| 
   教員名 : 功刀 直子 
 | 科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese) 代数学講究4 (功刀) 科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English) Research in algebra 4 授業コード Class code 991B543 科目番号 Course number 11MAALG602 教員名 功刀 直子 Instructor Naoko Kunugi 開講年度学期 2025年度後期 Year 2025年度 Semester ②Second semester 曜日時限 金曜3限 Class hours Friday 3rd. Period 開講学科・専攻 Department 理学研究科 数学専攻 Department of Mathematics, Graduate School of Science 単位数 Course credit 2.0単位 授業の方法 Teaching method 講義 Lecture 外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages) - 授業の主な実施形態 Main class format ① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class 概要 Description 有限群のモジュラー表現論の基本事項をセミナー形式で学ぶ。   We learn about basic concepts of modular representation theory of finite groups in seminar style classes. 目的 Objectives 有限群のモジュラー表現では,群環上の加群は半単純加群とはならない。半単純ではない加群の構造を調べるうえで重要となる多元環の表現論の一般論を学び,有限群のモジュラー表現論に応用する。 In modular representations of finite groups, a module over a group algebra is not semisimple in general. In this course, we aim at learning general theory on representation theory of finite dimensional algebras which is important for investigation of non-semisimple modules and applying those to modular representations of finite groups. 到達目標 Outcomes 1. 群環上の加群の議論に特有なvertex, source 等について理解する。 2.Green対応の理論を用いて直既約加群の構造を調べる手法を理解し,具体例に応用できる 3.有限群のブロックに関するBrauerの理論を理解する。 1.Understand verticies and sources for modules over group algebras 2. Understand general method to investigate indecomposable modules using theory of Green correspondences and apply them to some examples. 3. Understand Brauer's theory for blocks of finite groups. 卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ) リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。 履修登録の際に参照ください。 You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments). https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/ 履修上の注意 Course notes prerequisites 特になし。 Nothing special. アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning) プレゼンテーション Presentation - 準備学習・復習 Preparation and review 毎回授業の前に,予習,復習を必ず行うこと(10時間) Be sure to prepare and review before each class (10 hours) 成績評価方法 Performance grading policy プレゼンテーションの出来ばえ,議論への参加の積極性を加味して評価する。 To be evaluated in taking account of the presentation's performance level and positiveness of participation in discussion. 学修成果の評価 Evaluation of academic achievement ・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている ・A:到達目標を十分に達成している ・B:到達目標を達成している ・C:到達目標を最低限達成している ・D:到達目標を達成していない ・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している ・S:Achieved outcomes, excellent result ・A:Achieved outcomes, good result ・B:Achieved outcomes ・C:Minimally achieved outcomes ・D:Did not achieve outcomes ・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation 教科書 Textbooks/Readings 教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no) N 書誌情報 Bibliographic information - MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site) 教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。 https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store). https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ 参考書・その他資料 Reference and other materials P. Webb "A Course in Finite Group Representation Theory" J. L. Alperin "Local representation theory" 永尾・津島 有限群の表現 授業計画 Class plan 1.分解体 2. 単純加群の個数に関するBrauer の定理の証明1 3.単純加群の個数に関するBrauer の定理の証明2 4. Reduction modulo pと分解写像1 5. Reduction modulo p と分解写像2 6. cde triangles1 7. cde triangles2 8. Defect 0 のブロック 9. Brauer指標 1 10. Brauer指標2 11. 直交関係とGrothendieck 群 12. 直交関係とGrothendieck 群 13. Brauer 指標とcde triangle 14. 計算例2 15. まとめ 1. Splitting field 2. The number of simple modules in positive characteristic(Brauer's Theorem)1 3. The number of simple modules in positive characteristic(Brauer's Theorem)1 4. Reduction modulo p and the decomposition map 1 5. Reduction modulo p and the decomposition map 2 6. The cde triangle 1 7. The cde triangle 2 8. Blocks of Defect Zero 9. Brauer Characters 1 10. Brauer Characters 2 11. Orthogonality Relations and Grothendieck Groups 1 12. Orthogonality Relations and Grothendieck Groups 2 13. The cde triangles in terms of Brauer characters. 14. Examples 15. Summary 担当教員の実務経験とそれを活かした教育内容 Work experience of the instructor - 教育用ソフトウェア Educational software - - 備考 Remarks 授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class N 授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class N |