![]() 教員名 : 山名 善之
|
科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
修士設計1 (山名)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Master's Design Project 1
授業コード Class code
997AH01
科目番号 Course number
71GRRES613
教員名
國分 元太、山名 善之
Instructor
Yoshiyuki YAMANA
開講年度学期
2025年度前期
Year
2025年度
Semester
①First semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive Courses
開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 建築学専攻
Department of Architecture, Graduate School of Science and Technology 単位数 Course credit
5.0単位
授業の方法 Teaching method
卒業研究(研究指導)
Graduation research(Research Guidance) 外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class
概要 Description
半過去の建築或いは建築群を文化遺産として調査・分析し、リビング・ヘリテージとして社会的資産となうように設計の提案を行う
Study and analyze semi-past architecture or building group as cultural heritage and make design proposal to be social asset as living · heritage 目的 Objectives
修士設計2の前段階として、設計課題を把握し対象の適切な調査を行い設計方法論の提示を客観的に行えることを目的とする
As a preliminary step of Master's design 2, we aim to grasp the design tasks, carry out an appropriate investigation of the object and objectively present the design methodology 到達目標 Outcomes
修士設計2の前段階として、
1.設計課題が的確に背景に基づいて設定されていること 2.地域・敷地・建築等の対象が設計モデルとして把握できていること 3.設計方法の立案に結び付く調査方法の確立がなされていること 以上を明確にプレゼンテーションできることを目的とする。 As a preliminary step of Master's Design 2, 1. The design tasks are set precisely based on the background 2. The object of region, site, building, etc. can be grasped as a design model 3. Establishment of a survey method leading to planning of design method It aims to be able to clearly present the above. 卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。 You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments). https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/ 履修上の注意 Course notes prerequisites
ゼミ、スタジオに毎回出席し指導を受けること。具体的な調査を行い、野帳、図面作成、スケッチ、図としての表現を行うこと。
建築学専攻において指定された共通中間発表において発表を行い、調査、設計等に指導教員以外の意見を反映させること。 Attend the studio every time to attend. Conduct a specific survey and make notes, drawings, sketches, and drawings. Make an announcement at the common intermediate presentation designated in the Department of Architecture and reflect opinions other than the supervisor in survey, design, etc. アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
-
-
準備学習・復習 Preparation and review
今日の社会的課題、文化的動向を把握するとともに、多くの書籍や展覧会を通じて建築に関する幅広い知識をつけること。
文化遺産となっている建築に限らず多くの建築空間を体験し、批評する習慣をつけておくこと To grasp today's social issues and cultural trends, and to have broad knowledge of architecture through many books and exhibitions. To experience not only the architecture which is a cultural heritage but also many building spaces and keeping a habit of criticizing 成績評価方法 Performance grading policy
以下の5つの視点および取組姿勢、積極性によって評価する
1.背景から導き出される設計テーマの合理性 2.調査対象の把握の具体性と適格性 3.調査対象のモデル化と調査方法の合理性 4.調査対象の分析方法の適切性と調査内容のプレゼンテーションの明晰性 5.設計テーマ、調査内容から設計方法論の提案の合理性 Evaluate with the following five viewpoints and approach attitudes 1. Rationality of design themes derived from background 2. Specificity and eligibility of grasping the survey target 3. Rationality of modeling and survey method of survey target 4. Appropriateness of analysis method to be surveyed and clarity of presentation of survey content 5. Rationality of proposal of design methodology from design theme, survey contents 学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している ・B:到達目標を達成している ・C:到達目標を最低限達成している ・D:到達目標を達成していない ・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している ・S:Achieved outcomes, excellent result ・A:Achieved outcomes, good result ・B:Achieved outcomes ・C:Minimally achieved outcomes ・D:Did not achieve outcomes ・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation 教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store). https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ 参考書・その他資料 Reference and other materials
テーマに沿ってゼミにおいて指定する
Recommend at seminars according to theme 授業計画 Class plan
すべての履修学生に対して、半数以上の授業回を対面で受講することを求める
①〜④:設計課題が的確に背景に基づいて設定 ⑤〜⑧:地域・敷地・建築等の対象が設計モデルとして把握 ⑨〜⑫:設計方法の立案に結び付く調査方法の確立がなされていること ⑬〜⑮:プレゼンテーション , ①〜④: The design tasks are set precisely based on the background ⑤〜⑧ :The object of region, site, building, etc. can be grasped as a design model ⑨〜⑫:Establishment of a survey method leading to planning of design method ⑬〜⑮:Presentation 担当教員の実務経験とそれを活かした教育内容 Work experience of the instructor
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-
備考 Remarks
授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N
|