![]() 教員名 : 日戸 浩之
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科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
マーケティング (秋)[複]
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Marketing (秋)[複]
授業コード Class code
25MT015
科目番号 Course number
教員名
日戸 浩之
Instructor
Hiroyuki Nitto
開講年度学期
2025年度後期
Year
2025年度
Semester
②Second semester
曜日時限
木曜6限、木曜7限
Class hours
See the class schedule of the Professional Graduate School.
開講学科・専攻 Department
経営学研究科 技術経営専攻
Department of Management of Technology, Graduate School of Management 単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義
Lecture 外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
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授業の主な実施形態 Main class format
③ [遠隔]ハイフレックス型授業/ [Remote] Hybrid-Flexible format (may include less than 50% classes held on-site)
概要 Description
目的 Objectives
到達目標 Outcomes
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。 You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments). https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/ 履修上の注意 Course notes prerequisites
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom
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準備学習・復習 Preparation and review
成績評価方法 Performance grading policy
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している ・B:到達目標を達成している ・C:到達目標を最低限達成している ・D:到達目標を達成していない ・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している ・S:Achieved outcomes, excellent result ・A:Achieved outcomes, good result ・B:Achieved outcomes ・C:Minimally achieved outcomes ・D:Did not achieve outcomes ・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation 教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
・作成オリジナル教材
・Original teaching materials MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store). https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ 参考書・その他資料 Reference and other materials
有
授業計画 Class plan
【授業形態】 理論授業25:ケース授業25:グループディスカッション15:ゲスト35:校外学習0(%) Lecture on theories: Lecture using case studies: Group discussion: Guest: Off-campus learning = 25 : 25 : 15 : 35 : 0 【授業計画】 以下の各回では、理論にケース、演習などを絡ませながら進める。必要に応じて、グループディスカッション等を行う。 第1回 マーケティングの基礎理論 冒頭でマーケティングの特徴や学ぶことの意義を確認する。次にマーケティングの基礎理論として、STPマーケティング、マーケティングミックス、プロダクトライフサイクルなどについて学ぶ。 第2回 顧客満足、CX(顧客経験価値) 顧客満足について、マーケティング、さらには経営全体を考える上で重要な概念として、ここでは顧客満足度、NPS(ネットプロモータースコア)の考え方、測定方法とその活用を修得する。また、「CX(カスタマー・エクスペリエンス:商品やサービスを通じて顧客が経験する心理的・感情的な価値)」が企業の注目を集めており、CXをめぐる企業の顧客との関係性構築や顧客に提供されているソリューションについての現状と今後の方向性について学ぶ。 第3回 B2Bマーケティング・営業戦略の基礎 B2Bマーケティング、営業組織、営業戦略の基礎をケーススタディで学ぶ。企業でB2Bの営業・マーケティングの実務に携わるゲスト講師を招いて講義を行う予定である。 第4回 ニーズ起点の商品開発と新事業創造 第5回 B2Bビジネスにおけるデジタルマーケティングの実践 デジタル技術を活用したB2Bマーケティングの実践の要諦を理解する。 ※B2Bマーケティングの業務に詳しい実務家として、CKD(株)機器事業本部販売促進部谷口伸義部長をゲストスピーカーに招いて講義を行う。 第6回 ブランド戦略のフレームワーク ブランドとは何か、またブランドの歴史の観点をまず踏まえるとともに、製品ブランド戦略について事例をまじえながら理解する。また、ブランド戦略を企業全体に応⽤して企業理念やESGと関連付けた形で展開し競争優位性を⾼めることを狙いとするコーポレートブランド戦略について学ぶ。 第7回 ブランドマネージャーとしての実践 第8回 学習した内容を活用した総合分析 第7回までの授業で学んだ内容を総合的に活用する形で、自社もしくは自身が興味を持っている企業の事例を分析・報告してもらう。 ゲストスピーカーは、技術経営マーケティングの各テーマの実務に精通した方を外部から招聘する。なおゲストスピーカーの招聘については、変更あるいは招聘しない場合がある。 1. Basic marketing theories At the beginning, we will review the significance of studying marketing at the MOT. Next, students learn basic marketing theories such as STP marketing, marketing mix, product life cycle and so on. 2. Customer Satisfaction, CX (Customer Experience) We will learn about the concept of customer satisfaction and NPS, how to measure it, and how to utilize it. And also, CX (Customer Experience: the psychological and emotional value that customers experience through products and services) is attracting attention from companies. Learn about the current status and future direction of corporate initiatives for CX. 3. Fundamentals of B2B Marketing and Sales Strategy Learn the basics of B2B marketing, sales organization, and sales strategy with case studies. Guest lecturers who are involved in B2B sales and marketing practices in companies will be invited to give lectures. 4. Needs-Oriented Product Development and New Business Creation 5. B2B Digital Marketing in Practice Understand the essentials of B2B marketing practices that utilize digital technology. * A coporate manager who has been involved in B2B marketing will be invited as a guest speaker. 6. Brand Strategy Framework This course will first look at what a brand is and the history of brands and will then discuss product brand strategies using case studies. Students will also learn about corporate brand strategy, which aims to gain a competitive advantage by applying brand strategy to the company and developing it in a way that is related to corporate philosophy and ESG. 7. Practicing as a Brand Manager Invite a former brand manager of a consumer goods company(Ajinomoto) to learn practical examples of corporate marketing activities and brand development. 8. Comprehensive Analysis Utilizing What You Have Learned Participants will analyze and report on case studies of their own companies or companies in which they have an interest, in a manner that comprehensively utilizes what they have learned in the previous seven classes. Guest speakers from outside who are well-versed in the practical aspects of each technology management and marketing theme will be invited. The number of guest speakers may be changed or not requested. 担当教員の実務経験とそれを活かした教育内容 Work experience of the instructor
日戸浩之: コンサルタントとして約35年にわたって活動した実績を生かし、企業の経営戦略立案、マーケティング等の実務に即した授業、指導を行う。 Hiroyuki Nitto: The lecturer will give lectures and provide guidance regarding business practices, such as management strategy and corporate marketing, using experiences he gained as a consultant for the past 35 years. 教育用ソフトウェア Educational software
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備考 Remarks
授業開始後シラバスに変更がある場合(軽微な修正は除く)、直近に開講する授業またはLETUS等でその内容を説明したうえでシラバスの修正を行う。
授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
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授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
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