シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
生理心理学特論
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Advanced Physiological Psychology
授業コード Class code
996E311
科目番号 Course number

教員名
市川 寛子
Instructor
Hiroko Ichikawa

開講年度学期
2025年度後期
Year
2025年度
Semester
②Second semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive Course

開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 生命生物科学専攻

Department of Applied Biological Science, Graduate School of Science and Technology
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
⑤ [対面]ブレンド型授業/ [On-site] Blended format (must include 50%-or-more classes held on-site)

概要 Description
生体の健康状態や心理状態は、内分泌系および自律神経系の働きにより身体の生理変化として現れる。本講義では心拍や発汗などの生理指標をいくつか取り上げながら、その生体内機序および計測法を学ぶことができる。

Human health and psychology manifest as physiological changes in the body through the functions of the endocrine and autonomic nervous systems. In this lecture, we will cover several physiological indicators, such as heart rate and perspiration, deepening students’ understanding of the underlying mechanisms within the body and the methods for measuring them.
目的 Objectives
ヒトを対象とした生理指標計測の手法と、研究を通じて得られた知見を理解し、自身の研究活動に役立つ基礎知識を得る。

Students will acquire foundational knowledge of the methods for measuring physiological indicators in human subjects and gain insights through their research experiences, which are useful for conducting research activities.
到達目標 Outcomes
ヒトを対象とした生理指標計測に関する研究論文を読み、理解できるようになる。

Students can develop the ability to read and understand research papers on physiological measurements in human subjects.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
履修上の注意 Course notes prerequisites
積極的な態度が望ましい。

A positive attitude is desirable.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
準備学習として、自身が発表者となった講義前には発表する論文を読みプレゼンテーション資料を作成してくること。講義後は発表者から提供された資料をもとに内容を復習し、自身の研究に生かせそうな観点について考察すること。

Preparation: Students will read the assigned paper and create presentation materials before the lecture and their presentation.
Review: Students will review the content based on the materials provided by the presenter and reflect on perspectives that could be applied to their own research
成績評価方法 Performance grading policy
作成されたプレゼンテーション(資料および発表内容)の充実度および受講態度(自主的で積極的な発言)などによって総合的に評価する.

The evaluation will be based on the overall quality of the presentation (including materials and content) and class participation, such as proactive and engaging contributions.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
1. 「生理心理学と精神生理学 第I巻 基礎」堀忠雄・尾崎久記 監修、坂田省吾・山田冨美雄 編集、北大路書房 2017年(ISBN: 9784762829727)
2. 「生理心理学と精神生理学 第II巻 応用」堀忠雄・尾崎久記 監修、片山順一・鈴木直人 編集、北大路書房 2017年(ISBN: 9784762829932)
3. 「生理心理学と精神生理学 第III巻 発展」堀忠雄・尾崎久記 監修、室橋春光・苧阪満里子 編集、北大路書房 2018年(ISBN: 9784762853456)

1. “Psychophysiology and Physiological Psychology, Volume I: Basics"
Edited by Tadao Hori and Hisaki Ozaki, Edited by Shogo Sakata and Fumio Yamada, Kitaoji Shobo, 2017 (ISBN: 9784762829727)
2."Psychophysiology and Physiological Psychology, Volume II: Applications"
Edited by Tadao Hori and Hisaki Ozaki, Edited by Junichi Katayama and Naoto Suzuki, Kitaoji Shobo, 2017 (ISBN: 9784762829932)
3. "Psychophysiology and Physiological Psychology, Volume III: Advanced Topics"
Edited by Tadao Hori and Hisaki Ozaki, Edited by Harumitsu Murohashi and Mariko Osaka, Kitaoji Shobo, 2018 (ISBN: 9784762853456)


授業計画 Class plan
1    導入、第2回以降のプレゼンテーションの分担
2*    生化学的指標の基礎知識
3    生化学的指標計測の応用:ストレス・疲労との関連
4    生化学的指標計測の応用:スポーツ活動に伴う変化
5*    脳波の基礎知識
6    脳波計測の応用:自閉スペクトラム症者の注意
7    脳波計測の応用:隠匿情報検査(ERPを用いて)
8*    心臓循環器系の基礎知識
9    心臓循環器系計測の応用:他者存在、社会的感情に伴う変化
10*    温熱系の基礎知識
11    温熱系計測の応用:隠匿情報検査(SCRを用いて)
12*    眼球運動の基礎知識
13    眼球運動計測の応用:認知過程と視線行動
14    発展:統合失調症における自己の障害
15    総合討論

*のついた5回は講義動画を配信するオフライン講義とする。それ以外の10回は原則として、対面で講義を行う。

1    Introduction and division of presentation topics from the second session onward
2    Basic knowledge of biochemical indicators
3    Application of biochemical indicator measurement: Relationship with stress and fatigue
4    Application of biochemical indicator measurement: Changes associated with sports activities
5    Basic knowledge of brain waves
6    Application of brain wave measurement: Attention in individuals with autism spectrum disorder
7    Application of brain wave measurement: Concealed information test (using ERP)
8    Basic knowledge of the cardiovascular system
9    Application of cardiovascular measurement: Changes associated with the presence of others and social emotions
10    Basic knowledge of the thermoregulatory system
11    Application of thermoregulatory measurement: Concealed information test (using SCR)
12    Basic knowledge of eye movements
13    Application of eye movement measurement: Cognitive processes and gaze behavior
14    Advanced topic: Self-disturbance in schizophrenia
15    Comprehension

The five sessions marked with * will be offline lectures with recorded lecture videos. The other ten sessions will be conducted in person.

担当教員の実務経験とそれを活かした教育内容 Work experience of the instructor
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N