![]() 教員名 : 麻生 隆彬
|
科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
マテリアル工学特別演習1B
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Advanced Laboratory Works for MaterialsScience and Technology 1B
授業コード Class code
998C914
科目番号 Course number
82GRRES502
教員名
麻生 隆彬
Instructor
Taka-Aki Asoh
開講年度学期
2025年度後期
Year
2025年度
Semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive course
開講学科・専攻 Department
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class
概要 Description
各自の修士論文の研究テーマに関連する、専門書、英語で書かれた学術論文の検索と調査を行い、これらの内容を要約する技術を習得することができる。さらに、研究の進捗に応じ、進捗状況をまとめ、発表する技術を身につけることができる。
将来、業務に関連する背景、技術を調べることができ、それを元に効果的なプレゼンテーション能力を持つ研究者/技術者の養成を目指す。この科目はカリキュラムポリシーの「高度な専門性を要する研究開発能力を養うとともに、従来の材料工学の枠組みにとらわれない新しい視点を持ち、より精深な学識を修める」ために開講され、ディプロマポリシーの「高度な専門性を要する研究開発能力を養うために、材料工学分野で自ら課題を発見し解決する研究能力を修得する」ための一環として行われる。 It is possible to acquire techniques to summarize these contents by searching and investigating academic papers written in English, written in English, related to research themes of their master's thesis. Furthermore, according to the progress of research, you can acquire skills to summarize progress and to announce. In the future, we can investigate the background and technology related to work and aim to train researchers/ technicians who have effective presentation skills based on it. This course is taught to develop the curriculum policy "to develop research and development abilities that require highly specialized skills and to have a new viewpoint that is not bound by the traditional framework of material engineering and to acquire more precise academic knowledge" and diploma policy " In order to cultivate research and development capabilities that require high level of expertise, students will acquire the research ability to discover and solve problems themselves in the materials engineering field ". 目的 Objectives
この科目はカリキュラムポリシーの「高度な専門性を要する研究開発能力を養うとともに、従来の材料工学の枠組みにとらわれない新しい視点を持ち、より精深な学識を修める」ために開講され、ディプロマポリシーの「高度な専門性を要する研究開発能力を養うために、材料工学分野で自ら課題を発見し解決する研究能力を修得する」ための一環として行われる。 「高分子合成」、「高分子物性」、「機能性高分子」の基礎とその材料工学への応用を理解することを目的とする。
This course is taught to develop the curriculum policy "to develop research and development abilities that require highly specialized skills and to have a new viewpoint that is not bound by the traditional framework of material engineering and to acquire more precise academic knowledge" and diploma policy " In order to cultivate research and development capabilities that require high level of expertise, students will acquire the research ability to discover and solve problems themselves in the material engineering field ". It aims to understand the foundation of "polymer synthesis", "polymer physical properties", "functional polymers" and its application to material engineering. 到達目標 Outcomes
専門書、学術論文の検索と調査を行い、これらの内容を要約し、かつわかりやすく発表する技術を習得することができる。また、これらの内容について、質疑応答を行うことで、専門知識の理解を深められるようになる。さらに、自身の研究の進捗状況をまとめ、発表を行うとともに、質疑応答する技術を身につけることができるようになる。
It is possible to acquire skills to search and examine technical books and academic papers, summarize the contents of these, and present them clearly. Also, by asking questions and answers about these contents, you will be able to deepen your understanding of expert knowledge. Furthermore, we can summarize the progress of our own research, announce it, and learn skills to answer questions. In order to disseminate the results obtained internationally, it is possible to acquire English equivalent to TOEIC 600 points. 卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
履修上の注意 Course notes prerequisites
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom/実習 Practical learning
本講義は研究課題に対し、自ら関連情報を調べ、研究計画を行い、それを実行し、得られた結果を考察する、アクティブラーニング科目である。
This course is an active learning course in which students research relevant information, make a research plan, carry out the plan, and discuss the results obtained. 準備学習・復習 Preparation and review
準備学習:自身の研究の関連分野の研究例や応用例を調べ、研究の背景を学ぶ。分析・解析技術についてその原理と実際を調査することができる。
復習:準備学習、ならびに講義中の質疑応答・助言等をもとに、その内容に関して十分に復習し、その内容を理解することができる。 Preparatory learning: Study examples and applications of related fields of own research and learn the background of research. It is possible to investigate the principle and practice of analysis / analysis technology. Review: Based on preparatory learning, question-and-answer / advice etc. in the lecture, you can fully review the contents and understand its contents. 成績評価方法 Performance grading policy
学習態度、および演習内容の理解度、資料の準備、発表などの取り組み姿勢等によって総合的に評価する。
Comprehensive evaluation is made based on learning attitude, preparation of the papers, presentations, comprehension degree of exercise content, approach attitude and so on. 学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
演習テーマに関連し、演習に必要な参考書を随時提示する。また、自ら調査した資料をもとに考察を行いプレゼンテーションする。
Relating to the exercise theme, present reference books necessary for the exercises from time to time. In addition, students will make a presentation and discussion using the literature related to their research topics. 教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
参考書・その他資料 Reference and other materials
授業計画 Class plan
演習分野 高分子材料ならびに関連する材料の合成法に関する基礎分野の演習を行い、これらの社会的背景と方法論の実際を理解することができる。
演習方法 高分子材料の作製プロセスを理解できるようになる。これらをわかりやすくまとめ、発表できる。効果的なプレゼンテーショ ン技術を身につけることができる。 1〜15回 演習に関連する具体的な研究テーマ ・生分解性高分子 ・自己修復性高分子 ・導電性高分子 ・プラスチック ・ハイドロゲル ・リンクル などから各自テーマに従って、 基礎的な合成技術を調べ、その原理を理解するとともにその内容をまとめ、パワーポイントを用いわかりやすく発表することができる。 Exercise field: Students mainly exercise in the basic field on synthesis method of polymer materials and related materials. And students can understand the practice of the methodology. Exercise method · It becomes possible to understand polymer materials preparation process. Students can be summarized easily and announced. It is possible to acquire effective presentation technology. Concrete research theme related to exercises 1 to 15 classes. · Biodegradable polymers · Self-healing polymers ·Conductive polymers ·Plastics ·Hydrogels ·Wrinkles In accordance with each theme, you can investigate fundamental synthesis technology, understand its principle, and summarize its contents using Word, Excel, and other softwares, you can announce it in easy to understand using PowerPoint. 担当教員の実務経験とそれを活かした教育内容 Work experience of the instructor
教育用ソフトウェア Educational software
-
備考 Remarks
授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N
|