![]() 教員名 : 麻生 隆彬
|
科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
熱力学2
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Thermodynamics 2
授業コード Class code
9982212
科目番号 Course number
82FSPHY202
教員名
麻生 隆彬
Instructor
Ryuji Tamura
開講年度学期
2025年度後期
Year
2025年度
Semester
②Second semester
曜日時限
木曜2限
Class hours
Thursday 2nd period
開講学科・専攻 Department
先進工学部 マテリアル創成工学科
Department of Materials Science and Technology, Faculty of Advanced Engineering 単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義
Lecture 外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class
概要 Description
本科目はカリキュラムポリシーにおける専門家としての能力を養うための「専門科目 必修科目」の一つである。
熱力学1に続いて、材料工学分野の基礎である、熱力学と統計力学の理解を深める。熱力学は巨視的な現象を扱うが、古典統計力学は微視的な対象(古典系)から巨視的な現象への橋渡しを行う。同様に、量子統計力学が、微視的な対象(量子系)から固体物理学への橋渡しを行う。 This course is one of the 'specialized compulsory courses' designed to develop expertise, as outlined in the curriculum policy. Following Thermodynamics I, this course aims to deepen the understanding of thermodynamics and statistical mechanics, which are fundamental to the field of materials engineering. Thermodynamics deals with macroscopic phenomena, while classical statistical mechanics serves as a bridge from microscopic systems (classical systems) to macroscopic phenomena. Similarly, quantum statistical mechanics connects microscopic systems (quantum systems) to solid-state physics. 目的 Objectives
古典統計力学を踏まえて熱力学を理解する。量子統計力学から固体物理学への発展を理解する。
Understand thermodynamics based on classical statistical mechanics. Comprehend the development from quantum statistical mechanics to solid-state physics. 到達目標 Outcomes
状態和、温度、エントロピー、自由エネルギー、正準集合などの概念を理解する。固体の比熱、化学反応の平衡、規則不規則変態、相図などを理解する。ボルツマン分布、フェルミ分布、ボーズ分布を理解する。金属(自由電子)、磁性体(スピン)、半導体(バンドギャップ)などを理解する。
Understand concepts such as the partition function, temperature, entropy, free energy, and canonical ensemble. Comprehend specific heat of solids, chemical reaction equilibrium, order-disorder transitions, and phase diagrams. Understand Boltzmann distribution, Fermi distribution, and Bose distribution. Gain an understanding of metals (free electrons), magnetic materials (spins), and semiconductors (band gaps). 卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。 You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments). https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/ 履修上の注意 Course notes prerequisites
熱力学1と量子力学の講義内容を理解していることが望ましい。 It is desirable to have an understanding of the content covered in Thermodynamics I and Quantum Mechanics. アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
小テストの実施 Quiz type test/-
準備学習・復習 Preparation and review
(準備学習)次の講義で行われると予想される教科書の部分を予習することが望ましい。
(復習)教科書の各章が終わったら、章末の演習問題を解いてみることを勧める。 (Preparation Study) It is advisable to prepare for the parts of the textbook that are expected to be covered in the next lecture. (Review) After completing each chapter in the textbook, I recommend that you try solving the practice problems at the end of the chapter. 成績評価方法 Performance grading policy
毎回の小テストと最後の達成度評価で行う。
This is done during each quiz and the final achievement evaluation. 学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している ・B:到達目標を達成している ・C:到達目標を最低限達成している ・D:到達目標を達成していない ・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している ・S:Achieved outcomes, excellent result ・A:Achieved outcomes, good result ・B:Achieved outcomes ・C:Minimally achieved outcomes ・D:Did not achieve outcomes ・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation 教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
Y
書誌情報 Bibliographic information
材料科学者のための統計熱力学入門 志賀正幸著(内田老鶴圃)
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store). https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ 参考書・その他資料 Reference and other materials
大学演習 熱学・統計力学(修訂版)久保亮五編(裳華房)
キッテル 固体物理学入門(上)(下) 第8版 Charles Kittel著 宇野良清、津屋昇、新関駒二郎、森田章、山下次郎 共訳(丸善) 授業計画 Class plan
全対面授業回の受講を原則とします。なお、成績評価点は「成績評価方法」に従います。
1.本講義の目的と講義内容、物理学の中の熱力学と統計力学 2.比熱の定義とアインシュタイン・モデル、ボルツマン分布 3.状態和と温度の定義 4.エントロピーと自由エネルギー 5.統計熱力学の基礎概念、正準集合 6.理想気体、古典粒子の統計力学 7.量子統計1、金属中の自由電子 8.量子統計2、比熱のデバイ・モデル 9.2準位系と常磁性体の磁化率 10.固体の平衡蒸気圧、化学反応の平衡 11.固体の空孔濃度、合金の規則不規則変態 12.強磁性体と2次の相転移、帯電粒子の振る舞い 13.半導体のフェルミ準位 14.相図、合金の自由エネルギーの算出と状態図 15.達成度評価 Attendance at all in-person classes is required in principle. The grading will be based on the criteria outlined in the 'Grading Method' section. 1. Purpose and content of this lecture, thermodynamics and statistical mechanics in physics 2. Definition of specific heat, Einstein model, and Boltzmann distribution 3. Partition function and definition of temperature 4. Entropy and free energy 5. Fundamental concepts of statistical thermodynamics, canonical ensemble 6. Ideal gas and statistical mechanics of classical particles 7. Quantum statistics I: Free electrons in metals 8. Quantum statistics II: Debye model for specific heat 9. Two-level systems and magnetic susceptibility of paramagnets 10. Equilibrium vapor pressure of solids and chemical reaction equilibrium 11. Vacancy concentration in solids and order-disorder transitions in alloys 12. Ferromagnetic materials, second-order phase transitions, and behavior of charged particles 13. Fermi level in semiconductors 14. Phase diagrams, calculation of free energy in alloys, and phase diagrams 15. Achievement assessment 担当教員の実務経験とそれを活かした教育内容 Work experience of the instructor
‐
教育用ソフトウェア Educational software
-
-
備考 Remarks
授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N
|