![]() 教員名 : 田中 視英子
|
科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
解析学3
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Analysis 3
授業コード Class code
9911348
科目番号 Course number
11MAANA401
教員名
田中 視英子
Instructor
TANAKA, Mieko
開講年度学期
2025年度前期
Year
2025年度
Semester
①First semester
曜日時限
水曜3限
Class hours
Wednesday 3rd Period
開講学科・専攻 Department
理学部第一部 数学科
Department of Mathematics, Faculty of Science Division Ⅰ 単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義
Lecture 外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class
概要 Description
楕円型方程式で必要となる基本的な手法(最大値原理、解の評価など)について学ぶ。
We study the elementary methods required in elliptic equations (e.g., the maximum principle, estimates of solutions, etc.). 目的 Objectives
楕円型方程式で必要となる基本的な手法(最大値原理、解の評価など)を習得する。
The aim is to understand the elementary methods required in elliptic equations (e.g., the maximum principle, estimates of solutions, etc.). 到達目標 Outcomes
1. 最大値原理を理解して, Laplace 方程式などに応用できるようになる.
2. 解の $L^\infty$ 評価ができるようになる. 1. To study the maximum principle and apply it to the Laplace equation etc. 2. To get the $L^\infty$ estimates of solutions. 卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。 You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments). https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/ 履修上の注意 Course notes prerequisites
Lebesgue 空間 ($L^p$) や積分の評価でよく使われる不等式について知っていることが望ましい.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom
-
準備学習・復習 Preparation and review
この授業はカジュアルな輪講スタイルで行います。そのため、発表の準備(2時間程度)および復習(2時間程度)が必要となります。
This lecture is done in a casual rotational style. Therefore, preparation for the presentation (approximately 2 hours) and review (approximately 2 hours) will be required. 成績評価方法 Performance grading policy
授業内での発表内容や準備状況および授業への積極性(質問やアドバイスなど)により評価する。
Grading will be based on the presentation and preparation, as well as on the student's attitude toward the class (e.g., asking questions and giving advice). 学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している ・B:到達目標を達成している ・C:到達目標を最低限達成している ・D:到達目標を達成していない ・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している 教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store). https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ 参考書・その他資料 Reference and other materials
Michel Chipot 著「Elliptic Equations: An Introductory Course」理科大図書館のホームページでオンライン検索をして、本のファイルをダウンロードして下さい。
授業計画 Class plan
Michel Chipot 著「Elliptic Equations: An Introductory Course」の Appendix, Chapter 18 と 12 を以下のように学ぶ。
1.準備: 発表の仕方や簡単な記号などについて確認する。 Preparation: Review how to make presentation, and check notations, etc. 2. Appendix: The Brouwer fixed point theorem (1) 3. Appendix: The Brouwer fixed point theorem (2) 4. Appendix: The Schauder fixed point theorem (1) 5. Appendix: The Schauder fixed point theorem (2) 6. Chap. 18.1 The Strong Maximum Principle (1) 7. Chap. 18.1 The Strong Maximum Principle (2) 8. Chap. 18 .2The Strong Maximum Principle (3) 9. Chap. 18.2 The Strong Maximum Principle (4) 10. Chap. 12.1: Some simple cases 11. Chap. 12.2 : A more involved estimate (1) 12. Chap. 12.2 : A more involved estimate (2) 13. Chap. 12.3: The Sobolev-Gagliardo-Nirenberg inequality (1) 14. Chap. 12.3: The Sobolev-Gagliardo-Nirenberg inequality (2) 15. Chap. 12.4: The maximum principle on small domains 担当教員の実務経験とそれを活かした教育内容 Work experience of the instructor
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-
備考 Remarks
-
授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N
|