シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
特別研究1A (落合)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Advanced Research 1A (落合)
授業コード Class code
990C953
科目番号 Course number
03GRRES501

教員名
落合 淳志
Instructor
Atsushi Ochiai

開講年度学期
2025年度前期
Year
2025年度
Semester
①First semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive Course

開講学科・専攻 Department
生命科学研究科 生命科学専攻

Department of Biological Sciences, Graduate School of Biological Sciences
単位数 Course credit
3.0単位
授業の方法 Teaching method
卒業研究(研究指導)

Graduation research(Research Guidance)
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
免疫応答および免疫病態におけるB細胞の活性化、多様化、選択、分化、動態の制御機構について分子レベルで理解するために実験を中心とした研究を行う。

Students will conduct a research mainly accompanying experiments in order to understand mechanisms of B cell activation, diversification, selection, differentiation and dynamics in the immune responses and pathogenic conditions at molecular levels.
目的 Objectives
分子細胞生物学・免疫学・遺伝学等の知識と研究技術を習得し、それを基に、上記のうち未解明の問題を明らかにするために研究を行い、その結果をまとめ、部門内ミーティング、学内発表会や学会で発表できる能力を身に付ける。
 本研究科のディプロマポリシー「生命科学における高度な技術を習得することで、これを駆使して、生命科学諸分野の課題の解決に貢献できる研究能力」を身に付ける科目である。

Students will acquire knowledge of molecular cellular biology, immunology, genetics, and so on, and learn methodologies used for research. Based on that, students will conduct a research to uncover unsolved problems in such area, summarize and present their results at lab meetings, as well as internal and external meetings.
到達目標 Outcomes
免疫学における未解明の問題を理解し、これを研究を通して解決する能力、研究成果を整理分析し、まとめ、人に説明し、発表できる能力を身につける。  

Students will understand unsolved questions in the field of immunology and acquire an ability to solve such questions through research. Students will also be able to acquire ability to analyze and summarize the results, and to explain and present the outcome to others.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
毎日の研究活動の他に、毎週の論文詳読会と研究報告会に参加すること。

Students will need to attend weekly lab meetings (the progress report and the journal club) besides engaging in their daily research activities.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
自分の研究に関連する原著論文をPubMed等で探して読み、その内容を研究計画や結果解析等について考える材料にすること。 

Students will need to find through a search engine (e.g. PubMed) and read original papers that are related to their research theme, in order to make good use of the contents of such papers for their research planning and analyses of their results.
成績評価方法 Performance grading policy
研究態度と研究成果を総合的に判断する。 

Evaluated by their performance and enthusiasm in their research activity and the results of the research as a whole.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
研究テーマに関連する英語論文、総論を参考にする。 

Original papers and reviews, being related to the students' research, published in scientific journals.

授業計画 Class plan
【特別研究の概要】
1) 研究の立案に必要な該当研究分野の研究成果•現状について、学術論文を中心に資料収集を行い、研究方針を決定する。
2) 研究遂行に必要な研究技術•設備について議論し、新技術導入が必要な場合は技術修得のために関連研究室の教員と連携する。
3) 研究開始後は一ヶ月単位で成果の進捗状況を確認•議論し、問題が生じた場合はその解決法を議論する。
4) 成果は、1ヶ月に1回の頻度で研究室ゼミで発表し、他研究室教員と研究成果ならびに方針について意見交換する。
5) これら全般を通して、研究者・技術者としての基礎的技能を滋養することを目標とする

【授業計画】
第1回:生命科学基礎的研究手法の習得:動物実験の基本ルールを理解し、それに基づいてマウスの取り扱い、交配、管理の技術を習得する。
第2回:生命科学基礎的研究手法の習得:マウスから細胞を調製し染色する方法を習得する。
第3回:生命科学基礎的研究手法の習得:無菌的細胞培養操作を習得する。
第4回:生命科学基礎的研究手法の習得:フローサイトメトリー操作・解析方法を習得する。
第5回:生命科学基礎的研究手法の習得:抗原を調製し、マウスを免疫する方法を習得する。
第6回:生命科学基礎的研究手法の習得:ELISAによりマウス血清抗体価を測定し、そのデータを解析する方法を習得する。
第7回:生命科学基礎的研究手法の習得:ELISpot法により抗体産生細胞を定量する方法を習得する。
第8回:研究テーマの立案:研究室で進行中の研究を把握し、関連論文を参考にして、自分の研究テーマを1つ以上立案する。
第9回:研究計画:研究目標を定め、それに対する研究計画を立てる。
第10回:研究計画:具体的な実験計画を立て、必要な材料や技術について準備する。
第11回:研究計画の実行:研究材料を準備し、実験を開始する。
第12回:研究計画の実行:計画どおりに実験を進める。
第13回:研究計画の実行:計画どおりに実験を進め、それまでのデータを纏めて報告し、研究室のメンバーと議論し、必要なら計画を軌道修正する。
第14回:研究計画の実行:さらに実験を進める。
第15回:研究のまとめ:データをまとめて、結果を研究報告会で報告する。

【研究分野】 B細胞の後期分化制御機構の研究   
各種変異マウスやB細胞培養系を用いた実験により、免疫応答におけるB細胞の活性化、増殖、多様化、クラススイッチ、選択、胚中心B細胞、記憶細胞またはプラズマ細胞への分化を制御する機構を解明するための研究を行う。

[Outline]
1) Students need to collect and read scientific papers describing current progress of the corresponding research field that are necessary for planning of their research, and make their research plan.
2) Students need to discuss on technics and devises required for their research with colleagues, and, if necessary, collaborate with other laboratories to introduce new technologies.
3) After starting their research, students need to discuss about the results every month with instructors to find out solutions to any problems.
4) Students need to present their results at the lab meeting once a month, and discuss with colleagues about the results and future plans.
5) Through these activities, students will acquire basic skills for researchers or technical exparts.

[Course plan]
I. Learning of basic methods for life science researchs:
1. Students will learn basic rules for experiments using animals and how to treat, breed, and control mice accordingly.
2. Students will learn how to isolates cells from mouse organs and stain the cells.
3. Students will learn how to cultivate animal cells in sterile condition.
4. Students will learn flow cytometry technics.
5. Students will learn how to prepare antigens and immunize mice.
6. Students will learn the method to titrate serum antibodies by ELISA and analyze the data.
7. Students will learn how to count the number of antibody-secreting cells using ELISpot.
II. Decision of research subject:
8. Students will think of one or more research subject considering the researches on going in the laboratory and related papers.
III. Planning of the reseach:
9. Students will set a goal of the research and plan a road map.
10. Students will plan experiments in detail and investigate necessary materials and methods.
IV. Excution of the research:
11. Students will prepare necessary materials and start experiments.
12. Students will carry out the experiments according to the plan.
13. Students will carry out the experiments, analyze and present the data, discuss about the data with lab members, and plan the next step or revise the plan if necessary.
14. Students will carry out the experiments as 13.
V. Summarizing the research:
15. Students will summarize the data, and present the results in the lab meeting.

[A research area]
Studies of regulatory mechanisms of late B-cell differentiation using mutant mice and cell culture systems.
Students will select their research subject from the followings:
Mechanisms for regulation of B cell activation, proliferation, class-switching, or affinity selection.
Mechanisms for B cell differentiation into germinal center B cells, memory B cells, or plasma cells.

担当教員の実務経験とそれを活かした教育内容 Work experience of the instructor
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks
特になし

Nothing in particular.

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N