![]() 教員名 : 秋元 琢磨
|
科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
非平衡確率モデル特論
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Probability Modelling for Non-equilibrium Physics
授業コード Class code
996C207
科目番号 Course number
62PHBCS501
教員名
秋元 琢磨
Instructor
Takuma Akimoto
開講年度学期
2025年度前期
Year
2025年度
Semester
①First semester
曜日時限
水曜2限
Class hours
Wednesday/2nd
開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 先端物理学専攻
Department of Physics and Astronomy, Graduate School of Science and Technology 単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義
Lecture 外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class
概要 Description
様々なランダムウォークを考え、単純なブラウン運動から異常拡散を示す複雑な現象までを理解する。
Studying several random walk models and a simple Brownian motion, you will get a deep understanding of complex phenomena exhibiting anomalous diffusion. 目的 Objectives
様々なランダムウォークモデルにおける解析手法を修得する。そして、このような単純なモデルが複雑現象を解析する上でいかに役立つかを理解する。
Learning analytical methods for some random walk models. Understanding how useful the methods and simple models are to unravel complex phenomena. 到達目標 Outcomes
ランダムウォークモデルにおける拡散性を特徴づける統計量を解析的に計算できる。複雑な現象に対して本質をとらえた(確率)モデルを提案できる。
- analytical calculations of statistical quantities characterizing diffusivity in random walk models - constructing a simple model that captures intrinsic properties of complex phenomena 卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。 You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments). https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/ 履修上の注意 Course notes prerequisites
確率論に関する基礎知識(離散及び連続変数)を有していることが望ましい。
It is desirable to have a fundamental knowledge of (discrete and continuous) probability theory. アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/プレゼンテーション Presentation/実習 Practical learning
準備学習・復習 Preparation and review
講義で示した結果を何も見ずに自分の手を動かして示してみる。
Proving the results that are provided in every lecture without seeing anything. 成績評価方法 Performance grading policy
レポート(複数回提出)及び講義での発言・議論
Several reports and comments/questions in lectures 学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している ・B:到達目標を達成している ・C:到達目標を最低限達成している ・D:到達目標を達成していない ・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している ・S:Achieved outcomes, excellent result ・A:Achieved outcomes, good result ・B:Achieved outcomes ・C:Minimally achieved outcomes ・D:Did not achieve outcomes ・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation 教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store). https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ 参考書・その他資料 Reference and other materials
「確率論とその応用I・II」、ウィリアム・フェラー(著), 河田 龍夫 (監訳), 卜部 舜一 (翻訳)、(紀伊国屋書店)
「ランダムウォーク はじめの一歩 ---自然現象の解析を見すえて---」、 J. Klafter, I. M. Sokolov (著)、秋元琢磨(訳)、共立出版株式会社 授業計画 Class plan
全ての授業を対面で受講することを求める。
1. 1次元ランダムウォークと数学的準備 1次元のランダムウォークを紹介し、これから必要となる確率論(分布関数、ラプラス変換、フーリエ変換など)の準備を行う。 2. 1次元のランダムウォークから拡散方程式 1次元のランダムウォークの連続極限を取ることにより拡散方程式を導出する。 3. 異常拡散 自然現象で見られる異常拡散現象を概観し、いくつかの確率モデルを紹介する。 4. 大数の法則と中心極限定理 大数の法則と中心極限定理を証明する。 5. 拡張された中心極限定理 期待値が存在しない場合の確率変数の和の極限分布を紹介する。 6. 更新理論とタウバー型定理 これから必要となる更新理論とタウバー型定理を解説する。 7. 更新理論 更新数のモーメントの漸近挙動を示す。 8. 連続時間ランダムウォーク 連続時間ランダムウォークを紹介し、変位の分布に関する方程式を導出する。 9. 連続時間ランダムウォークにおけるエルゴード性とエイジング現象 I 連続時間ランダムウォークにおける時間平均で定義された平均2乗変位のエルゴード性の破れとエイジングを示す。 10. 連続時間ランダムウォークにおけるエルゴード性とエイジング現象 II 連続時間ランダムウォークにおける時間平均で定義された平均2乗変位のエルゴード性の破れとエイジングを示す。 11. マスター方程式 連続時間ランダムウォークのマスター方程式を考える。 12. 非整数階の拡散方程式 遅い拡散(連続時間ランダムウォーク)における非整数階の拡散方程式を紹介する。 13. 待ち時間とジャンプがカップルしたランダムウォークモデル レヴィウォークやその拡張モデルにおける平均2乗変位などを計算する。 14. レーザー冷却における無限測度エルゴード理論 レーザー冷却の確率モデルにおける無限測度とその役割について学ぶ。 15. まとめと展望 クエンチトラップモデルを紹介し、連続時間ランダムウォークとの違いと類似点を理解する。細胞内輸送や不均一な環境での拡散や身近な現象(人の行動やお金の移動など)をモデル化してみる。 1. One-dimensional random walk and mathematical preparations I will introduce a one-dimensional random walk and provide some fundamental results on probability theory, e.g., distribution function, Laplace transform, Fourier transform. 2. From random walk to the diffusion equation I will derive the diffusion equation from a one-dimensional random walk by taking a continuous limit. 3. Anomalous diffusion I review anomalous diffusion in nature and introduce some stochastic models. 4. Law of large numbers and central limit theorem I will prove the law of large numbers and the central limit theorem. 5. Generalized central limit theorem I will introduce a distributional limit theorem for the sum of random variables with an infinite mean. 6. Renewal theory and Tauberian theorem I will introduce renewal theory and Tauberian theorem, which will be essential later. 7. Renewal theory The asymptotic behaviors of the moments of the number of renewals will be studied. 8. Continuous-time random walk I will introduce the continuous-time random walk and derive the equation for displacement. 9. Ergodic properties and aging in continuous-time random walk I I will show aging and ergodicity breaking for time-averaged mean square displacement in a continuous-time random walk. 10. Ergodic properties and aging in continuous-time random walk II I will show aging and ergodicity breaking for time-averaged mean square displacement in a continuous-time random walk. 11. Master equation I will provide the master equation for a continuous-time random walk. 12. fractional diffusion equation I will introduce a fractional diffusion equation for a continuous-time random walk. 13. coupled continuous-time random walk Mean square displacement for Levy walk and its generalization are studied. 14. infinite ergodic theory in subrecoil laser cooling Infinite invariant measure and its role in subrecoil laser cooling are studied. 15. Summary and perspectives I will introduce quenched trap model and compare it with a continuous-time random walk. Modeling off complex phenomena such as transports in cells and traveling of money/human is considered. 担当教員の実務経験とそれを活かした教育内容 Work experience of the instructor
-
教育用ソフトウェア Educational software
Mathematica/MATLAB/Simulink/-
-
備考 Remarks
授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N
|