![]() 教員名 : 和田 直之
|
科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
発生生物学特論
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Advanced Developmental Biology
授業コード Class code
996E307
科目番号 Course number
64BICEB502
教員名
和田 直之
Instructor
Naoyuki Wada
開講年度学期
2025年度後期
Year
2025年度
Semester
②Second semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive Course
開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 生命生物科学専攻
Department of Applied Biological Science, Graduate School of Science and Technology 単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義
Lecture 外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class
概要 Description
前半では,発生生物学を理解するために必要な概念や分子を再確認し,次いで主に四肢と頭部発生に焦点をあて,それらの発生・再生過程における形態形成を概説する。
後半では,受講者それぞれが関心を持った発生生物学の論文を読み,発表およびその準備を行う。 This course aims to teach students the concept of vertebrate organ development and regeneration, and molecular pathways involved in tissue development and regeneration, in the early part of the course. Students then read research papers that relate to Developmental Biology, and deliver a presentation to explain their contents in the later part of the course. 目的 Objectives
発生生物学は基礎生物学の一分野として展開してきた。近年では,多能性幹細胞からの器官形成・再生医療の基盤になるとして,注目されている。
本講義では,動物発生を理解するために必要となる概念や関係する分子機構についての知識を再確認し,次いでヒトの先天性形態異常の発症機構の原因について,発生生物学の視点から学ぶ。 Developmental biology is one of the research fields in basic biology to understand how an egg forms a species-specific morphology of a multicellular organism. In addition, it is understood that the knowledge obtained from the research is useful for progress in research into regenerative medicine. The objective of this course is to deepen the knowledge of developmental biology and related research fields. To do this, this course deals with the concepts and detailed molecular and cellular mechanisms that are involved in various systems of animal development, and with the reason of inborn defects in human from the viewpoint of current Developmental Biology. 到達目標 Outcomes
受講者は,概説された内容について,自ら説明できるよう。また,関連した発生生物学の論文を読み,要点を整理して発表できる。
By the end of this course, students should be able to do the following; 1. Explain an overview of animal development and the molecules involved in the process. 2. Read papers published in academic journals ofrelated to Developmental Biology, and deliver a presentation to explain the content of the paper. 卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。 You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments). https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/ 履修上の注意 Course notes prerequisites
・本講義の講義日程についての詳細は,初回講義時に連絡します。
・連絡はCLASSによって行いますので,受講希望者はCLASSによる掲示に注意して下さい。 Additional information about the course will be sent with CLASS. Students will need to confirm the information. アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation
-
準備学習・復習 Preparation and review
各自の研究分野と発生生物学のつながりを意識し,関連する学術雑誌などに目を通しておくこと。
Students should have an interest about the connection between developmental biology and their research field in the lab. 成績評価方法 Performance grading policy
講義へ参加する姿勢,論文紹介の発表内容などを総合的に考慮します。
Grading will be based on attendance to the class, understanding ability of the paper, and the quality of the presentation. 学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している ・B:到達目標を達成している ・C:到達目標を最低限達成している ・D:到達目標を達成していない ・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している ・S:Achieved outcomes, excellent result ・A:Achieved outcomes, good result ・B:Achieved outcomes ・C:Minimally achieved outcomes ・D:Did not achieve outcomes ・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation 教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store). https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ 参考書・その他資料 Reference and other materials
下記の英文教科書
Wolpert L. Principles of Development, 4th ed. Oxford Gilbert, S. Developmental Biology, 10th ed. Sinauea Slack, JMW. Essential developmental Biology, 3rd ed. (2013) Wiley. 最先端の研究成果が掲載されている学術雑誌等 Following books are as references Wolpert L. Principles of Development, 4th ed. Oxford Gilbert, S. Developmental Biology, 10th ed. Sinauea Slack, JMW. Essential Developmental Biology, 3rd ed. (2013) Wiley. Academic journals covering the research field of developmental biology, such as Development, Dev Biol, Dev Dyn and Dev Cell, in addition to Nature, Cell, and Science 授業計画 Class plan
原則,すべての授業を対面で実施する。
前半: 講義 1.イントロ:発生生物学の概要と,理解するための考え方,関与する分子の概説 2-6.四肢の発生:四肢発生研究の概要,歴史, Sonic hedgehogなどシグナル分子,Hox遺伝子によるパターン形成,先天奇形発症機構,進化,再生 7-9.頭顔面発生:頭部発生の概要,頭部骨格の形態形成,頭顔面の先天奇形発症機構,進化 後半: 個々の受講者の研究と,発生生物学や幹細胞生物学,再生医学のつながりを考える論文を紹介してもらいます(いくつかのグループに分かれての作業になります)。 10-15. 発表・討論形式による関連論文の抄読 Basically, all classes will be conducted on an in-person. In the early part of the course, lectures about developmental biology will be given. Week 1. Introduction and overview of developmental biology. Weeks 2-6. Vertebrate limb development (overview of limb development, research history, molecular mechanism, inborn defects, evolution, regeneration). Weeks 7-9. Craniofacial development (overview of craniofacial morphogenesis, inborn defects, evolution). In the latter part of the course, each student performs a presentation that explains the connection between developmental biology and the research field of each student in the lab. Weeks 10-15. Presentation of the research paper (1)-(5). 担当教員の実務経験とそれを活かした教育内容 Work experience of the instructor
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-
備考 Remarks
特記事項なし
Nothing special 授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N
|