![]() 教員名 : 功刀 直子
|
科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
文献研究4 (功刀)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Seminar and Research in Mathematics 4 (功刀)
授業コード Class code
991B408
科目番号 Course number
11GRRES602
教員名
功刀 直子
Instructor
Naoko Kunugi
開講年度学期
2025年度後期
Year
2025年度
Semester
②Second semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive Course
開講学科・専攻 Department
理学研究科 数学専攻
Department of Mathematics, Graduate School of Science 単位数 Course credit
3.0単位
授業の方法 Teaching method
卒業研究(研究指導)
Graduation research(Research Guidance) 外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class
概要 Description
有限群のモジュラー表現論をセミナー形式で学び,各自の研究テーマに沿った研究を行う。
We learn modular representation theory of finite groups in seminar style classes, and do research along each research theme. 目的 Objectives
有限群のモジュラー表現論における代表的な問題(予想)について,その背景を学ぶ。具体的な問題を設定し,その解決に向けて取り組み,修士論文をまとめることを目的とする。
We learn the background on main problems(conjectures) in modular representation theory. We set apropriate problems, working towards solving them, and summarizing master's thesis. 到達目標 Outcomes
1.有限群のモジュラー表現論における諸問題の背景を理解する。
2.具体的な問題(研究テーマ)を設定し,その問題を解決する。 3.研究内容を修士論文にまとめ発表する。 1. Understand the background on problems in a modular representation theory of finite groups. 2. Set appropriate research problems(thema) and solve them. 3. Summarizing master's thesis. 卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。 You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments). https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/ 履修上の注意 Course notes prerequisites
特になし
Nothing special. アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
プレゼンテーション Presentation
-
準備学習・復習 Preparation and review
毎回の授業の予習復習をかかさず行うこと(10時間程度)。
Be sure to prepare and review before each class(10 hours). 成績評価方法 Performance grading policy
プレゼンテーションの出来ばえ,議論への参加の積極性を加味して評価する。
To be evaluated in taking account of the presentation's performance level and positiveness of participation in discussion. 学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している ・B:到達目標を達成している ・C:到達目標を最低限達成している ・D:到達目標を達成していない ・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している ・S:Achieved outcomes, excellent result ・A:Achieved outcomes, good result ・B:Achieved outcomes ・C:Minimally achieved outcomes ・D:Did not achieve outcomes ・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation 教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store). https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ 参考書・その他資料 Reference and other materials
永尾・津島「有限群の表現」裳華房
Nagao-Tsushima "Representations of Finite Groups" 授業計画 Class plan
1〜5回
有限群のモジュラー表現に関する論文を読み,最新研究の背景を理解する。 6〜10回 有限群のモジュラー表現に関する研究テーマを各自設定し,解決することを目標に研究に取り組む。 11回〜15回 修士論文研究のまとめを行い,修士論文を完成させる。 1〜5:Read research papers on modular representation theory of finite groups and understand the background of the latest research. 6〜10: Set appropriate problems on modular representation theory, do research toward soving the problem. 11−15:Summarize research results and complete master's thesis. 担当教員の実務経験とそれを活かした教育内容 Work experience of the instructor
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-
備考 Remarks
授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N
|