![]() 教員名 : 倉持 幸司
|
科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
生物有機化学特論
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Advanced Bioorganic Chemistry
授業コード Class code
996E109
科目番号 Course number
64CHORC501
教員名
倉持 幸司
Instructor
Koji Kuramochi
開講年度学期
2025年度後期
Year
2025年度
Semester
②Second semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive course
開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 生命生物科学専攻
Department of Applied Biological Science, Graduate School of Science and Technology 単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義
Lecture 外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class
概要 Description
ケミカルバイオロジーは化学的手法によって生命現象を解明する研究であり、生命の諸現象を分子レベルで解明することを目指している。本講義ではケミカルバイオロジーに関する最新の文献や本を読み、討論を行う。
Chemical biology involves the application of chemical techniques, analysis, and often small molecules produced through synthetic chemistry, to the study and manipulation of biological systems.This class provides students with the advanced knowledge on chemical biology. Students should read recent research papers and books. This class is also aimed at helping students to improve their presentation and discuss the subjects. 目的 Objectives
化学と生物学の境界領域に関する最先端の研究から両分野の研究の基礎と応用を学習する。
The purpose of this class is to help students acquire the basic and advanced knowledge and skills of chemical biology. 到達目標 Outcomes
ケミカルバイオロジー研究の概念と戦略を理解し、それらを研究に応用できるようになる。
Students should understand the concept and strategy of chemical biology. They should apply them to their own research. 卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。 You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments). https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/ 履修上の注意 Course notes prerequisites
与えられた課題に関して必ず予習をすること。発表する場合には出席者全員が理解できるようにわかりやすく説明すること。出席者は積極的に質問を行うこと。
Students should read papers carefully and prepare handouts for their presentation. Students are obliged to explain the contents of the papers clearly. All members should ask questions after the presentation. アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/小テストの実施 Quiz type test/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom
ディスカッション、グループワーク、プレゼンテーションなどを行う。
準備学習・復習 Preparation and review
準備学習:授業内に指示する課題を学習する
復習:授業内で学習した内容の根拠となる論文を査読し、レポートとして提出する Students need to understand the contents (backgroud, results, and conclusion) of the papers. Students need to review and summarize the contents. 成績評価方法 Performance grading policy
文献紹介、討論の内容、レポートなどにより総合的に評価する。
Evaluation is performed based on presentation, questions and answers, and reports (handouts). 学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している ・B:到達目標を達成している ・C:到達目標を最低限達成している ・D:到達目標を達成していない ・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している ・S:Achieved outcomes, excellent result ・A:Achieved outcomes, good result ・B:Achieved outcomes ・C:Minimally achieved outcomes ・D:Did not achieve outcomes ・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation 教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store). https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ 参考書・その他資料 Reference and other materials
半田宏 編・ケミカルバイオロジー・ケミカルゲノミクス・シュプリンガージャパン、J. McMurry 、T. Begley 著(長野哲雄 監訳)・マクマリー 生化学反応機構・東京化学同人
John E. McMurry, The Organic Chemistry of Biological Pathways (2nd Edition). 授業計画 Class plan
第1回: ケミカルバイオロジーの基礎(1)分子プローブの創製
第2回: ケミカルバイオロジーの基礎(2)アフィニティービーズの創製 第3回: ケミカルバイオロジーの技術的側面(1)分子プローブを用いた標的タンパク質の同定 第4回: ケミカルバイオロジーの技術的側面(2)理論的ドラッグデザインへの展開 第5回: ケミカルバイオロジーの基礎科学的展開(1)天然物・機能性食品の作用機構解析 第6回: ケミカルバイオロジーの基礎科学的展開(2)農薬・医薬品の作用機構解析 第7回: ケミカルバイオロジーの工学的展開(1)イメージングの基礎 第8回: ケミカルバイオロジーの工学的展開(2)イメージングの応用 第9回: ケミカルバイオロジーの実際(1)学生による文献紹介、討論、質疑応用 第10回: ケミカルバイオロジーの実際(2)学生による文献紹介、討論、質疑応答 第11回: ケミカルバイオロジーの実際(3)学生による文献紹介、討論、質疑応答 第12回: ケミカルバイオロジーの実際(4)学生による文献紹介、討論、質疑応答 第13回: ケミカルバイオロジーの実際(5)学生による文献紹介、討論、質疑応答 第14回: ケミカルバイオロジーに関する総合討論 第15回: 授業内容のまとめと復習 1. Basic Chemical Biology (1): development of molecular probes 2. Basic Chemical Biology (2): development of affinity besds 3. Technology of Chemical Biology (1): target identification 4. Technology of Chemical Biology (2): application for rational drug design 5. Application of Chemical Biology (1): elucidation of mechanism of action of natural products and food 6. Application of Chemical Biology (2): elucidation of mechanism of action of drugs and agrochemicals 7. Application of Chemical Biology to Imaging (1): basic concept 8. Application of Chemical Biology to Imaging (1): application 9. Presentation by students and discussion (1) 10. Presentation by students and discussion (2) 11. Presentation by students and discussion (3) 12. Presentation by students and discussion (4) 13. Presentation by students and discussion (5) 14. Summary and discussion: organic chemistry 15. Summary and discussion: chemical biology なお、原則として、すべての授業を対面で受講することを求める。 All classes will be conducted in person in general. 担当教員の実務経験とそれを活かした教育内容 Work experience of the instructor
-
教育用ソフトウェア Educational software
Signals ChemDraw(旧ChemOffice Professional)/-
-
備考 Remarks
会議などの諸事情により、同期オンライン授業へ変更する場合がある。変更する場合には、LETUSにて周知する。
授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N
|