シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
文献研究1 (田中)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Seminar and Research in Mathematics 1
授業コード Class code
991B111
科目番号 Course number
11GRRES501

教員名
田中 視英子
Instructor
TANAKA, Mieko

開講年度学期
2025年度前期
Year
2025年度
Semester
①First semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive lecture

開講学科・専攻 Department
理学研究科 数学専攻

Department of Mathematics, Graduate School of Science
単位数 Course credit
3.0単位
授業の方法 Teaching method
卒業研究(研究指導)

Graduation research(Research Guidance)
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
Banach 空間上での汎関数の Fr\'echet 微分を学び、色々な変分的手法により臨界点の存在などを示す事を学ぶ. 

We study the Fr\'echet derivatives of functionals on Banach space and learn how to find critical points of it via various variational methods.
目的 Objectives
Banach 空間上での汎関数の Fr\'echet 微分を理解し, 色々な変分的手法により臨界点の存在・非存在などを示すことができるようになる. 

The first purpose is to understand the Fr\'echet derivatives of functionals on Banach space.
Second is to be able to find critical points of it via various variational method
到達目標 Outcomes
(1) 英語で書かれたテキストや論文を読むことに慣れる.
(2) きちんと自ら進んで予習復習を行う姿勢を身につける.
(3) 目的に挙げた内容の基礎知識をしっかりと理解する.
(4) 基本的なプレゼンテーションが出来るようになる.

(1) Becoming accustomed to reading texts and papers written in English.
(2) Making it a habit to prepare and review well.
(3) Understanding the basics of the content described in Objectives.
(4) To be able to make basic presentations.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
特になし. Nothing special.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom
-

準備学習・復習 Preparation and review
発表内容を十分に理解できるようにテキストなどを良く読むこと. また授業の後に分からなかったことや新しく得たことなどを復習すること.

To read the content of each class carefully and understnat it. Reviewing what you didn't understand or new knowledge you gained.
成績評価方法 Performance grading policy
予習の状況や発表の様子などを総合して評価する.

To estimate by the preparations for the presentations and by themselves.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
必要に応じて適宜紹介する.

Introduced as needed.

授業計画 Class plan
変分的な手法, 関数解析、微分方程式などに関連した文献を読み, セミナー形式で学生自身が発表を行う.

On each class, students give a presentation on the textbook on variational methods, functional analysis and defferential equations.

担当教員の実務経験とそれを活かした教育内容 Work experience of the instructor
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks
特になし.

Nothing special.

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N