![]() 教員名 : 仲吉 信人
|
科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
数値解析特論
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Advanced Numerical Simulation
授業コード Class code
997F12B
科目番号 Course number
76CEHYH504
教員名
真光 俊樹、仲吉 信人
Instructor
Makoto Nakayoshi, Toshiki Sanemitsu
開講年度学期
2025年度前期
Year
2025年度
Semester
①First semester
曜日時限
火曜5限、水曜5限
Class hours
5th Period of Tuesday and Wednesday
開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 社会基盤工学専攻
Department of Civil Engineering, Graduate School of Science and Technology 単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義
Lecture 外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class
概要 Description
楕円・放物・双極型の偏微分方程式の差分法による数値解析法について概説する。本講義は、講義と演習(プログラムコーディング)から構成され、5回分の演習課題またはレポート課題から成績評価する。
Numerical analysis using computer is now important and essential skill for various fields. This course first overviews major algorithms of numerical analysis for engineeringly-important partial differential equations: elliptic, parabolic and hyperbolic partial differential equations. Then students develop numerical simulation codes on the physical phenomena governed by the above equations by themselves. 目的 Objectives
楕円・放物・双極型の偏微分方程式の差分法による数値解法について理解し、数値解析コードを構築できる。
To understand major algorithms of numerical analysis for elliptic, parabolic, and hyperbolic partial differential equations. To develop numerical simulation codes on the physical phenomena expressed with the above equations. 到達目標 Outcomes
下記1~4の項目について内容を理解し実現できる.
1. 差分法による時間・空間微分の表現方法を理解できる。 2. ラプラス方程式の数値解法を理解できる。 3. 熱伝導方程式の数値解法を理解できる。 4. 波動方程式の数値解法を理解できる。 By the end of this class, students will be able to: (1) understand how to deal with temporal and spatial derivatives by finite-difference methods, (2) understand major algorithms of numerical analysis for Laplace equation, Heat conductive equation, and wave motion equation. 卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。 You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments). https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/ 履修上の注意 Course notes prerequisites
本授業で入手した全ての資料・テキストを,教員の許可なくインターネットで公開する行為はいかなる理由があろうと禁止する。発覚した場合は、著作権侵害等の違法行為となり、厳格に処分されるので十分に留意すること。
This lecture strictly prohibits student from uploading any of the lecture materials online for any reasons. アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
-
-
準備学習・復習 Preparation and review
特に定めない.
Not specified. 成績評価方法 Performance grading policy
下記の演習課題、レポート課題の素点を合計し成績評価する。
・常微分方程式の差分解法 ・対象行列を対象として連立方程式の数値解法 ・楕円型偏微分方程式の差分解法 ・放物型偏微分方程式の差分解法 ・双極型偏微分方程式の差分解法 ただし、4回以上の欠席は単位取得不可とする。 【フィードバックの方法】 Assessment Report: 100% Evaluation feedback on final report of each student is given within 2 weeks after submission. 学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している ・B:到達目標を達成している ・C:到達目標を最低限達成している ・D:到達目標を達成していない ・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している ・S:Achieved outcomes, excellent result ・A:Achieved outcomes, good result ・B:Achieved outcomes ・C:Minimally achieved outcomes ・D:Did not achieve outcomes ・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation 教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store). https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ 参考書・その他資料 Reference and other materials
特になし.
Nothing special. 授業計画 Class plan
第1回:授業ガイダンス,および常微分方程式の差分表現
第2回:前回学んだ内容に対する演習課題実施 ・バネ振動に関する運動方程式の差分解法 第3回:前回学んだ内容に対する演習課題続き ロトカ・ボルテラの方程式の差分解法 第4、5回:連立方程式(対称行列)の数値解法 第6、7回:偏微分方程式の差分解法:楕円型(ラプラス方程式、ポアソン方程式) 楕円型微分方程式としてラプラス方程式、ポアソン方程式の差分解法を理解できる. 第8~10回:偏微分方程式の差分解法:放物型(熱伝導方程式、拡散方程式、粘性流体の運動方程式) 放物型微分方程式として熱伝導方程式、拡散方程式、粘性流体の運動方程式の差分解法を理解できる. 第11~15回:偏微分方程式の差分解法:双極型(移流方程式) 双極型微分方程式として移流方程式の差分解法を理解できる. Session 1: Session 2:
Session 3:
Sessions 4 & 5: Sessions 6 & 7:
Sessions 8–10:
Sessions 11–15:
In each class, students conduct exercise and make simulation code on the assignments. 担当教員の実務経験とそれを活かした教育内容 Work experience of the instructor
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-
備考 Remarks
特になし
Nothing special. 授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N
|