シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
材料力学応用及び演習(材料力学2及び演習)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Strength of Material 2
授業コード Class code
994541H
科目番号 Course number
45BASTM201

教員名
蒙 兪先、牛島 邦晴
Instructor
Kuniharu Ushijima

開講年度学期
2025年度前期
Year
2025年度
Semester
①First semester
曜日時限
月曜2限、水曜5限
Class hours
Thursday, 5th period

開講学科・専攻 Department
工学部 機械工学科

Department of Mechanical Engineering, Faculty of Engineering
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義/演習

Lecture/Seminar
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
材料力学は、強度的に安全でかつコストパフォーマンスに優れた機械・構造物を設計・製作するための学問であって、ものつくりを旨とする工学のあらゆる分野の基礎知識である。したがって、材料力学は機械工学では必修科目とされ、将来機械の何れの分野に進むにしても必要とされるものである。本授業では、教科書に準拠して材料力学の考え方、問題への取り組み方等の基礎事項を学び、演習によって授業で学んだことを自ら能動的に活用し、機械・構造物の設計・製作に必要な力学の基礎を身につけることを目標とする。

Mechanics of materials is a subject for designing and fabricating strong, safe, and cost-effective machines and structures. Also, it is a fundamental knowledge in all fields of engineering that are based on manufacturing. Therefore, t is necessary for students to study it no matter what field of mechanical engineering they will pursue in the future. In this class, students will learn the basic concepts of mechanics of materials and how to solve problems in accordance with the textbook, and through exercises. The students will actively apply what they have learned in class to acquire the fundamentals of mechanics necessary for the design and fabrication of machines and structures.
目的 Objectives
材料力学を学ぶことで,材料を無駄なく安全に使用する方法を身につける.

By studying material mechanics, students can learn how to use materials safely and without waste.
到達目標 Outcomes
本授業では、教科書に準拠して材料力学の考え方、問題への取り組み方等の基礎事項を学び、演習によって授業で学んだことを自ら能動的に活用し、機械・構造物の設計・製作に必要な力学の基礎を身につけることを目標とする。

In this class, students will learn basic concept of mechanics of materials and how to solve problems in accordance with the textbook, and through exercises will actively use what they have learned in class on their own to acquire the fundamentals of mechanics necessary for the design and fabrication of machines and structures.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
一般力学および「材料力学基礎」の基礎知識を身につけておくこと。授業では、材料力学の基本的な考え方を学ぶことを主目的とし、問題の「解法」を主目的とはしない。個々の問題の「解法」については、演習の時間や予習・復習の際に自ら能動的に行うこと。授業で習った材料力学の考え方は、問題を授業で学んだ基礎に基づいて自ら思考し、解くことによって初めて身につくものである。

Students should have basic knowledge of general mechanics and the  fundamental of mechanics of materials. The main objective of the class is to learn the basic concepts of mechanics of materials, not to "solve" problems. Students are expected to actively work on "solutions" of individual problems by themselves during exercises and in preparation for and review of the class. The concepts of mechanics of materials learned in class can be acquired only by thinking and solving problems on one's own based on the fundamentals learned in class.


アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
グループワーク Group work/-
-

準備学習・復習 Preparation and review
各回の授業で予定されている項目について、教科書および参考書等によって予習・復習をすること。また、各回の授業で教わった内容については、演習問題を解くなどして、復習すること。演習で出される課題は最低限であり、自らが能動的に多くの演習問題を解くことが必要である。

Students are expected to prepare for and review the topics scheduled for each class by using the textbook and reference books. Students are also expected to review the contents taught in each class by solving exercises. The exercises are minimal, and students are required to actively solve many exercises on their own.
成績評価方法 Performance grading policy
テストを2回(中間テストと期末テスト)行い,テストの成績と演習を含めた総合評価を行う.また,学習単元ごとに理解を促進するための演習課題(レポート)を講義内で複数回行う.それらの配分比率は中間(20%),期末(50%),レポートなどの平常点(30%)とする.

Students will take two tests (a mid-term test and a final test) and receive a comprehensive evaluation that includes the test scores and exercises. In addition, a number of exercise assignments (reports) will be given in the lectures to promote understanding of each unit of study. The ratio of these will be midterm (20%), end-of-term (50%), and regular marks such as reports (30%).
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
Y
書誌情報 Bibliographic information
-西谷弘信著 材料力学 コロナ社
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
「板とシェルの理論」チモシェンコ・ヴォアノフスキークリーガー共著、ブレイン図書出版
「構造力学の基礎」近藤恭平著 培風館
「もう解き方で迷わない ステップ解法で学ぶ 材料力学」 荒井 正行著 技術評論社

授業計画 Class plan
*[ ]内は準備学習、復習に必要な時間の目安
1. イントロダクション(本講義計画の説明) [1.5時間]
2. 直線梁の引張問題(不静定を中心に)[2時間]
3. 直線梁の曲げ問題(不静定を中心に)[2時間]
4. 直線梁のねじり問題(不静定を中心に)[2時間]
5.組み合わせ応力[2時間]
6. 細長い曲線棒の応力と変形1[2時間]
7. 細長い曲線棒の応力と変形2[2時間]
8. 中間テストおよび解説
9. 太い曲線棒の応力と変形[2時間]
10. 座屈[2時間]
11. 連続梁[2時間]
12. 板の円筒形曲げ[2時間]
13. 板の純曲げ[2時間]
14. 横荷重が作用する板の微小たわみ[2時間]
15 達成度評価試験および解説

担当教員の実務経験とそれを活かした教育内容 Work experience of the instructor
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks
ただ公式を用いて問題を解くのではなく、簡単な公式は自ら導き出せるように、材料力学的な考え方を習得すること。

Students need to understand the mechanics of materials approach so that they can derive simple formulas on their own, rather than simply using formulas to solve problems.

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N