![]() 教員名 : 和田 直之
|
科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
医理工学特論
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Advanced Medical Life Scienceand Technology
授業コード Class code
990C159
科目番号 Course number
L2LBARTh24
教員名
荻原 慎二、西山 裕之、酒井 健一、近藤 剛史、竹村 裕、早瀬 仁則、山本 隆彦、前澤 創、市川 寛子、定家 真人、伊川 友活、昆 俊亮、波江野 洋、和田 直之
Instructor
Naoyuki Wada, Hiroko Ichikawa, Mahito Sadaie, Akari Hagiwara, So Maezawa, Takeshi Kondo, Kenichi Sakai, Takahiko Yamamoto, Hiroyuki Nishiyama, Hironori Hayase, Hiroshi Takemura, Shunsuke Kon, Tomokatsu Ikawa, Hiroshi Haeno.
開講年度学期
2025年度前期
Year
2025年度
Semester
①First semester
曜日時限
水曜5限
Class hours
Wednesday 5th Period
開講学科・専攻 Department
生命科学研究科 生命科学専攻
Department of Biological Sciences, Graduate School of Biological Sciences 単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義
Lecture 外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class
概要 Description
医療の推進を目的とした理工学分野と医学分野の学際的融合領域の学問分野の理解を深めるため、この授業科目では,理工学,すなわち生命科学、ナノテクノロジー、生体物質化学、情報科学、生体機械工学等, を医療に応用することを目的とした観点からの分野横断・融合型の知識(「医理工学」)について総合的に講義する。 This course aims to deepen the understanding of academic fields in interdisciplinary integration areas in science, engineering, and medicine for promoting medical care. Accordingly, it imparts comprehensive cross-sectoral/fusion-type knowledge (“Medical Science and Technology”) ranging from the application of science and technology—that is, life sciences, nanotechnology, biomaterial chemistry, information science, and biomedical mechanical engineering—to medical care. 目的 Objectives
近年、疾病の診断・治療へのナノマテリアル・ナノデバイス技術の応用や、介助・医療ロボットの開発など,理工学分野の医学分野への連携が進んでいる。また、膨大な網羅的解析データの最新の情報工学による分析などによる病態メカニズムの解明や、分析データに基づく予測,例えばAIによる分析,から疾病予防や最適な医療の提案が可能になってきている。 本講義では,各分野の専門家による講義を通して、新しい医療の推進につながることが期待される理工学分野と医学分野の学際的融合領域の理解を深めるとともに、当該分野での実践力の育成を目的とする。 Recently, there has been an increasing collaboration between science and technology in medicine. For example, the application of nanomaterial and nanodevice technology to the diagnosis and treatment of diseases and development of assistance/medical robots. Additionally, it is becoming possible to clarify pathophysiological mechanisms based on the advanced information engineering of exhaustive big data and consider disease prevention and optimum medical treatment using predictions based on AI-powered analysis. This course, based on lectures by experts in a wide range of related fields, aims to deepen the understanding of interdisciplinary integration areas of science, technology, and medicine, which are expected to promote new medical treatments. Additionally, it aims to cultivate practical skills in this field. 到達目標 Outcomes
本科目の到達目標は,異なった個別の研究分野の専攻に所属する学生が,理工学分野と医学分野の学際的融合領域の理解を深めることである。 *Participants in the “Interdisciplinary Medical Science and Technology Course”: This course aims to enable the students acquire the ability to advance their related research and solve problems. 卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。 You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments). https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/ 履修上の注意 Course notes prerequisites
本講義は,理工学研究科横断型コースの1つである医理工学際連携コースのコース必修科目であり、「コース教員」(理工学研究科所属),「協力教員」(他の研究科所属),および「特別協力教員」(その他の所属)により,オムニバス形式で実施される。また,外部の専門家による「特別講義」(集中講義形式「コースゼミ」)も実施する。講義内容の予習復習及び、その他の準備等については各講義担当の教員の指示に従うこと。
※「医理工学際連携コース参加者」は、成績評価方法の項目を確認すること。 This is a compulsory course in the “Interdisciplinary Medical Science and Technology Course,” which is one of the Interdisciplinary Courses of the Graduate School of Science and Technology. It has an omnibus format with course faculty members who formally belong to the Graduate School of Science and Technology, cooperation faculty members who belong to other graduate schools, and special cooperation faculty members (other affiliation). Moreover, special lectures (in an intensive course format, “Course Seminar”) by external experts will be provided. Follow the instructions of each lecturer regarding preparation and review. *Participants in the “Interdisciplinary Medical Science and Technology Course” should confirm the items in the “Performance Grading Policy” described below. アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/小テストの実施 Quiz type test/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation
-
準備学習・復習 Preparation and review
各担当教員の指示に従い、配布資料等を使った事前学習と復習を行うこと。
In accordance with the instructions of each faculty member, study in advance and review using handouts. 成績評価方法 Performance grading policy
【全受講者】各回の授業への積極的な参加状況、レポートまたは小テスト(各回の教員により指示,1-13回目各回7%),特別講義への参加(14-15回目,各5%),で評価する。
A comprehensive assessment of class participation, presentations, reports, and examinations (7% each for classes 1–13 and 5% each for classes 14 and 15). ※【医理工学際連携コース参加者へ】医理工学際コースの修了要件は,「コースゼミ」に参加する(14-15回目の「特別講義」聴講,修士課程在学中に1年分で可)ことに加えて,ポスターセッションにおいて研究発表することです(ポスタープレゼンは,修士課程在学中に最低1回発表すれば良いです。)。医理工学特論の評価とは別になります。 The requirements for completion of "the Interdisciplinary Course in Medical Science and Engineering" are as follows;To attend the “Course Seminar” (14-15 “Special Lectures.” ( It is acceptable to attend one year's course during the master's course). In addition to this, students must present their research at a poster session ( at least one poster presentation is required during the master's course). The evaluation of the Advanced Theory of Biomedical Science and Technology is separate from the evaluation of the Master's Program in Biomedical Science and Technology. 学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している ・B:到達目標を達成している ・C:到達目標を最低限達成している ・D:到達目標を達成していない ・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している ・S:Achieved outcomes, excellent result ・A:Achieved outcomes, good result ・B:Achieved outcomes ・C:Minimally achieved outcomes ・D:Did not achieve outcomes ・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation 教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store). https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ 参考書・その他資料 Reference and other materials
特に指定はしないが、関連する論文等を積極的に読んでおくことが望ましい。
Not specified. If references are provided, it is advisable to actively utilize them. 授業計画 Class plan
原則,すべての授業は対面で実施する。 授業1〜15回 内容(担当教員名)
担当教員の実務経験とそれを活かした教育内容 Work experience of the instructor
該当なし
教育用ソフトウェア Educational software
-
-
備考 Remarks
授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N
|