シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
物理工学輪講2A
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Seminar on Applied Physics 2A
授業コード Class code
998E784
科目番号 Course number
84GRRES602

教員名
中嶋 宇史
Instructor
Takashi Nakajima

開講年度学期
2025年度前期
Year
2025年度
Semester
①First semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive lectures

開講学科・専攻 Department
先進工学研究科 物理工学専攻

Department of Applied Physics, Graduate School of Advanced Engineering
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
圧電現象、熱電現象、スマートセンシングに関する理論的、実験的な取り扱いをテキストや論文の批判的読解を通じて学ぶ。

Learning piezoelectric phenomenon, thermometric phenomenon, as well as smart sensing through critical reading of academic papers and texts.
目的 Objectives
圧電現象、熱電現象、スマートセンシングを取り扱う際に必要となる基礎学理ならびに専門技術を理解する。本科目により、中学校、高等学校教育における理科(物理、化学、生物)に関する基礎学力および応用事例に関する知識を獲得することができる。またテキストおよび学術論文の輪読・発表を通して科学文献の読解能力やプレゼンテーション能力、英語能力をに身につける。
本講義は、本専攻のディプロマ・ポリシーに定める「高度な専門的学識・研究能力と教養」、「問題解決能力」、「人間性豊かな教養と高い倫理観」、「国際的な視点と対話能力」を身につけるための科目である。

The purpose of this course is to learn scientific principles and technologies in piezoelectric phenomenon, thermometric phenomenon and smart sensing. Students can acquire knowledge on basics and application examples on science (physics, chemistry, biology) in junior high school and high school education. Students will also have more ability of reading and presentation for these fields.
This lecture also focuses on acquiring abilities which are required in the diploma policy of this major: "advanced expert knowledge and research ability", "problem solving abilities", "wide-ranging and in-depth education and high ethical perspective", "international perspective and advanced communication skill".
到達目標 Outcomes
1) 圧電現象に関する基礎物理、計測方法、デバイス設計方法について深く理解することができるようになる。
2) 熱電現象に関する基礎物理、計測方法、デバイス設計方法について深く理解することができるようになる。
3) スマートセンシングの応用例、デバイス構成、機械学習を含む解析方法について深く理解することができるようになる。
4) 輪講における発表内容を魅力的に伝えられるプレゼンテーションができるようになる。
5) 質問の意図を正しく理解し、論理的な回答ができるようになる。

The goals of this course are to
1) be able to deeply understand fundamental physics of piezoelectric phenomenon, measurement method of piezoelectric properties, and design methods of piezoelectric devices.
2) be able to deeply understand fundamental physics of thermometric phenomenon, measurement method of thermometric properties, and design methods of thermometric devices
3) be able to deeply understand application examples of smart sensing, design methods of sensor devices, and analytical methods including machine learning for sensing system.
4) acquire presentation ability to convey presentation contents attractively.
5) be able to understand intention of question correctly, and give logical answer.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
毎週火曜日の3限に行う。
特別研究(二)と同時に履修することが望ましい。
自身の発表に関して入念な準備をもって臨むこと。また、積極的な質疑応答を行うこと。

Every Tuesday during the 3rd period.
It is desirable to simultaneously take the course of "Master thesis (2)". 
Elaborate preparation for presentation is highly required. Participants should actively ask questions.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom/PBL (課題解決型学習) Problem-based learning
-

準備学習・復習 Preparation and review
各回毎に準備学習・復習については指示する.

Follow instruction in lectures for preparation and review of the contents.
成績評価方法 Performance grading policy
輪読の担当時の発表および質疑の参加態度により評価する。

Grading will be decided based on presentations as well as participation to discussion in a seminar.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
授業中に適宜指示する.

Course materials will be announced in lectures.
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials

授業計画 Class plan
[1-2] 圧電現象に関する基礎物理
[3] 圧電物性の計測手法
[4-5] 圧電デバイスの設計方法
[6-7] 熱電現象に関する基礎物理
[8] 熱電物性の計測手法
[9-10] 熱電デバイスの設計方法
[11-12] スマートセンシングの応用例
[13] センシングデバイスの構成と設計方法
[14-15] センシングデバイスの信号解析方法


[1-2] Fundamental physics of piezoelectric phenomenon
[3] Measurement methods of piezoelectric properties
[4-5] Design methods of piezoelectric devices
[6-7] Fundamental physics of thermometric phenomenon
[8] Measurement methods of thermometric properties
[9-10] Design methods of thermometric devices
[11-12] Application examples of smart sensing devices
[13] Design methods of smart sensing devices
[14-15] Analytical methods including machine learning for sensing system

担当教員の実務経験とそれを活かした教育内容 Work experience of the instructor
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N