情報を収集できるようになる。知的財産全般の理解に資するトピックスを通じ、知的財産の理解を深める。 7.ビジネスにおける多様な知財情報の収集と活用【教室での対面授業】 発言や議論、コンテンツ、レクチャーを通じ、知的財産を活かすビジネスを意識しつつ、知財情報プラットホームJ-PlatPatにおける知財全般の情報の検索方法を理解し、知財情報を収集できるようになる。知的財産全般の理解に資するトピックスを通じ、知的財産の理解を深める。 8.ビジネスと著作権【教室での対面授業】 発言や議論、コンテンツ、レクチャーを通じ、ビジネスとの関係を意識しつつ、著作権法の概略として、「著作権法の目的」「著作者と著作権者」「保護対象としての著作物」「著作権の種類」「保護期間」など著作権法の基本的理念と構成を把握し、社会と著作権の関係を概観できるようになる。知的財産全般の理解に資するトピックスを通じ、知的財産の理解を深める。 9.多様な知的財産とビジネスの現代事情(1)<非同期オンライン(オンデマンド)> ビジネスとの関係を意識しつつ、社会において知的財産の活用に資するべく、事例を通じ、様々な知的財産の現代事情を知り、企業と知的財産の関係を俯瞰できるようになる。 10.多様な知的財産とビジネスの現代事情(2)【教室での対面授業】 発言や議論、コンテンツ、レクチャーを通じ、ビジネスとの関係を意識しつつ、社会において知的財産の活用に資するべく、事例を通じ、様々な知的財産の現代事情を知り、企業と知的財産の関係を俯瞰できるようになる。 11.多様な知的財産とビジネスの現代事情(3)【教室での対面授業】 発言や議論、コンテンツ、レクチャーを通じ、ビジネスとの関係を意識しつつ、前回に引き続き、社会において知的財産の活用に資するべく、事例を通じ、様々な知的財産の現代事情を知り、企業と知的財産の関係を俯瞰できるようになる。 12.多様な知的財産とビジネスの現代事情(4)【教室での対面授業】 発言や議論、コンテンツ、レクチャーを通じ、ビジネスとの関係を意識しつつ、前回に引き続き、社会において知的財産の活用に資するべく、様々な知的財産の現代事情を知り、企業と知的財産の関係を俯瞰できるようになる。 13.知的資産経営<非同期オンライン(オンデマンド)> ビジネスとの関係を意識しつつ、知的資産、及び知的資産経営の概要を知り、経営における知的財産含めた知的資産の活用の在り方について俯瞰できるようになる。 14.知的財産のとビジネス現代事情(5)<非同期オンライン(オンデマンド)> ビジネスとの関係を意識しつつ、前回に引き続き、社会において知的財産の活用に資するべく、様々な知的財産の現代事情を知り、企業と知的財産の関係を俯瞰できるようになる。 15.総括<非同期オンライン(オンデマンド)> これまでの総仕上げとして、ビジネスに知的財産を活用できるよう、あらためて知的財産を理解する。 *A total of seven asynchronous online classes (on-demand) and eight face-to-face classes in the classroom will be held. *The lesson plan may change (content, order, etc.) to provide optimal learning for each student. 1. The importance and overview of intellectual property in business [Face-to-face classes in the classroom] ・Orientation ・Students who will be involved in research and development in the future will understand the importance of learning intellectual property, and will be able to be aware of intellectual property from a business perspective. ・Please check the announcements on LETUS from time to time prior to each class. 2. The importance of intellectual property in business and an overview of the patent system <Asynchronous online (on-demand)> ・Supplementary information about the orientation ・Please check the announcements on LETUS from time to time prior to each class. 3. The process of obtaining a patent in light of business [Face-to-face classroom lessons] Understand the practical relationship between intellectual property and business through topics that contribute to a general understanding of intellectual property. With an awareness of business that utilizes intellectual property, you will grasp the outline of the patent application procedure to obtain a patent for an invention that is the result of research and development, from the patent application procedure to obtaining a patent, and be able to get a bird's-eye view of the process leading up to obtaining a patent. *Please check the LETUS announcements from time to time prior to each class. 4. Business management and the patent system in light of business <Asynchronous online (on-demand)> 5. Enforcing patent rights in business [Face-to-face classroom lessons] 6. Collecting and utilizing patent information in business <Asynchronous online (on-demand)> 7. Collecting and utilizing various intellectual property information in business [Face-to-face class in classroom] 8. Business and copyright [Face-to-face class in classroom] 9. Diverse intellectual property and the current situation of business (1) <Asynchronous online (on-demand)> 10. Diverse Intellectual Property and the Current Business Situation (2) [Face-to-face Classroom Lessons] 11. Diverse Intellectual Property and the Current Business Situation (3) [Face-to-face Classroom Lessons] Continuing from the previous lesson, while being aware of its relationship with business, students will learn about the current situation of various intellectual property through cases and will be able to get a bird's-eye view of the relationship between companies and intellectual property, while continuing from the previous lesson, while being aware of its relationship with business, in order to contribute to the utilization of intellectual property in society, students will learn about the current situation of various intellectual property through cases and will be able to get a bird's-eye view of the relationship between companies and intellectual property. 12. Diverse Intellectual Property and the Current Business Situation (4) [Face-to-face Classroom Lessons] Continuing from the previous lesson, while being aware of its relationship with business, students will learn about the current situation of various intellectual property through cases and will be able to get a bird's-eye view of the relationship between companies and intellectual property, while continuing from the previous lesson, while being aware of its relationship with business, in order to contribute to the utilization of intellectual property in society. 13. Intellectual Asset Management <Asynchronous Online (On-Demand)> Learn about the overview of intellectual assets and intellectual asset management while being aware of their relationship with business, and gain an overview of how intellectual assets, including intellectual property, can be utilized in management. 14. Intellectual Property and the Current State of Business (5) <Asynchronous Online (On-Demand)> 15. Summary <Asynchronous Online (On-Demand)> As a final step in the course so far, gain a renewed understanding of intellectual property rights so that intellectual property rights can be utilized in business. 担当教員の実務経験とそれを活かした教育内容 Work experience of the instructor
・商社勤務、日本及び米国法律事務所における特許実務及び法務、米国でのITベンチャー支援の経験を生かし、知的財産とビジネスの関係について講義をする。
・Trading company work, patent practice and legal affairs at Japanese and US law firms, IT venture support in the US 教育用ソフトウェア Educational software
-
-
備考 Remarks
授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N
|