![]() 教員名 : 廣瀬 進
|
科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
幾何学特論D
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Selected Topics on Geometry D
授業コード Class code
996B508
科目番号 Course number
61MAGEO504
教員名
廣瀬 進
Instructor
Susumu Hirose
開講年度学期
2025年度前期
Year
2025年度
Semester
①First semester
曜日時限
木曜2限
Class hours
Thursday 2nd Period
開講学科・専攻 Department
創域理工学研究科 数理科学専攻
Department of Mathematics, Graduate School of Science and Technology 単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義
Lecture 外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class
概要 Description
2,3,4次元という低い次元の多様体について研究する位相幾何学を低次元トポロジーという。この講義では、低次元トポロジーの中心的な研究対象である、結び目、組みひも群、写像類群について入門的な講義を行う。
Low dimensional topology is a field of topology reseraching on 2, 3 or 4 dimensional manifolds. In this course, we will introduce knot, braid group, and mapping class group, which are central objects in low dimensional topology. 目的 Objectives
結び目、組みひも群、写像類群とそれに関わる位相幾何学の理論について理解する.
To understand knot, braid group and mapping class group and related thoery on topology. 到達目標 Outcomes
結び目、組みひも群、写像類群について理解し、さらにそれらの研究に関連する話題についても理解する.
To understand theory on knot, braid group and mapping class group, and topics related to these objects. 卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。 You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments). https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/ 履修上の注意 Course notes prerequisites
多様体に関する基本的な知識を修得していることが望ましい。
We hope that students have basic knowledge on manifolds. アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
-
-
準備学習・復習 Preparation and review
各回の授業内容を関連する文献などを調べて十分復習し、次回の授業予定範囲で必要となる予備知識などを確認しておくこと。時間の目安は復習に2時間、準備学習に2時間である。
Review the contents of lectures, and basic knowledge necessary for the next lecture. -Two hours for preparation and two hours for reviewing is expected. 成績評価方法 Performance grading policy
レポート等により総合的に評価する。
Reports on the course will be evaluated conprehensively. 学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している ・B:到達目標を達成している ・C:到達目標を最低限達成している ・D:到達目標を達成していない ・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している ・S:Achieved outcomes, excellent result ・A:Achieved outcomes, good result ・B:Achieved outcomes ・C:Minimally achieved outcomes ・D:Did not achieve outcomes ・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation 教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store). https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ 参考書・その他資料 Reference and other materials
参考文献は講義の際に紹介します。
We will introduce refenrenced on this course. 授業計画 Class plan
1. 授業の概要
〇 結び目 2. 結び目の図式と不変量 3. ザイフェルト曲面とその一意性 4. 曲面上の1次ホモロジー群 5. ザイフェルト行列 6. アレクサンダー多項式 〇 組みひも群 7. 結び目と組みひもの関わり(アレクサンダーの定理) 8. 組みひも群と平面上の点配置空間 9. 組みひも群の生成系と表示 10. 組みひも群と平面上の同相写像 〇 写像類群について 11. 2次元トーラス上の写像類群 12. 写像類群のデーンツイストによる生成 13.ヒーガード分解 14. 3次元多様体とデーン手術 15. まとめ 原則、全ての授業を対面で実施する。 1st: Guidence Knots 2nd: Knot diagrams and invariants 3rd: Seifert surfaces and their uniquness 4th: 1-st homologies of surfaces 5th: Seifert matrix 6th: Alexander polynomial Braid groups 7th: Relationship between knots and braids (Alexander's Theorem) 8th: Braid groups and configuration spaces on the plane 9th: Generatos and presentations of braid groups 10th: Braid groups and homeomorphisms on the plane Mapping class groups 11th: Mapping class group of a two-dimensional torus 12th: Generating by Dehn twists 13th: Heegaard splitting 14th: 3-manifolds and Dehn surgery 15th: Review All lectures are in-person class, in principle. 担当教員の実務経験とそれを活かした教育内容 Work experience of the instructor
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-
備考 Remarks
授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N
|