![]() 教員名 : 加藤 圭一
|
科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
数学特別講義5
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Topics in Mathematics 5
授業コード Class code
9911059
科目番号 Course number
11MAANA403
教員名
杉山 裕介、加藤 圭一
Instructor
KATO, Keiichi
開講年度学期
2025年度前期
Year
2025年度
Semester
①First semester
曜日時限
水曜2限
Class hours
Wednesday 2nd period
開講学科・専攻 Department
理学部第一部 数学科
Department of Mathematics, Faculty of Science Division Ⅰ 単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義
Lecture 外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class
概要 Description
解析学に不可欠な関数空間と関数空間の補間理論について学ぶ.とくに,複素補間理論に重点を置き,実補間理論は触れる程度にとどめる.
We study several function spaces that are used in the mathematical analysis and the interpolation spaces of them. In this course, we mainly deal with the complex interpolation theory. 目的 Objectives
解析学において最先端の研究を行うのに不可欠な補間理論について学ぶ.本講義では,主に複素補間理論について学ぶ.
The interpolation theory is one of the essential tools in mathematical analysis. In this course, we mainly study complex interpolation theory. 到達目標 Outcomes
解析学の研究に不可欠な補間理論の概要を理解することを目標とする.本講義では,主に複素補間理論を学ぶ.ルベーグ空間やソボレフ空間および類似の関数空間に対し複素補間理論が適用できるようになることが目標である.
The goal of this couse is to understand an outline of the interpolation theory which is essential in mathematical analysis. We mainly study the complex interpolation theory here. We can apply the complex interpolation theory to Lebesgue spaces, Sobolev spaces and similarfunction spaces. 卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。 You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments). https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/ 履修上の注意 Course notes prerequisites
ルベーグ積分及び関数解析の初歩的な基礎知識を仮定する。ただし,ルベーグ積分や関数解析の必要な事項な復習を行いながら,授業を進める.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/小テストの実施 Quiz type test/-
-
準備学習・復習 Preparation and review
授業で未消化の部分を中心に復習をすること.
The lecturer recommends you to study what are given in this course again to ensure that it ti clear. 成績評価方法 Performance grading policy
レポートにより評価する。
Assesment is based on the reports which you submit. 学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している ・B:到達目標を達成している ・C:到達目標を最低限達成している ・D:到達目標を達成していない ・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している ・S:Achieved outcomes, excellent result ・A:Achieved outcomes, good result ・B:Achieved outcomes ・C:Minimally achieved outcomes ・D:Did not achieve outcomes ・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation 教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store). https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ 参考書・その他資料 Reference and other materials
J. Berph and J. Löfström 「Interpolation spaces - An introduction」Springer
小川卓克著 「非線型発展方程式の実解析的方法」丸善出版 授業計画 Class plan
第1回 バナッハ空間とバナッハ空間に値をとる関数
第2回 バナッハ空間に値をとる正則関数 第3回 Doetschの三線定理 第4回 複素補間1 第5回 複素補間2 第6回 フーリエ変換 第7回 ルベーグ空間の補間 第8回 Riesz-Thorinの定理 第9回 緩増加超関数 第10回 ソボレフ空間 第11回 ソボレフ空間の補間1 第12回 ソボレフ空間の補間2 第13回 Marcinkiewiczの定理と実補間1 第14回 Marcinkiewiczの定理と実補間2 第15回 補間理論のまとめ 1st Banach spaces and Banach space valued functions 2nd Banach space valued holomorphic functions 3rd Doetsch's three line theorem 4th Complex interpolation 1 5th Complex interpolation 2 6th Fourier transform 7th Interpolation of Lebesgue spaces 8th Riesz-Thorin's theorem 9th Tempered distirbution 10th Sobolev spaces 11th Interpolation of Sobolev spaces 1 12th Interpolation of Sobolev spaces 2 13th Marcinkiewics's theorem and real interpolation 1 14th Marcinkiewics's theorem and real interpolation 2 15th Summary of the interpolation theory 担当教員の実務経験とそれを活かした教育内容 Work experience of the instructor
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-
備考 Remarks
授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N
|