シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
数学教育論究2β (渡辺(雄))
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Mathmetics Education AdvanceSeminar 2β
授業コード Class code
9917L58
科目番号 Course number
17MESME604

教員名
渡辺 雄貴
Instructor
Yuki Watanabe

開講年度学期
2025年度後期
Year
2025年度
Semester
②Second semester
曜日時限
集中講義
Class hours
履修者と相談の上,4月に決定する.

開講学科・専攻 Department
理学研究科 科学教育専攻

Department of Mathematics and Science Education, Graduate School of Science
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
ゼミ形式で,教育工学,数学教育に関する専門書や論文をテキストに発表を行う.
修士研究のテーマを決め先行研究を調査する準備も同時に行う.研究方法,分析の指針について議論する.

In this class, students present their textbooks and dissertations on Educational Technology and Mathematic Education in the form of seminars.
目的 Objectives
教育工学,数学教育,科学教育等の分野において,研究テーマを設定し,その研究方法を定めることができる.

Students can set research themes and set their research methods in the fields of Educational Technology, Mathematics Education, and Science Education.
到達目標 Outcomes
研究手法を身につけると同時に,他の研究について改善の助言ができる. 
Students will be able to learn research methods and advise on improvements in other research.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
-
-

準備学習・復習 Preparation and review
発表資料を作成の上,出席すること.
Students are required to make presentations and attend.
成績評価方法 Performance grading policy
資料作成50%,ゼミでの発表50% 
Materials 50, Presentation 50
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials

授業計画 Class plan
1. Informal Learning
2. Instructional Design in Business and Industry
3. Instructional Design Opportunities in Military Education and Training Environments
4. Integrating Technology into K–12 Education
5. Instructional Design in Higher Education
6. Performance Consulting
7. E-Learning and Instructional Design
8. Social Media and Instructional Design
9. Mobile Learning
10. Instructional Design for Mathematics Education
11. Instructional Design for Mathematics Education Using Rich Media
12. Problem-Based Learning
13. Performance Support
14-15. Summary and Presentation

担当教員の実務経験とそれを活かした教育内容 Work experience of the instructor
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N