![]() 教員名 : 松島 綱治
|
科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
細胞免疫学特論
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Advanced Cellular Immunology
授業コード Class code
990C401
科目番号 Course number
03BICEB601
教員名
松島 綱治
Instructor
Kouji Matsushima
開講年度学期
2025年度前期
Year
2025年度
Semester
①First semester
曜日時限
木曜1限
Class hours
開講学科・専攻 Department
生命科学研究科 生命科学専攻
Department of Biological Sciences, Graduate School of Biological Sciences 単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義
Lecture 外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class
概要 Description
生体防御機構の中心的役割を果たしている免役系は、様々な機能を持った細胞が、互いに連携を取り合いながら病原菌の侵入や、腫瘍化細胞の発見、除去を行なっている。これらの免疫細胞は、皮膚や粘膜に常駐するほか、血管やリンパ管を介して体内を巡回し、病原菌の侵入等に際して、それぞれの役割を発揮しながら免疫応答を進めていく。本講では、それぞれの免役担当細胞の発生・分化・機能発現について学ぶとともに、免疫応答の仕組みを理解することで、生体恒常性維持や感染防御機構における免疫系の関わりや、がんやアレルギー・自己免疫疾患の発症機序を理解する。さらに、免疫を制御することで、これらの疾患の予防や治療について学ぶ。
授業形態としては、授業内容に沿って担当者を割り当て各担当者が指定教科書、参考書などをを用いて重要なポイントをまとめたレジメを作成し、それを用いて説明し、参加者全員で質疑応答を行うグループディスカッション形式の授業である。 Immune system plays a pivotal role in the biodefense against the invasion of pathogenic microorganisms and tumor cells in which a variety of immune cells with various functions cooperate to detect and eliminate pathogens. These immune cells reside in the skin and mucosa or patrol the body through lymph-blood circulation, and exert their particular functions in response to pathogenic insults to evoke immune responses. In this course, students will learn the development, differentiation, and functions of immune cells. By understanding the mechanisms of immune responses, students will gain more insight into the involvement of the immune system in the homeostasis and defense against infection as well as the pathogenesis of cancer, allergy, and autoimmune diseases. In addition, students will learn the immunological approaches to prevent or treat these diseases. In this class, students will be given assignments in accordance with the content of the class and will prepare a resume that summarizes important points using designated textbooks and reference books. Using the resume, students who were tasked will explain its contents, and all participants will take part in a group discussion of the assignment. 目的 Objectives
本講では、免疫系の仕組み、その成り立ち、それを構成する免役担当細胞の発生・分化・機能発現について理解する。そして、グループディスカッションなどもおこないながら本授業を通じて得られた知識、技能を各自の研究課題の解決に生かす。本研究科のディプロマポリシー「生命科学における最先端の知識を体系的に理解し、それに基づいて生命科学諸分野の課題を論理的に把握できる高度な専門知識」を身に付ける科目である。
In this class, students will gain an understanding of the mechanisms and development of the immune system as well as the development, differentiation, and functions of immune cells. Students will utilize the knowledge and techniques that are obtained through the class and group discussion in their own works. This is a class required to acquire the diploma policy “Advanced expertise that enables to a systematic understanding of state-of-the-art knowledge in Life Sciences and logical comprehension of the problems in various fields in the Life Sciences based on said knowledge.” 到達目標 Outcomes
指定教科書、参考文献を熟読、理解し、各自が取り組む研究の目的、背景を理解し、研究を進めるための手技・手法を学ぶ。また、講義参加者に説明するためのレジュメの作成や、説明能力を身に着ける。
Students will read and understand the designated textbooks and references, use them to understand the aim and background of their own research, and learn the approaches and techniques needed to advance the research. In addition, students will acquire the ability to create a resume and present it in the class. 卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。 You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments). https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/ 履修上の注意 Course notes prerequisites
本科目を履修するに当たっては、4月の集中講義「生命科学基礎」を履修することを前提とする。なお、授業計画の進行状況により授業計画を変更する場合があるので事前に授業の予定確認を行うこと。
Students who wish to take this class must take an intensive course “Basic Biological Sciences” held in April. Note that students should check the class schedule in advance since the schedule may change according to the state of progress of the class. アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation
-
準備学習・復習 Preparation and review
授業参加者や授業課題について2時間程度予習する。担当者は担当する授業課題について教科書、参考書などを用いてレジュメ等を作成する。参加者は、指定教科書の授業課題に関する部分を通読してから参加する。教科書の原著(英語)の当該部分も同時に読むことでも推奨される。授業時間内で理解できなかった部分については、担当者、指導教員の説明を求めるとともに、授業終了後、レジュメを参考に教科書などで2時間以上かけて復習し、理解を深めておく。
Students should spend about two hours to prepare for the class. Students with an assignment must prepare the resume using the designated textbooks and reference books. Students in attendance must read the related content in the designated textbooks in advance. Students are encouraged to read the relevant parts of the original textbooks written in English. Students should ask the presenter and teachers regarding the parts of the class they could not understand. After the class, students should take two hours or more to review and develop an understanding of the lecture with the help of the resume and textbooks. 成績評価方法 Performance grading policy
レジュメの作成など文献紹介の準備50%、授業中の質問や、議論への参加など授業態度・学習に対する姿勢50%
Preparation of documents introduction, such as creating a resume 50% Questions in class, behavior in class such as participation in the discussion, attitude toward learning 50% 学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している ・B:到達目標を達成している ・C:到達目標を最低限達成している ・D:到達目標を達成していない ・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している ・S:Achieved outcomes, excellent result ・A:Achieved outcomes, good result ・B:Achieved outcomes ・C:Minimally achieved outcomes ・D:Did not achieve outcomes ・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation 教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store). https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ 参考書・その他資料 Reference and other materials
Immunology for Medical Students 3rd Ed. Matthew Helbert, Elsevier
基礎免疫学 Abul Abbas (松島綱治、山田幸宏役)、エルゼビアジャパン 授業計画 Class plan
1 自然免疫の成立機構(I)
異物侵入の認識機構と自然免疫誘導メカニズムを学ぶ 2 自然免疫の成立機構(II) 異物除去に関与する細胞群とそのエフェクター機能の発現にいたる過程を理解する 3 抗原提示細胞の分化と機能発現 多種の抗原提示細胞分化過程の理解とそれぞれの細胞の機能を学ぶ 4 T細胞の分化と機能発現(I) 胸腺内分化の過程とそれに関与する要素を紹介する 5 T細胞の分化と機能発現(II) T細胞の抗原認識機構を学び、引き続いておこる、機能的T細胞の分化誘導機構に関する最新の知見を学ぶ 6 T細胞の分化と機能発現(III) T細胞の各種レセプターからのシグナル伝達経路を学び、T細胞機能発現における、細胞内機能分子の役割を理解する 7 B細胞の分化と機能発現(I) B細胞の骨髄内分化の過程とそれに関与する要素を紹介する 8 B細胞の分化と機能発現(II) 異物侵入からプラズマ細胞への分化に至る過程を学び、それに関与する免疫担当細胞やサイトカイン、ケモカインなどの機能分子の役割を理解する 9 感染に対する適応免疫 感染に対する適応免疫応答の経過を理解する 10 アレルギーと過敏反応 アレルギーと過敏反応の発症機序を理解し、それに関与する細胞の機能とその制御・調節機構について学ぶ 11 自己免疫疾患の発症と増悪 自己免疫疾患の発症機序を理解し、それに関与する細胞の機能とその制御法について最新の知見を紹介する 12 移植片拒絶反応 移植片に対する宿主免疫系の反応機序を学び、その抑制による、移植臓器長期生着に向けた治療法の開発について考える 13 腫瘍と免疫(I) 腫瘍化細胞に対する免疫監視機構を理解する 14 腫瘍と免疫(II) 免疫応答の人為的制御による腫瘍治療への応用の可能性を議論する 15 総合討論 細胞免疫学の今後の展開について、授業で修得した知識等を駆使して、議論する。 1 Mechanisms of the innate immune(I) Students will learn the recognition mechanism and innate immunity induction mechanism of foreign material invasion. 2 Mechanism of the innate immune(II) Students will understand the group of cells that are involved in foreign materials removal and the process leading to the expression of the effector function. 3 Differentiation and functional expression of antigen-presenting cells Students will understand the many types of antigen-presenting cell differentiation process and learn the function of each cell. 4 Differentiation and functional expression of T cell(I) Introduction of the intrathymic differentiation process and the elements that are involved in it. 5 Differentiation and functional expression of T cell(II) Students will learn the antigen recognition mechanism of T cell and the latest knowledge about the differentiation induction mechanism of functional T cells that occurs subsequently. 6 Differentiation and functional expression of T cell(III) Students will learn the signaling pathway from the various receptor of T cells and understand the role of intracellular function molecule in T cell function expression. 7 Differentiation and functional expression of B-cell(I) Introduction of the intramedullary differentiation process of B cells and the elements that are involved in it. 8 Differentiation and functional expression of B-cell(II) Students will learn the process leading from foreign material invasion to the differentiation into plasma cells and understand the role of functional molecules of immunocompetent cells, cytokines and chemokines that are involved in it. 9 Adaptive immunity against infection Students will understand the process of the adaptive immune response to infection. 10 Allergy and hypersensitivity reactions Students will understand the mechanism of pathogenesis of Allergy and hypersensitivity reactions. In addition, Students will learn about the function and its control and regulatory mechanism of cells involved in it. 11 The development of autoimmune disease and exacerbation Students will understand the mechanism of pathogenesis of autoimmune disease. Also, students will introduce the latest knowledge about the function of cells and its control method that are involved in it. 12 Transplant rejection Students will learn the reaction mechanisms of the host immune system against graft and think about the development of therapies for the transplanted organ long-term survival due to the suppression. 13 Tumor and immune(I) Students will understand the immune surveillance mechanism against tumorigenic cells. 14 Tumor and immune(II) Students will discuss the possibility of application to tumor treatment with artificial control of the immune response. 15 General Discussion Students will discuss future development of cellular immunology by making full use of the knowledge obtained in the class. 担当教員の実務経験とそれを活かした教育内容 Work experience of the instructor
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-
備考 Remarks
特になし
授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
|