シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
標準化戦略 (冬)[複]
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Standardization Strategies (冬)[複]
授業コード Class code
25MT017
科目番号 Course number

教員名
井上 悟志
Instructor
Satoshi Inoue

開講年度学期
2025年度後期
Year
2025年度
Semester
②Second semester
曜日時限
火曜6限、火曜7限
Class hours
See the class schedule of the Professional Graduate School.

開講学科・専攻 Department
経営学研究科 技術経営専攻

Department of Management of Technology, Graduate School of Management
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description

本科目設置の狙い及び専攻の目的との連関性を踏まえ、標準化を戦略的に活用するための専門的知識・実務等について学ぶとともに課題解決に向けた実践力を身につける。

イノベーションの過程で、その普及には、様々な標準が必要である。オープン、クローズ戦略や、モジュラー摺合せとの関係、WINTELに代表されるデファクトスタンダード戦略から、量産化での標準、さらには測定の基準や、ISOやJISなど政府の標準化政策、プラットフォーマ戦略との関係、国際比較についても触れる。


Based on the aim of establishing this course and its linkage with the objectives of the major, students will learn about the specialized knowledge, practices, etc. to strategically utilize standardization and acquire practical skills to solve problems.

In the process of innovation, various standards are necessary for its diffusion. The course will also touch on open and closed strategies, the relationship with modularization, de facto standard strategies represented by WINTEL, standards in mass production, standards for measurement, government standardization policies such as ISO and JIS, the relationship with platform strategies, and international comparisons.

目的 Objectives
  • 本科目は、専門科目である。本専攻のディプロマ・ポリシー、カリキュラムポリシーとの関連性は『履修の手引き』を参照すること。
  • 標準化戦略の現在の位置づけと活用方法を理解し、企業の戦略として標準化戦略を有効活用することができる。あわせて標準化の実務者との実践的コミュニケーションを通じて戦略的標準化とは何か、理解の定着を図ることができる。

  • This is a Specialized Course. Refer to "Risyu no Tebiki" how this course is connected to the diploma policy and the curriculum policy of TUS MOT.
  • Students can understand the current position and utilization of standardization strategies and effectively apply them as part of corporate strategy. Additionally, students can develop a solid understanding of strategic standardization through practical communication with standardization professionals.
到達目標 Outcomes
  • さまざまな標準化戦略を修得することにより、学生は企業戦略の一つとして標準化戦略を有効利用する素地を身に付ける。
  • 本科目について定められている本専攻のカリキュラムポリシーに関連する教育領域(『履修の手引き』を参照)の知見を修得している。

  • Students should be able to understand the current position and use of standardization strategies and be able to effectively use standardization strategies as a corporate strategy.
  • Students should acquire the knowledge listed in "Risyu no Tebiki" of TUS MOT.


卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/
履修上の注意 Course notes prerequisites
  • 内容を⼀部変更する場合があり、その場合は事前に授業内で説明する。
  • 本授業課題として提出するレポートは本科目履修生に共有する場合がある。
  • 関連科目:技術経営入門、科学技術・産業政策、イノベーションを生む競争政策、知的財産管理

  • This syllabus could be changed after notifying in advance.
  • Reports submitted may be open to other students in the class.
  • Related subjects : Introduction to MOT, Science, Technology and Industrial Policies, Competition Policy for Producing Innovation and Intellectual Property Management
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/PBL (課題解決型学習) Problem-based learning
-

準備学習・復習 Preparation and review
  • 各週回に資料がある場合は、1週間程度前に配信する。配信資料を手掛かりに広く議論できる準備を行うこと
  • なお、ゲストスピーカーの資料は事前にアップすることができない場合がある。その際は、その方の経歴・実績や過去の論文、本などを予習の上、授業に臨むこと。
  • 準備学習:事前配布資料等に基づく次回授業参加の準備、復習(毎週8時間程度)。なお、毎週回で終了前後に提示される課題の提出を適宜課すことで、授業の予習・復習に代わる学習と位置づける。

  • If there are materials for each weekly session, they will be distributed approximately one week in advance. Prepare for wide-ranging discussions based on the distributed materials. 
  • There may be cases where materials from guest speakers cannot be uploaded in advance. In such instances, prepare for the session by studying the speaker's background, achievements, past papers, or books.
  • Preparatory learning: Prepare for and review next session's participation based on materials distributed in advance (approximately 8 hours per week). Additionally, submitting assignments presented before or after each weekly session as appropriate will be considered as part of the learning process, replacing the need for pre-session and post-session review.

成績評価方法 Performance grading policy
  • 成績は、科目主担当教員が評価する。
  • 授業への貢献度(授業の概要、目的を踏まえた、議論を発展させる質の良い発言・コメント、質問 等)50%、個人レポート50%
  • 提出されたレポートはLETUSで共有する。フィードバックは授業内で行う。
  • 成果物へのフィードバックは授業中に取り上げることなどをもって行う。

  • Evaluation will be made by the main faculty.
  • Evaluation will be based on reports (50%) and class contribution (50%).
  • Reports will be opened on LETUS and feedbacked in class.
  • Feedback on reports will be provided by addressing them during class.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
成績評価は相対評価で行う。
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している


Evaluation will be conducted on a relative basis.
・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
作成オリジナル教材

Original materials.
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
「標準化教本」(編集委員長江藤学、一般財団法人日本規格協会)、「標準化ビジネス戦略大全」(江藤学、日本経済新聞出版)

Manabu ETO, JSA, "Hyoujunka-kyohon", Manabu ETO, "Hyoujunnka-Bijinesusenryaku taizen"

授業計画 Class plan

※すべての履修学生に対して、半数以上の授業回を対面で受講することを求める。
【授業形態】理論20:ケース20:グループ討論40:ゲスト20:校外学習0(%)
【授業計画】
第1回(11/25) イントロダクション、概論①、グループワーク(課題1)
科目のイントロダクションを行うとともに、標準化の基礎や歴史的背景などの基礎知識を確認する。
第2回(12/2) グループワーク(課題1)、概論②
日本産業標準化法(JIS法)、日本産業標準調査会(JISC)、海外の標準化機関の概要等について学ぶとともに、標準化をビジネスで用いるための戦略について学ぶ。あわせて、グループワークを行う。
第3回(12/9)  概論③、グループワーク(課題2)
ISO/IEC/ITUの仕組や適合性評価、規制と標準化、安全と標準化の関係等について学ぶとともに、標準化をビジネスに活用するためのセオリーについて学ぶ。あわせて、グループワークを行う。
第4回(12/16) グループワーク(課題2)、概論④、グループワーク(課題3)
オープン・クローズ戦略等を交えて特許と標準化の関係等について学ぶと。あわせて、グループワークを行う。
第5回(12/23) ゲストスピーカー①
ゲストスピーカーとして民間企業において国際標準化活動で活躍する講師を招き、標準化活動の最前線の実務について学ぶ。
第6回(1/13)  ゲストスピーカー②
ゲストスピーカーとして標準化インテリジェンス分野で活躍する講師を招き、標準化活動の最前線の実務について学ぶ。
第7回(1/20) グループワーク発表会(課題3)
課題3についてグループごとに発表を行い、討論する。
第8回(1/27) ゲストスピーカー③
ゲストスピーカーとして標準化活動の中でも認証分野で活躍する講師を招き、標準化活動・認証活動の最前線の実務について学ぶ。

※すべての履修学生に対して、半数以上の授業回を対面で受講することを求める。(再掲)
※ゲストスピーカーについては、当該科目の概要、目的を踏まえ、国内外の標準化活動の実務に通暁しそれを伝えることのできる能力を持った方を招聘する。なお、都合により変更あるいは招聘しない場合がある。また、ゲストの都合により授業計画が変更になる場合がある。
※履修学生の数により、授業計画が変更になる場合がある。


The course requires all students to attend at least half of the class sessions in person.
Classroom Plan
Theory 20:Case 20:Group Discussion 40:Guest 20:Outside Study 0(%)
Lesson Plan
First session: Introduction, Introduction (1), Group work (Assignment 1)
To provide an introduction to the subject and confirm basic knowledge of the fundamentals of standardization and historical background.
Session 2 Group work (Assignment 1), Introduction (2)
Students will learn about the Japanese Industrial Standardization Law (JIS Law), the Japanese Industrial Standards Committee (JISC), and overviews of overseas standardization organizations, as well as strategies for using standardization in business. Group work will also be conducted.
Session 3: Overview (3), Group work (Assignment 2)
Participants will learn about the structure of ISO/IEC/ITU, conformity assessment, the relationship between regulations and standardization, safety and standardization, etc. They will also learn about theories for using standardization in business. In addition, group work will be conducted.
Session 4: Group work (Assignment 2), Introduction (4), Group work (Assignment 3)
Learn about the relationship between patents and standardization, including open-close strategies. Group work will also be conducted.
Session 5: Guest Speaker (1)
A guest speaker who is active in international standardization activities in the private sector will be invited, and participants will learn about the front-line practices of standardization activities.
Session 6 Guest Speaker (2)
A lecturer who is active in the field of standardization intelligence will be invited as a guest speaker, and participants will learn about the front-line practices of standardization activities.
Session 7: Group work presentation (Assignment 3)
Each group will give a presentation on Assignment 3 and discuss it.
Session 8: Guest speaker (3)
Guest speakers will be invited who are active in the field of certification among standardization activities, and the students will learn about the front-line practices of standardization and certification activities.
The guest speaker will be someone who is well versed in domestic and international standardization activities and has the ability to convey this knowledge, based on the outline and objectives of the course. The guest speakers may be changed or not invited depending on circumstances. The class plan is subject to change depending on the availability of the guest.
Class plans are subject to change depending on the number of students enrolled.



担当教員の実務経験とそれを活かした教育内容 Work experience of the instructor

井上 悟志:

国家公務員として中央省庁及び政府関係機関における勤務経験を活かし、政策の企画・立案 ・実行等に関する授業を行う。


Satoshi Inoue:

The lecturer will give lectures about government policies based on the experience as a government policy maker.



教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks
授業開始後シラバスに変更がある場合(軽微な修正は除く)、直近に開講する授業またはLETUS等でその内容を説明したうえでシラバスの修正を行う。

If there are any changes to the syllabus after classes have started (minor revisions excluded), the changes will be explained in the upcoming class or in LETUS etc., and the syllabus will be revised accordingly.

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N