![]() 教員名 : 勝又 健一
|
科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
材料のプロセスと機能1
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Processing and Function of Materials 1
授業コード Class code
9982301
科目番号 Course number
82AMCMF201
教員名
西尾 圭史、古江 広和、飯田 努、田村 隆治、安盛 敦雄、麻生 隆彬、小柳 潤、小嗣 真人、新井 優太郎、前田 敬、小林 篤、内藤 瑞、勝又 健一
Instructor
Ken-ichi Katsumata, Keishi Nishio, Hirokazu Furue, Tsutomu Iida, Ryuji Tamura, Taka-Aki Asoh, Jun Koyanagi, Masato Kotsugi, Yutaro Arai, Atsuo Yasumori, Kei Maeda, Atsushi Kobayashi, Mitsuru Naito
開講年度学期
2025年度前期
Year
2025年度
Semester
①First semester
曜日時限
水曜2限
Class hours
2nd period, Wednesday
開講学科・専攻 Department
先進工学部 マテリアル創成工学科
Department of Materials Science and Technology, Faculty of Advanced Engineering 単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義
Lecture 外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class
概要 Description
本講義設置はカリキュラムポリシー1項、3項に基づいており、材料工学の専門家としての能力を養うための「専門科目 必修科目」の一つであり、ディプロマポリシー実現の一環である。
This course is based on the Curriculum Policy 1 and 3, and is one of the "compulsory specialized subjects" to cultivate the ability as a specialist in materials engineering, and is a part of the realization of the Diploma Policy. 目的 Objectives
「マテリアル創成工学科」の紹介と、「材料工学」の内容、役割等についての導入を目的とする。本学科には金属、半導体、有機分子、セラミックス、生体材料、システム材料等、広範囲の材料を扱う研究室があるが、これらの研究室の先生方に各種材料の物性、製造法、応用分野、課題等について平易に解説していただく。
The purpose of this lecture is to introduce the Department of Materials Science and Engineering and the contents and roles of Materials Science and Engineering. The Department has laboratories that handle a wide range of materials, including metals, semiconductors, organic molecules, ceramics, biomaterials, and system materials, etc. Professors from these laboratories will explain the physical properties, manufacturing methods, application fields, issues, etc. of various materials in an easy-to-understand manner. 到達目標 Outcomes
これらの講義を通して、材料工学の基礎と各研究室の研究内容について理解を深めることができる。また専門性とその応用面を多面的に学ぶことにより、創造的思考力を身につけ、広い視野に立ったキャリア選択の手掛かりを得ることができる。
Through these lectures, students will deepen their understanding of the fundamentals of materials engineering and the research content of each laboratory. Also, by learning about expertise and its applied aspects from multiple perspectives, students will acquire the ability to think creatively and obtain clues for choosing a career from a broad perspective. 卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。 You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments). https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/ 履修上の注意 Course notes prerequisites
毎回モバイル出席登録をすること。
出席が確認できない場合は提出されたレポートは0点となる。 Mobile attendance must be registered each time. If attendance cannot be confirmed, the submitted report will receive zero points. アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay
-
準備学習・復習 Preparation and review
成績評価方法に記載のテーマについて、毎回レポートにまとめること。
A report on the topics listed in the grading method is to be written in each session. 成績評価方法 Performance grading policy
【レポート課題】
課題①:各回の授業内容について、その概略(400字程度)と意見や感想などを併せてA4用紙1枚以内にまとめること。 課題②:材料研究に対する自らの夢と抱負について、字数制限は設けないがA4用紙1枚以内にまとめること。 ★上記の2課題について、下記期限までにLETUSにて提出しなさい。 ★表紙は不要、一行目に講義の日付、学籍番号、氏名、講義担当者の氏名を明記すること。 ★マイクロソフトワードなどのワードプロセッサーで作成したA4一枚以内のレポートを「 テキスト検索が可能なPDFファイル」に変換し、期限までにアップロードすること。 ★ファイル名は、「学籍番号_氏名_第〇〇回」とすること。 ★以上の条件を満たさないレポートは、採点の対象にならないので、その回のレポートは零点となる。 ★「剽窃(人まね)」は絶対にしないこと。剽窃した場合は、その回のレポートはどちらの学生に対しても評価を下げる措置をとる。 ★提出期限 課題① 翌週の水曜日10時30分まで 課題②15回目の講義にて指定する <!--[if !supportLineBreakNewLine]--> 【Report Assignments】 Assignment 1: Summarize the contents of each lesson (about 400 words), together with your opinions and impressions, on a sheet of A4 paper or less. Assignment 2: Write a summary of your dreams and aspirations for materials research on no more than one sheet of A4 paper, although there is no word limit. ★ Please submit the above two assignments via LETUS by the following deadlines. ★ The cover sheet is not required, and the date of the lecture, student ID number, name, and the name of the person in charge of the lecture should be written on the first line. ★ The report must be a single A4 sheet or less, created with a word processor such as Microsoft Word, converted to a "text-searchable PDF file," and uploaded by the deadline. ★ The file name should be "Student ID_Name_00th ★ Reports that do not meet the above requirements will not be graded and will receive a grade of zero for that session. ★ Do not plagiarize. If you plagiarize, both students will receive a lower grade for that session's report. ★ Due date Assignment 1: Wednesday of the following week by 10:30 a.m. Assignment 2: To be assigned in the 15th lecture. <!--[endif]--> 学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している ・B:到達目標を達成している ・C:到達目標を最低限達成している ・D:到達目標を達成していない ・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している ・S:Achieved outcomes, excellent result ・A:Achieved outcomes, good result ・B:Achieved outcomes ・C:Minimally achieved outcomes ・D:Did not achieve outcomes ・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation 教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store). https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ 参考書・その他資料 Reference and other materials
-
授業計画 Class plan
全対面授業回の受講を原則とします。尚、成績評価点は「成績評価方法」に従います。
1.勝又:講義全体のガイダンスからこの講義の趣旨を理解する。さらに各研究室の研究内容や学生の卒業後の状況等を理解する。 2.勝又:機能性無機材料の中で、特に触媒や発光機能を発現する様々な材料について、構造と物性・用途と将来展望について理解できるようになる。 3.麻生:高分子材料の設計や合成を理解できるようになる。 4.古江:現在、最も重要な表示素子材料である「液晶」について、液晶とは?構造と物性、表示素子への応用の原理、将来展望を理解できる。 5.飯田:温暖化とCO2増加の関係を概観した後、エネルギー利用効率を高めることで化石燃料の使用削減し、CO2排出抑制を行えるエネルギー変換技術について理解できる。 6.小嗣:グリーンナノ材料の実現に向けて、物質機能をどのように設計していけばよいか、電子状態まで立ち入った詳細な制御技術を理解する。 7.小林:次世代光・電子デバイス材料であるワイドバンドギャップ半導体の結晶成長技術からデバイス作製プロセスまでを総合的に理解する。 8.小柳:先進複合材料の航空宇宙分野での応用と課題について、主にマイクロメカニクスを考慮した力学的観点から理解できる。 9.田村:金属材料全般について概観したのち、新しい金属材料として、バルク金属ガラス、ナノコンポジット合金、正20面体クラスター合金などについて理解できるようになる。 10.西尾:機能性ガラスおよびセラミックスの製法、応用、またそれらの将来展望について理解できる。 11.新井:機械システム材料について力学特性の観点から理解できるようになる。 12.前田:透明で美しいガラスはどのように作ることができるのか。 13.内藤:身近な高分子材料の特徴と、材料設計を理解するとともに、医療に用いられるバイオマテリアルとして高分子材料の例がわかる。 14.安盛:無機発光材料の性質と応用展開について理解できるようになる。 15.勝又:まとめ、課題レポート。 Attendance at all on-site classes is required in principle. Furthermore, the performance grading points are based on the "Performance grading policy" 1. Katsumata: To understand the purpose of this lecture from the guidance of the entire lecture. Furthermore, students will understand the research contents of each laboratory and the post-graduation status of the students. 2. Katsumata: To understand the structure, properties, applications, and future prospects of various functional inorganic materials, especially those that express catalytic and luminescent functions. 3. Asoh: To be able to understand the design and synthesis of polymer materials. 4. Furue: To understand what is liquid crystal?, the structure and physical properties, principles of application to display elements, and their future prospects in "liquid crystal" which is currently the most important display element material. 5. Iida: After reviewing the relationship between global warming and CO2 increase, students will be able to understand energy conversion technologies that can reduce the use of fossil fuels and curb CO2 emissions by improving energy use efficiency. 6. Kotsugi: To understand how to design material functions toward the realization of green nanomaterials, and to understand detailed control techniques that go into the electronic state. 7. Kobayashi: Comprehensive understanding of wide bandgap semiconductors, which are next-generation optical and electronic device materials, from crystal growth technology to device fabrication process. 8. Koyanagi: To understand the applications and issues of advanced composite materials in the aerospace field, mainly from a mechanical viewpoint considering micromechanics. 9. Tamura: After an overview of metallic materials in general, students will be able to understand new metallic materials such as bulk metallic glasses, nanocomposite alloys, icosahedral cluster alloys, etc. 10. Nishio: To be able to understand the manufacturing process, application, and future prospects of functional glasses and ceramics. 11. Arai: To be able to understand mechanical system materials from the viewpoint of mechanical properties. 12. Maeda: How can we make transparent and beautiful glass? 13. Naito: To understand the properties and design of familiar polymeric materials, as well as examples of polymeric materials used as biomaterials in the medical field. 14. Yasumori: To be able to understand the properties and application development of inorganic luminescent materials. 15. Katsumata: Summary, Report assignment. 担当教員の実務経験とそれを活かした教育内容 Work experience of the instructor
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-
備考 Remarks
-
授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N
|