![]() 教員名 : 井上 悟志
|
科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
標準化戦略 (冬)[複]
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Standardization Strategies (冬)[複]
授業コード Class code
25MT017
科目番号 Course number
教員名
井上 悟志
Instructor
Satoshi Inoue
開講年度学期
2025年度後期
Year
2025年度
Semester
②Second semester
曜日時限
火曜6限、火曜7限
Class hours
See the class schedule of the Professional Graduate School.
開講学科・専攻 Department
経営学研究科 技術経営専攻
Department of Management of Technology, Graduate School of Management 単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義
Lecture 外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class
概要 Description
本科目設置の狙い及び専攻の目的との連関性を踏まえ、標準化を戦略的に活用するための専門的知識・実務等について学ぶとともに課題解決に向けた実践力を身につける。 イノベーションの過程で、その普及には、様々な標準が必要である。オープン、クローズ戦略や、モジュラー摺合せとの関係、WINTELに代表されるデファクトスタンダード戦略から、量産化での標準、さらには測定の基準や、ISOやJISなど政府の標準化政策、プラットフォーマ戦略との関係、国際比較についても触れる。 Based on the aim of establishing this course and its linkage with the objectives of the major, students will learn about the specialized knowledge, practices, etc. to strategically utilize standardization and acquire practical skills to solve problems. In the process of innovation, various standards are necessary for its diffusion. The course will also touch on open and closed strategies, the relationship with modularization, de facto standard strategies represented by WINTEL, standards in mass production, standards for measurement, government standardization policies such as ISO and JIS, the relationship with platform strategies, and international comparisons. 目的 Objectives
到達目標 Outcomes
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。 You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments). https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/ 履修上の注意 Course notes prerequisites
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/PBL (課題解決型学習) Problem-based learning
-
準備学習・復習 Preparation and review
成績評価方法 Performance grading policy
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
成績評価は相対評価で行う。
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている ・A:到達目標を十分に達成している ・B:到達目標を達成している ・C:到達目標を最低限達成している ・D:到達目標を達成していない ・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している Evaluation will be conducted on a relative basis. ・S:Achieved outcomes, excellent result ・A:Achieved outcomes, good result ・B:Achieved outcomes ・C:Minimally achieved outcomes ・D:Did not achieve outcomes ・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation 教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
作成オリジナル教材
Original materials. MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store). https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ 参考書・その他資料 Reference and other materials
「標準化教本」(編集委員長江藤学、一般財団法人日本規格協会)、「標準化ビジネス戦略大全」(江藤学、日本経済新聞出版)
Manabu ETO, JSA, "Hyoujunka-kyohon", Manabu ETO, "Hyoujunnka-Bijinesusenryaku taizen" 授業計画 Class plan
※すべての履修学生に対して、半数以上の授業回を対面で受講することを求める。 ※すべての履修学生に対して、半数以上の授業回を対面で受講することを求める。(再掲)
担当教員の実務経験とそれを活かした教育内容 Work experience of the instructor
井上 悟志: 国家公務員として中央省庁及び政府関係機関における勤務経験を活かし、政策の企画・立案 ・実行等に関する授業を行う。
The lecturer will give lectures about government policies based on the experience as a government policy maker. 教育用ソフトウェア Educational software
-
-
備考 Remarks
授業開始後シラバスに変更がある場合(軽微な修正は除く)、直近に開講する授業またはLETUS等でその内容を説明したうえでシラバスの修正を行う。
If there are any changes to the syllabus after classes have started (minor revisions excluded), the changes will be explained in the upcoming class or in LETUS etc., and the syllabus will be revised accordingly. 授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N
|