![]() 教員名 : 犬伏 正信
|
科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
応用数学特別研究2 (犬伏)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Research in Applied Mathematics 2
授業コード Class code
991J136
科目番号 Course number
14GRRES502
教員名
犬伏 正信
Instructor
Masanobu Inubushi
開講年度学期
2025年度後期
Year
2025年度
Semester
②Second semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive course
開講学科・専攻 Department
理学研究科 応用数学専攻
Department of Applied Mathematics, Graduate School of Science 単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
卒業研究(研究指導)
Graduation research(Research Guidance) 外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class
概要 Description
自然科学や情報科学に現れる非線形現象を解明/予測するための応用数学的手法に関わるテーマを深く探求する.
Research of nonlinear phenomena arising in natural and information science through developing methods of applied mathematics and mathematical modeling 目的 Objectives
各自の研究テーマに関する英文テキストを読み,知識を深め問題点を見出す能力を身につけることを目的としている.当専攻におけるディプロマポリシーの論理的思考と応用する力をつける科目である.
The purpose of the course is, based on knowledge obtained from textbooks and papers written in English, to acquire the ability to find problems. This course aims to achieve the diploma policy in the master course in the Department of Applied Mathematics, and students should develop logical thinking and application skills. 到達目標 Outcomes
力学系理論や数値計算の理論を含む応用数学を熟知し,問題点を見出し,計算機を用いて実装と検証を行う能力を身に付けることを目的とする.
It aims to acquire knowledge of dynamical system theory, numerical methods, and related applied mathematics, find problems, and research with computers accurately. 卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。 You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments). https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/ 履修上の注意 Course notes prerequisites
力学系理論や数値解析の基礎を理解していることが望ましい
Understanding the basics of dynamical system theory and numerical analysis is preferable. アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation
-
準備学習・復習 Preparation and review
文献を予習し,発表の準備を行う.
Preparing for the presentation and reading the references 成績評価方法 Performance grading policy
研究への姿勢,研究結果,発表の準備,英文論文の理解度などで評価する.
To be evaluated in taking account of the attitude to research, research results, preparation of presentation materials, understanding of state-of-the-art knowledge. 学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している ・B:到達目標を達成している ・C:到達目標を最低限達成している ・D:到達目標を達成していない ・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している ・S:Achieved outcomes, excellent result ・A:Achieved outcomes, good result ・B:Achieved outcomes ・C:Minimally achieved outcomes ・D:Did not achieve outcomes ・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation 教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store). https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ 参考書・その他資料 Reference and other materials
授業計画 Class plan
すべての履修学生に対して半数回以上の対面受講を求める.
Require all students to attend 50%-or-more-on-site classes. 第1回:ガイダンス 第2回〜10回: 輪講形式で力学系理論に関する英文テキストを読み進め,さらに個別に論文で最先端の知見に関する理解を深める. 第11回〜15回: 習得した理論や先行研究を数値実験で確認し,拡張や改良の可能性を探る. 1st: Guidance 2nd to 10th: Learning knowledge of dynamical system theory and related topics from textbooks written in English and surveying on recent papers on each theme 11th to 15th: Confirming the learned theories and numerical experiments and finding possibilities of extension or improvement 担当教員の実務経験とそれを活かした教育内容 Work experience of the instructor
国内企業の研究員(情報通信関係)における勤務経験を活かし、応用数学研究に関する教育を行う。
This course on applied mathematics research will be offered by leveraging my experience as a researcher in the information and communication sciences at a domestic company. 教育用ソフトウェア Educational software
-
-
備考 Remarks
授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N
|