![]() 教員名 : 内藤 瑞
|
科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
文献講読
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Literature Reading
授業コード Class code
9982834
科目番号 Course number
82UGRES402
教員名
勝又 健一、内藤 瑞
Instructor
Mitsuru Naito
開講年度学期
2025年度前期
Year
2025年度
Semester
①First semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive Course
開講学科・専攻 Department
先進工学部 マテリアル創成工学科
Department of Materials Science and Technology, Faculty of Advanced Engineering 単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義
Lecture 外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class
概要 Description
各自の卒業研究とその周辺分野に関連する、英語で書かれた研究論文や単行本を読み、英語で書かれた科学論文の読解力をつけるとともに、これまでの研究の背景を理解し、新しい研究開発を行う上での専門知識の習得と関連技術英語を身につけることができるようになる。将来の技術者として修得すべき、専門文献の読み方、要点のつかみ方、専門知識、などを養成する。この科目は、カリキュラムポリシーの第1項、第3項および第4項、特に科学現象の観察及び結果の解釈を自ら行うことができるようになるために当該分野の最新の研究成果の研究論文を講読し、それをまとめて発表できるようになるため、さらにディプロマポリシーの「材料工学の専門を基盤として社会に貢献するクリエイティブな人材の育成」という教育目的の一環で行われる。
Read research papers and monographs written in English related to your graduate research and related fields, improve your ability to read scientific papers written in English, understand the background of previous research, and develop new research. Training in how to read technical literature, grasp key points, specialized knowledge, etc. that should be acquired as a future engineer. This course is based on the curriculum policy, paragraphs 1, 3 and 4, especially the observation of scientific phenomena and the interpretation of the results. In order to be able to sign and present them together, it will be conducted under the educational purpose of the Diploma Policy, "Developing creative human resources who contribute to society based on materials engineering specialization". 目的 Objectives
英語で書かれた学術論文を読解し、その内容を理解し、要約して発表をすることができるようになることを目的にする。
The goal is to be able to read, understand, summarize, and present academic texts written in English. 到達目標 Outcomes
1)科学英語を理解できるようになる。
2)図表のデータを読解し、説明できるようになる。 3)論文の内容をスライドにまとめ、わかりやすく発表できるようになる。 4)内容に対する質疑に応答できるようになる。 5)他人の発表内容を理解し、質問できるようになる。 以上を到達目標とする。 1) Understand scientific English. 2) Read and explain data in charts and graphs. 3) Summarize the content of a paper in a slide and present it in an understandable way. 4) Answer questions about the content of a presentation. 5) Understand the content of others' presentations and ask questions. The above are the objectives to be achieved. 卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。 You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments). https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/ 履修上の注意 Course notes prerequisites
研究内容を理解して、わかりやすく簡潔にまとめる方法を学習すること。また、図表を元にデータの説明することを心がけること。紹介する論文の関連文献も併せて調べ、単に論文の内容を説明するだけでなく、関連技術についての説明を行えるよう準備すること。
You should understand the content of the research and learn how to summarize it in a clear and concise manner. You should also try to explain the data based on the charts and graphs. You should also research related literature to the paper you are introducing, and prepare to be able to explain not only the content of the paper, but also related technologies. アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom/-
-
準備学習・復習 Preparation and review
準備学習:自分の卒業研究とその周辺分野に関連する文献を複数選択し、内容を理解するとともに、その内容を簡潔にまとめる。
復習:質問や意見を元にさらに文献内容と関連技術について理解を進める。 Preparatory study: Select several references related to your thesis research and related fields, understand the content, and briefly summarize the content. Review: Further understand the content of the literature and related technologies based on questions and opinions. 成績評価方法 Performance grading policy
学習態度、文献紹介、ゼミへの出席など総合的に評価する。
Comprehensive evaluation of learning attitudes, introduction to literature, and attendance at seminars. 学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している ・B:到達目標を達成している ・C:到達目標を最低限達成している ・D:到達目標を達成していない ・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している ・S:Achieved outcomes, excellent result ・A:Achieved outcomes, good result ・B:Achieved outcomes ・C:Minimally achieved outcomes ・D:Did not achieve outcomes ・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation 教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store). https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ 参考書・その他資料 Reference and other materials
文献を講読するにあたり、その論文で取り扱う専門分野の各教科書、図書資料等を参考にすること。
発表資料の作成にあたっては、 「PowerPointによる理系学生・研究者のためのビジュアルデザイン入門 田中佐代子著 講談社 (2013) 」などを参考にする。 When reading the literature, refer to any textbooks, book materials, etc. in the fields covered by the articles. When preparing the presentation materials, refer to "Introduction to Visual Design for Science Students and Researchers by PowerPoint, by Sayoko Tanaka, Kodansha (2013)". 授業計画 Class plan
全対面授業回の受講を原則とします。尚、成績評価点は「成績評価方法」に従います。 1〜5 生体や生体成分と相互作用して用いられる材料の開発では、材料の示す特性を理解し、かつ生体との相互作用を想定して合目的的に設計することが重要である。本文献講読では、バイオマテリアルに関連する国際雑誌に発表された論文や、本分野に関連する材料設計に関するMacromolecules, Biomacromolecules, Langmuir, Journal of Polymer Science, Advanced Materials, Angewandte Chemie等の国際雑誌に発表された論文などを講読してその内容を理解するとともに、その内容を発表・議論することにより、卒業研究を行うための基礎知識と力量を高めることができるようになる。内容としては、高分子材料界面の設計、合成とその物性解析に関する内容から、生体との相互作用に関わる内容の資料を取り上げられる。 前半5回では、科学技術英語の表現になれることができるようになる。 6〜10 中盤5回では、材料の設計と物性解析に関する論文を読み、その内容をまとめてわかりやすくパワーポイントにまとめ、簡潔に発表できるようになる。他人の発表を注意深く聴き、疑問点を質問したり、コメントできるようになる。 11〜14 後半4回では、論文の内容で主張点はなにかわかるようになるとともに、実験方法における問題点、改善点、その他、自身の研究に参考となる箇所を見いだせるようになる。 15 総合演習 全体のまとめを行う。 [授業外学習の課題] 英語の辞書(電子辞書・ウェブ辞書の使用は不可)を用意する。 英文をできるだけ辞書なしで読む訓練をすることができる。 論文の主旨・要点を簡潔にパワーポイントファイルにまとめることができるようになる。 論文の図表から何がわかるかパワーポイントを用いて説明できるようになる。 The principle is that students must attend all face-to-face classes. Grades will be assessed in accordance with the “Grading Method”. 1-5 In the development of materials that interact with living organisms and biological components, it is important to understand the properties of the materials and to purposefully design for interaction with living organisms. In this literature reading, papers published in international journals related to biomaterials, and Macromolecules, Biomacromolecules, Langmuir, Journal of Biomaterials related to this field by reading and understanding the contents of articles published in international journals such as Polymer Science, Advanced Materials, Angewandte Chemie, etc. can be improved. These include materials related to the design and synthesis of polymer-material interfaces and the analysis of their physical properties, as well as materials related to interactions with living organisms. In the first five sessions, students will be able to express scientific and technical English. In the 6th through 10th sessions, students will read papers on materials design and physical property analysis, summarize the content in an easy-to-understand PowerPoint presentation, and give a short presentation. They will be able to listen carefully to others' presentations, ask questions, and make comments. In the last four times of 11-14, you will be able to find out what the claim points in the content of the paper, as well as problems in the experimental method, points to improve, and other points that are useful for your own research. 15 Comprehensive Exercise Summarize the whole. [Out-of-class assignments] Prepare an English dictionary (electronic and web dictionaries cannot be used). You can practice reading English sentences without a dictionary as much as possible. Be able to briefly summarize the main points and arguments of a paper in a PowerPoint file. Be able to explain what is understood from the diagrams. Be able to use PowerPoint to explain what is understood from the graphs in the paper. 担当教員の実務経験とそれを活かした教育内容 Work experience of the instructor
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
備考 Remarks
授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N
|