シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
マクロ・ミクロエコノミクス (春)[複]
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Macro and Micro Economics (春)[複]
授業コード Class code
24MT002
科目番号 Course number
88MTMOT511

教員名
諏訪園 貞明
Instructor
Sadaaki Suwazono

開講年度学期
2025年度前期
Year
2025年度
Semester
①First semester
曜日時限
土曜3限、土曜4限
Class hours
See the class schedule of the Professional Graduate School

開講学科・専攻 Department
経営学研究科 技術経営専攻
Department of Management of Technology, Graduate School of Management
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義
Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
③ [遠隔]ハイフレックス型授業/ [Remote] Hybrid-Flexible format (may include less than 50% classes held on-site)

概要 Description
本科目設置の狙い及び専攻の目的との連関性を踏まえ、技術経営を行う上で不可欠なマクロ経済学及びミクロ経済学の基礎的概念、例えば、「GDPの寄与度分析」「合成の誤謬」「イールドカーブ」「国際収支分析・為替相場」「取引費用」「情報の非対称性」などについて学ぶとともに、議論を通じて、各企業が実際に直面しそうな課題の解決に向けたケーススタディ(グループ討論等)を行うことで、CXOを目指す学生にとって最低限必要な実践力を身につける。

Based on the aim of establishing this subject and its linkage with the objectives of the department, students learn about the basic concepts of macroeconomics and microeconomics essential for technology management, such as 'GDP contribution analysis', 'synthetic fallacy', 'yield curve', 'balance of payments analysis and exchange rates', 'transaction costs', 'information asymmetry', etc.Through discussions, case studies (e.g. group discussions) on solving problems that each company is likely to face in practice will enable students to acquire the minimum practical skills required for those aiming to become CXOs.

目的 Objectives

・本科目は、専門科目である。本専攻のディプロマ・ポリシー、カリキュラム・ポリシーとの関連性は『履修の手引き』を参照すること。
  • 技術経営と経済学に関連する領域において、先ずは、経済学の基礎を体系的に総ざらいするとともに、イノベーションの視点から最適なアプローチを選び、グループ討論などを通じて、自社(全社と自部門)、取引先や競合他社等を取り巻く経済状況などにつき分析する基本的な力を身につける。

‐This subject is a specialised subject.For the relevance to the Diploma Policy and Curriculum Policy of the department, please refer to the 'Course Guide'.
 - In the areas related to technology management and economics, students first systematically review the fundamentals of economics, select the most appropriate approach from the perspective of innovation and, through group discussions, learn about the economic situation surrounding their own company (company-wide and in their own department), business partners and competitors, etc.Acquire the basic skills to analyse the economic situation of your company (company-wide and in your own department), business partners and competitors through group discussions, etc.
到達目標 Outcomes
  • リーダーとして、イノベーションに役立つ経済学の知識をビジネスにおいて実践的に活用することができるようになる。
  • 様々な経済学者や有識者の立場などからくる意見の相違を理解し、自社を取り巻く経済環境の先行きなどについて、意見をもって議論ができるようになる。
  • 最低限、経済紙・雑誌などで議論されていることについて、明確に理解し、批判的に自らの意見を述べることができるようになる。
  • グラデュエーションペーパーで、関連する先行研究を評価でき、仮説検証に有益な知見を身に着け、ビジネス企画提案では、具体的で実践的な提案ができるようになる。
  • 本科目について定められている本専攻のカリキュラム・ポリシーに関連する教育領域(『履修の手引き』を参照)の知見を習得している。

  • As a leader, be able to make practical use of knowledge of economics for innovation in business. 
  • Understand the differing opinions of various economists and experts, and be able to discuss the future of the economic environment in which your company operates with an opinion.
  •  At a minimum, be able to clearly understand and critically express their own opinions on issues discussed in economic newspapers and magazines. 
  • Be able to evaluate relevant previous research in a research paper, acquire useful knowledge for testing hypotheses, and make concrete, practical proposals in a business proposal. 
  • This subject acquires knowledge in the educational areas related to the curriculum policy of the department (see 'Course Guide'), which is set out in relation to.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
  • 内容を一部変更する場合もある。その場合には、事前に授業内で説明する.
  • 関連科目:イノベーションを生む競争政策、技術経営に関するガバナンス・法務戦略

  • Some content may be subject to change. In such cases, an explanation will be given in class in advance.
  • Related subjects: competition policy for innovation, Corporate Governance and Legal Strategies for Technology Management.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/-
-

準備学習・復習 Preparation and review
  • 各週回の 1 週間程度前に配信する教材をもとに 、各回の授業前に資料の確認等予習をしてくること。
  • 必要に応じて、適時レポートを課し、授業復習に代わる学習と位置づける。授業において理解ができなかった部分は授業動画を視聴して復習すること。
  • なお、ゲストスピーカーの資料は事前にアップすることができない場合がある。その際は、その方の経歴・実績などを予習の上、授業に臨むこと。
  • 毎週回では必要に応じて、授業で行った練習問題、演習に関する復習を行う。またレポートを課し、授業復習に代わる学習と位置づける場合もある。
  • 準備学習:事前配布資料等に基づく次回授業参加の準備、復習(毎週8時間程度)。


- Students are expected to prepare for each lesson by reviewing the materials, etc., based on the course materials distributed approximately one week before each weekly lesson. - If necessary, a report will be assigned at appropriate times and positioned as an alternative to reviewing the class.Students are required to watch the video clips of the class to review any parts of the lecture that they did not understand.
- In some cases, it may not be possible to upload the guest speaker's materials in advance.In such cases, please study the background and achievements of the guest speaker before attending the class.
- In each session, review of exercises and exercises done in class will be given as necessary.In some cases, a report may be required, which may be regarded as an alternative study to the class review.
- Preparatory study: preparation and review for the next class based on the materials distributed in advance (approximately 8 hours each week)
成績評価方法 Performance grading policy
・ 授業への貢献度(授業の概要、目的を踏まえ、また、これまでの講義の内容や自らが提出したレポートなどの内容を踏まえて、議論を発展させる質の良い発言や演習での取り組み姿勢等)40%、レポート(全体で3回程度)45%、最終個人発表 15%の割合で評価を行う。
・ レポートのフィードバックは、授業中に取り上げることをもって行う。

- The evaluation is based on the following ratios: contribution to the class (based on the outline and objectives of the class, as well as on the content of previous lectures and reports submitted by the students themselves, quality statements that develop the discussion, attitude in the exercises, etc.) 40%, reports (about three times in total) 45%, final individual presentation 15%.
- The feedback on the reports will be given by taking them up in class.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
・ 作成オリジナル教材

‐ Original teaching materials
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
経済学の基礎的知見を持っていない学生は、「アメリカの高校生が学んでいる経済の教室」D.A. メイヤー著 SBクリエイティブ (2022/2/2)をざっと目を通しておくこと(所要1〜2週間程度)。

 また、講義を通じて、理解できなかったことなどを確認するためには、「クルーグマン ミクロ経済学(第2版) 」東洋経済新報社や、「ブランシャール マクロ経済学 上 (第2版): 基礎編」 2020/4/3(東洋経済新報社)が有用であろう。

You should skim through "The Economics Classroom of American High School Students" by D.A. Mayer, SB Creative (2022/2/2) (takes about 1 to 2 weeks).

In addition, to confirm what you did not understand through the lectures, we recommend "Krugman Microeconomics (2nd Edition)" by Toyo Keizai Shinposha or "Blanchard Macroeconomics Upper (2nd Edition): The Basics" by Blanchard, 2020/4/3 (Toyo Keizai Shinposha).


授業計画 Class plan
【授業形態】理論35:ケース25:グループ討論30:ゲスト10:校外学習00(%)

[Class Style] Theory lecture: Case study lecture: Group discussion: Guest speaker: External study = 30:15:30:20:0%

第1週(4月5日) 経済学とは何か。簡単な歴史、概要など。
     マクロ経済学とは何か。
              GDPの各項目、消費、投資、輸出入等の概要
     消費関数、投資関数

第2週(4月12日) 比較優位原則と国際収支・為替市場 
     中央銀行の役割、マネーサプライ、イールドカーブ

第3週(4月19日) 生産連関表分析、労働市場、労働生産性
     課題についてのグループ討論

第4週(4月26日) ゲスト・スピーカー (元・官庁エコノミスト) 経済分析の実際と議論

第5週(5月10日) ミクロ経済学とは何か。
     需要・供給曲線、弾力性分析、パレート均衡・分析

第6週(5月17日)独占・寡占市場、消費者余剰、生産者余剰
     規模の経済性、両面市場・無料市場

第7週(5月24日) 不確実性の経済学、外部性
     情報の非対称性、モニタリング・取引費用

第8週(5月31日) 総括的議論と学生からのグループ発表

 ゲストスピーカーは、「マクロ・ミクロエコノミクス」の各テーマの実務に精通した方を外部から招へいする。
 なお、ゲストスピーカーの招聘については、変更あるいは招聘しない場合がある。第4週のゲストスピーカーは、未決定である。

Week 1 (5 Apr) What is economics?Brief history, overview, etc.
     What is macroeconomics?
              Overview of the various components of GDP, consumption, investment, exports and imports, etc.
     Consumption function, investment function.

Week 2 (12 Apr) Principle of comparative advantage, balance of payments and exchange markets.
     Role of central banks, money supply, yield curve

Week 3 (19 April) Input-output table analysis, labour markets, labour productivity
     Group discussion on issues

Week 4 (26 April) Guest speaker (former government economist) Economic analysis in practice and discussion

Week 5 (10 May) What is microeconomics?
     Demand and supply curves, elasticity analysis, Pareto equilibrium and analysis

Week 6 (17 May) Monopolistic and oligopolistic markets, consumer surplus, producer surplus.
     Economies of scale, two-sided and free markets

Week 7 (24 May) Economics of uncertainty, externalities
     Information asymmetry, monitoring and transaction costs

Week 8 (31 May) General discussion and group presentations from students

Guest speakers will be invited from outside who are familiar with the practicalities of each of these classes' themes. Please note that the invitation of guest speakers may be changed or not invited. The guest speaker of the week4 has not been decided.
<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->



担当教員の実務経験とそれを活かした教育内容 Work experience of the instructor

諏訪園貞明: 国家公務員等として中央省庁及び政府関係機関における勤務経験を活かし、経済分析・法制度・経済規制とはどのようなものか、これらに各企業はどのように向き合うべきなどに関する講義を行う。


Sadaaki Suwazono: Lectures on what economic analysis, legal systems and economic regulations are and how each company should deal with them, based on his experience in based on his work experience as a national public servant at central ministries and government-related organizations.

教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

・ 授業開始後シラバスに変更がある場合(軽微な修正は除く)、直近に開講する授業またはLETUS等でその内容を説明したうえでシラバスの修正を行う。

- If there are changes to the syllabus after the start of classes (except for minor amendments), the syllabus should be amended after explaining its contents in the most recently offered class or LETUS, etc.

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N