シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
実験計画法特論
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Advanced Design of Experiments
授業コード Class code
997D155
科目番号 Course number
74PMDEE501

教員名
安井 清一
Instructor
Seiichi YASUI

開講年度学期
2025年度後期
Year
2025年度
Semester
②Second semester
曜日時限
金曜3限
Class hours
Fri. 13:00-14:30

開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 経営システム工学専攻

Department of Industrial and Systems Engineering, Graduate School of Science and Technology
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
1元配置や2元配置,直交表実験などの基礎的な実験計画法の知識に基づき、より発展した、より高度な実験計画法について議論し、その理論・方法論について理解を深める。統計的機械学習を応用した過飽和計画の解析、関数データにおける分散分析、コンピュータ実験、少し古典ではあるが、一般化線形モデルに対する最適計画など、幅広い視点から実験計画法を捉える。

The basic techniques of "design of experiments" have already provided in your undergraduate studies, which is one-way layout and two-way layout with complete randomized or blocked designs, regular fractional factorial designs, and split plot designs. In addition, robust parameter designs which are the so-called "Taguchi method" have briefly been introduced as well. In this course, beyond ordinal ones, we attempt to understand recent developments in the design of experiments through systematic survey. In particular, we focus on the relationship with statistical machine learning with design of experiments. Analysis of supersaturated designs, ANOVA (analysis of variance) for functional data, computer experiments, and optimal deigns for generalized linear models (little traditional), etc. are topics of interest in this course.
目的 Objectives
実験計画法の基礎から応用までを深く理解することを目的とする。実験計画法の構造の理解、考え方を理解することを目標とする。

The purpose of this course is to obtain a deep understanding of the techniques and fundamentals of advanced design of experiments from the statistical, mathematical, and in addition, practical viewpoints. In particular, it is important to pay attention to finding similarities with the basic design of experiments students learned as undergraduates in order to attain a comprehensive understanding.

本専攻のディプロマ・ポリシーに定める『理工学研究科経営工学専攻の専門分野に応じた高度な専門知識』を実現するための科目である。

These subjects fall under the “expert knowledge in the expert fields of the Management Science Major at the Graduate School of Science and Technology in the diploma policy.
到達目標 Outcomes
この分野及び関連する分野の論文を理解できるようにすることが目標である。  

The goal is to be correctly understanding the research into the design of experiments and related fields.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
ゼミナール形式で進めるので、履修者の積極的な参加が要求される。

All the students in this course are expected to actively take part in discussion.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom
-

準備学習・復習 Preparation and review
講義される部分の資料については、事前によく読んでおくこと。その上で、担当する部分の内容をプレゼンテーションすること。

All the students must carefully read the handouts and documents from the faculty before any class. A review is definitely required to ensure a better delivery in the presentation of an assigned task.
成績評価方法 Performance grading policy
発表の内容、質疑などの貢献、レポートなどに基づいて評価する。 

The final score of a student is assessed based on the content of the presentation, contribution to discussions, and the final assignment report.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
Handbook of Design and Analysis of Experiments, Angela Dean, Max Morris, John Stufken, Derek Bingham, Chapman and Hall/CRC , 2015.

授業計画 Class plan
全ての授業を対面で実施する。
第1回 ガイダンス
第2回から第15回 実験計画法に関するゼミナール
実験計画法に関するトピックスについて取り上げ、ゼミナール形式で実験計画法について理解を深める。

class 1: Introduction to this course, to assign a task to each student, and to fix the date for the presentation of the task. Students are able to choose interesting topics of interest in advanced design of experiments such as response surface methodology, and computer experiments.

class 2 to 15: Presentation and discussion. Students talk about the assigned material in detail, and we discuss them from the statistical and engineering viewpoints.


担当教員の実務経験とそれを活かした教育内容 Work experience of the instructor
-
教育用ソフトウェア Educational software
Mathematica/-
Microsoft excel, powerpoint

備考 Remarks
統計的方法、実験計画法などに関する基礎的な事項を充分に理解していることを前提としている。

The underlying assumption of this course is that students have already mastered basic statistics and design of experiments (undergraduate level).

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N