![]() 教員名 : 秦野 亮
|
科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
数理システム特論
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Advanced Mathematical Systems
授業コード Class code
997D303
科目番号 Course number
74AIAPM501
教員名
秦野 亮
Instructor
Ryo Hatano
開講年度学期
2025年度後期
Year
2025年度
Semester
②Second semester
曜日時限
月曜4限
Class hours
Monday 4th Period
開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 経営システム工学専攻
Department of Industrial and Systems Engineering, Graduate School of Science and Technology 単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義
Lecture 外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class
概要 Description
計算機科学における論理を用いた形式化について学ぶ.数学の厳密な議論やヒトの日常における曖昧な思考など,捉えがたい対象をいかにして計算可能なシステムとして体系化し,人工知能システムへと活用するかについて概説する.
This course will offer formalization based on mathematical logic in computer science. It provides an overview of how to formalize elusive subjects that exist in our mind, such as rigorous mathematical arguments and ambiguous human thoughts, into computable systems and how to apply them to develop modern artificial intelligence systems. 目的 Objectives
計算機科学における重要な論理の基礎について理解し,真理計算や証明の方法論を習得する.
本専攻のディプロマ・ポリシー「経営システム工学専攻の専門分野に応じた高度な専門知識 」に該当する科目である. This course aims to provide students with a better understanding of the foundation of mathematical logic in computer science and teach them methodologies for truth calculation and proof. This course falls under the diploma policy "Advanced expertise according to the specialized field of the Department of Industrial and Systems Engineering." 到達目標 Outcomes
人工知能システムを設計・開発するために重要な様々な技法を,論理を通して理解できるようになる.
Students are able to understand various important techniques for designing and developing artificial intelligence systems from a logical perspective. 卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。 You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments). https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/ 履修上の注意 Course notes prerequisites
授業中に筆記用具・ノート及びノートパソコンを使用するので,必ず持参すること.
Bring your stationery and laptop. Ensure the laptop is fully charged. アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/小テストの実施 Quiz type test/プレゼンテーション Presentation
-
準備学習・復習 Preparation and review
各回の授業内容を十分に復習しておくこと.
Review the contents of each class thoroughly. 成績評価方法 Performance grading policy
授業を全て受けていることを前提とし,課題レポート・課題発表・演習などの結果によって成績を評価する.
Your grade is evaluated based on the results of assignment reports, assignment presentations, exercises, and other assignments, assuming you have taken all the classes. 学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している ・B:到達目標を達成している ・C:到達目標を最低限達成している ・D:到達目標を達成していない ・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している ・S:Achieved outcomes, excellent result ・A:Achieved outcomes, good result ・B:Achieved outcomes ・C:Minimally achieved outcomes ・D:Did not achieve outcomes ・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation 教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store). https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ 参考書・その他資料 Reference and other materials
小野寛晰, 情報科学における論理 (情報数学セミナー), 日本評論社, 1994.
鹿島亮, コンピュータサイエンスにおける様相論理, 森北出版, 2022. 菊池 誠, 佐野 勝彦, 倉橋 太志, 薄葉 季路, 黒川 英徳, 数学における証明と真理: 様相論理と数学基礎論, 共立出版, 2016. Patrick Blackburn, Maarten de Rijke and Yde Venema, Modal Logic, Cambridge University Press, 2002. David Harel, Dexter Kozen and Jerzy Tiuryn, Dynamic Logic, MIT Press, 2000. 授業計画 Class plan
1. ガイダンス
論理による形式化について概要を理解する. 2〜4. 命題論理に基づく形式化 意味論・証明論について基本的な考え方を理解する. 5〜7. 述語論理に基づく形式化 命題論理では捉えられない対象を述語論理に基づいて捉える方法について学ぶ. 8〜9. 述語論理の応用 述語論理を応用した論理プログラミングについて学ぶ. 10~12. (多) 様相論理に基づく形式化 可能・必然の分析に基づく様々な様相を論理で捉える方法について学ぶ. 13〜. より発展的な話題 定理証明支援系などより発展的な話題について学ぶ. ※全ての講義を対面で受講することを求める. 1. Guidance To understand an overview of logical formalization. 2-4. Formalization (Propositional logic) To understand the methodology of semantics and proof theory on propositional logic. 5-7. Formalization (First-order predicate logic) To understand the method for capturing subjects that cannot be expressed in propositional logic based on First-order predicate logic. 8-9. Logic Programming (First-order predicate logic) To understand the methodology of Logic Programming based on First-order predicate logic. 10-12. Formalization (Modal logic) To understand how to capture various modalities by analyzing possibility and necessity using modal logic and their extension. 13-. Advanced topics To understand more advanced topics such as a formal proof management system. ※All classes are held in person. 担当教員の実務経験とそれを活かした教育内容 Work experience of the instructor
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-SWI-prolog
-Coq Proof Assistant 備考 Remarks
授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N
|