シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
マーケティング (秋)[複]
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Marketing (秋)[複]
授業コード Class code
25MT015
科目番号 Course number

教員名
日戸 浩之
Instructor
Hiroyuki Nitto

開講年度学期
2025年度後期
Year
2025年度
Semester
②Second semester
曜日時限
木曜6限、木曜7限
Class hours
See the class schedule of the Professional Graduate School.

開講学科・専攻 Department
経営学研究科 技術経営専攻

Department of Management of Technology, Graduate School of Management
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
③ [遠隔]ハイフレックス型授業/ [Remote] Hybrid-Flexible format (may include less than 50% classes held on-site)

概要 Description
  • 本科目設置の狙い及び専攻の目的との連関性を踏まえ、技術経営を行う上で必要となるマーケティングに関する専門的知識・実務等について学ぶとともに課題解決に向けた実践力を身につける。
  • 通常のB2Cマーケティングや流通、チャネルマネジメントだけでなく、B2Bマーケティング、更にはITサービス、ソリューションとの関係について学ぶ。

  • Based on the aim of establishing this course and its linkage with the objectives of the professional degree course, students will learn about the specialized knowledge and practices related to marketing that is necessary for technology management and acquire practical skills to solve problems.

  • Learn not only the usual B2C marketing, distribution and channel management, but also B2B marketing and its relationship to IT services and solutions.

目的 Objectives
  • 本科目は、基盤科目である。本専攻のディプロマ・ポリシー、カリキュラムポリシーとの関連性は『履修の手引き』を参照すること。

  • 技術経営とマーケティングに関連する領域において、顧客との関係性構築・ソリューション提供、チャネルマネジメント、B2BあるいはB2Gマーケティング、デジタル技術の活用などのテーマについて理解を深める。それにより、日本企業が求められている「モノづくり」から「コトづくり」への転換と付加価値の創出に、マーケティングが果たす役割を学ぶ。学生は理論と事例をもとにした授業および演習形式の授業に参加することで、イノベーションを担い事業創造に取り組む高度専門職業人として技術経営とマーケティングに関する知見を身に付ける。


  • This course is a foundation course, and Refer to the “Course Guide” for the relationship between this course and the Diploma Policy and Curriculum Policy of the department.
  • In areas related to  management of technology and marketing, the course will deepen understanding of topics such as building customer relationships and providing solutions, channel management, B2B or B2G marketing, and the use of digital technology. Students will learn the role that marketing plays in the shift from "monozukuri" to "kotozukuri" and the creation of added value that Japanese companies are required to create. By participating in the presentations and exercises based on theories and case studies, students can deepen their knowledge as highly skilled professionals responsible for innovation and business creation.

到達目標 Outcomes
  • 技術経営とマーケティングとの関連性に対する理解を深め、それに基づく視点やアプローチ方法を企業経営、事業戦略、および個々の学生自身が取り組む研究テーマに応用ができるようになる。
  • 本科目について定められている本専攻のカリキュラムポリシーに関連する教育領域(『履修の手引き』を参照)の知見を修得している。


  • Students will deepen their understanding of the relationship between technology management and marketing, and they will be able to apply this understanding to corporate management, business, or their own research topics.
  • The student has acquired knowledge of the educational areas related to the curriculum policy of the department (see the “Course Guide”), which is defined for this course.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/
履修上の注意 Course notes prerequisites
  • 内容を⼀部変更する場合があり、その場合は事前に授業内で説明する。

  • 関連科目:技術経営入門、経営戦略、価値創造


  • The contents of the syllabus may be changed in some cases, which will be explained in class in advance.

  • Related subjects: Introduction to MOT, Management strategy, Value creation

アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom
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準備学習・復習 Preparation and review
  • 各週回に資料がある場合は、1週間程度前に配信する。配信資料を手掛かりに広く議論できる準備を行うこと
  • なお、ゲストスピーカーの資料は事前にアップすることができない場合がある。その際は、その方の経歴・実績や過去の論文、本などを予習の上、授業に臨むこと。
  • 準備学習:事前配布資料等に基づく次回授業参加の準備、復習(毎週8時間程度)。なお、毎週回で終了前後に提示される課題の提出を適宜課すことで、授業の予習・復習に代わる学習と位置づける。

  • If materials are available for each weekly session, they will be made available on LETUS approximately one week in advance.
  • Uploading the guest speaker's materials in advance may not be possible. In such cases, please prepare the guest speaker's background, achievements, past papers, books, etc., before coming to class.
  • Preparation: Preparation and review for the next class based on the materials distributed in advance (about 8 hours each week). The assignment is to be submitted before and after the end of each class and is positioned as an alternative to preparation for and review of the class.
成績評価方法 Performance grading policy
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
・作成オリジナル教材

・Original teaching materials
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
  • 和田充夫・恩藏直人・三浦俊彦『マーケティング戦略 第5版』(有斐閣)
    その他、必要に応じてLETUSに資料を掲載する。

    Mitsuo Wada, Naoto Onzo, Toshihiko Miura, “Marketing Strategy, 5th ed.”, Yuhikaku

    Other materials will be uploaded on LETUS as needed.


授業計画 Class plan

【授業形態】

理論授業25:ケース授業25:グループディスカッション15:ゲスト35:校外学習0(%)

Lecture on theories: Lecture using case studies: Group discussion: Guest: Off-campus learning = 25 : 25 : 15 : 35 : 0


【授業計画】

以下の各回では、理論にケース、演習などを絡ませながら進める。必要に応じて、グループディスカッション等を行う。


第1回 マーケティングの基礎理論

冒頭でマーケティングの特徴や学ぶことの意義を確認する。次にマーケティングの基礎理論として、STPマーケティング、マーケティングミックス、プロダクトライフサイクルなどについて学ぶ。


第2回 顧客満足、CX(顧客経験価値)

顧客満足について、マーケティング、さらには経営全体を考える上で重要な概念として、ここでは顧客満足度、NPS(ネットプロモータースコア)の考え方、測定方法とその活用を修得する。また、「CX(カスタマー・エクスペリエンス:商品やサービスを通じて顧客が経験する心理的・感情的な価値)」が企業の注目を集めており、CXをめぐる企業の顧客との関係性構築や顧客に提供されているソリューションについての現状と今後の方向性について学ぶ。


第3回 B2Bマーケティング・営業戦略の基礎

B2Bマーケティング、営業組織、営業戦略の基礎をケーススタディで学ぶ。企業でB2Bの営業・マーケティングの実務に携わるゲスト講師を招いて講義を行う予定である。


第4回 ニーズ起点の商品開発と新事業創造
  顧客ニーズを起点とした商品開発と新事業創出の方法論を事例を交えて学ぶ。
  また、顧客との共創、リードユーザー、オープンイノベーションの可能性についても検討する。

第5回 B2Bビジネスにおけるデジタルマーケティングの実践

デジタル技術を活用したB2Bマーケティングの実践の要諦を理解する。

※B2Bマーケティングの業務に詳しい実務家として、CKD(株)機器事業本部販売促進部谷口伸義部長をゲストスピーカーに招いて講義を行う。


第6回 ブランド戦略のフレームワーク

ブランドとは何か、またブランドの歴史の観点をまず踏まえるとともに、製品ブランド戦略について事例をまじえながら理解する。また、ブランド戦略を企業全体に応⽤して企業理念やESGと関連付けた形で展開し競争優位性を⾼めることを狙いとするコーポレートブランド戦略について学ぶ。


第7回 ブランドマネージャーとしての実践
 中島広数 freebee株式会社代表取締役(元味の素ブランドマネージャー)をゲスト講師として招き、企業におけるマーケティング活動、マーケティングブランの企画などの実践例を学ぶ。


第8回 学習した内容を活用した総合分析

第7回までの授業で学んだ内容を総合的に活用する形で、自社もしくは自身が興味を持っている企業の事例を分析・報告してもらう。


ゲストスピーカーは、技術経営マーケティングの各テーマの実務に精通した方を外部から招聘する。なおゲストスピーカーの招聘については、変更あるいは招聘しない場合がある。


Class schedule:

1.  Basic marketing theories

 At the beginning, we will review the significance of studying marketing at the MOT. Next, students learn basic marketing theories such as STP marketing, marketing mix, product life cycle and so on.


2.  Customer Satisfaction, CX (Customer Experience)

We will learn about the concept of customer satisfaction and NPS, how to measure it, and how to utilize it.

And also, CX (Customer Experience: the psychological and emotional value that customers experience through products and services) is attracting attention from companies. Learn about the current status and future direction of corporate initiatives for CX.


3. Fundamentals of B2B Marketing and Sales Strategy

Learn the basics of B2B marketing, sales organization, and sales strategy with case studies. Guest lecturers who are involved in B2B sales and marketing practices in companies will be invited to give lectures.


4. Needs-Oriented Product Development and New Business Creation
Participants will learn methodologies for product development and new business creation from the customer's needs with case studies. In addition, the possibility of co-creation with customers, lead users, and open innovation will be examined.

5.  B2B Digital Marketing in Practice

Understand the essentials of B2B marketing practices that utilize digital technology.

* A coporate manager who has been involved in B2B marketing will be invited as a guest speaker.


6.  Brand Strategy Framework

This course will first look at what a brand is and the history of brands and will then discuss product brand strategies using case studies. Students will also learn about corporate brand strategy, which aims to gain a competitive advantage by applying brand strategy to the company and developing it in a way that is related to corporate philosophy and ESG.


7. Practicing as a Brand Manager

Invite a former brand manager of a consumer goods company(Ajinomoto) to learn practical examples of corporate marketing activities and brand development.


8. Comprehensive Analysis Utilizing What You Have Learned
Participants will analyze and report on case studies of their own companies or companies in which they have an interest, in a manner that comprehensively utilizes what they have learned in the previous seven classes.

Guest speakers from outside who are well-versed in the practical aspects of each technology management and marketing theme will be invited. The number of guest speakers may be changed or not requested.





担当教員の実務経験とそれを活かした教育内容 Work experience of the instructor

日戸浩之: コンサルタントとして約35年にわたって活動した実績を生かし、企業の経営戦略立案、マーケティング等の実務に即した授業、指導を行う。

Hiroyuki Nitto: The lecturer will give lectures and provide guidance regarding business practices, such as management strategy and corporate marketing, using experiences he gained as a consultant for the past 35 years.

教育用ソフトウェア Educational software
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備考 Remarks

授業開始後シラバスに変更がある場合(軽微な修正は除く)、直近に開講する授業またはLETUS等でその内容を説明したうえでシラバスの修正を行う。


If there are any changes to the syllabus after the start of classes (except for minor revisions), the syllabus will be revised after explaining its contents in the most recently offered class or LETUS, etc.


授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
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授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
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