シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
ゼミナール1 (藏知)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
MOT Seminar 1
授業コード Class code
22MT018
科目番号 Course number

教員名
藏知 弘史
Instructor
Hiroshi Kurachi

開講年度学期
2025年度前期
Year
2025年度
Semester
①First semester
曜日時限
土曜6限、土曜7限
Class hours
See the class schedule of the Professional Graduate School.

開講学科・専攻 Department
経営学研究科 技術経営専攻

Department of Management of Technology, Graduate School of Management
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
演習

Seminar
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
  • グラデュエーションペーパーを書くための研究に着手する。
  • ゼミに配属され、研究計画書(100 字)を仕上げる。

  • Students begin their research to write the graduation paper.
  • Students are assigned to a seminar and complete a research proposal in 100 characters.

目的 Objectives
  • 本科目は演習科目であり、本専攻のカリキュラムポリシーでは、演習指導教員の下で実践の理論化、企業調査活動、経営者等の各種インタビュー等により、学生個々の課題の明確化、仮説の設定、課題解決案を構想し、それを推し進め、論証・実践能力を身に付け、その成果物として、学生個々の課題に応じた最終成果物(グラデュエーションペーパー)を作成するための科目と位置づけている。
  • その他、本専攻のディプロマ・ポリシー、カリキュラムポリシーとの関連性については『履修の手引き』を参照すること。
  • グラデュエ—ションペーパーは「技術経営論文」「ビジネス企画提案」の2種類とする。

【技術経営論文】

学生は論文作成を通じて調査・分析能⼒、問題発⾒能⼒、問題解決能⼒、構想⼒、プレゼンテーション能⼒、および表現能⼒を養成する。
【ビジネス企画提案】
上記に準じるが、特に「ビジネス企画提案」に特徴的なのは、設定するイシューとして学生の勤務先などの企業に実際に該当するものを選び、それに対する具体的な問題解決を事業計画等の形にまとめて当該企業に提案する。


  • This course is an exercise course, in which under the supervision of academic instructors with practical experience , students clarify individual issues, formulate hypotheses, propose and promote solutions to those issues, and acquire comprehensive reasoning and practical skills though the theorization of practice, corporate research activities, various interviews with corporate executives and other professionals, etc. Students prepare their final culminating task (graduation paper) as a product of these activities in accordance with their individual topics.

  • For other information, please refer to the “Course Guide” for the relationship between this course and the Diploma Policy and Curriculum Policy of the department.

  • This course is an exercise course. Please refer to the “Course Guide” for the relationship with the Diploma Policy and Curriculum Policy of the department.
    There are two types of graduation papers: "Technology Management Paper" and "Business Proposal".

-  Technology Management Thesis
Students will develop their ability to research and analyze, problem-solve, problem-solve, conceptualize, present, and express themselves through the writing of a thesis.
-  Business Planning and Proposal
The "Business Proposal" is similar to the above but is particularly unique in that the student selects an issue that actually applies to a company, such as the company where the student works, and proposes a specific solution to that issue in the form of a business plan or other proposal to that company.
到達目標 Outcomes
  • グラデュエーションペーパー作成を通じ、本科目について定められているディプロマ・ポリシーの力をつけて、本専攻のカリキュラムポリシーに関連する教育領域(『履修の手引き』を参照)の知見を修得している。
  • 技術経営論文では、評価の4つの観点(ロジック、専門性、独創性、示唆性)のうち、ロジック、専門性、独創性の3つを特に重視する。
  • ビジネス企画提案では、評価の4つの観点(ロジック、専門性、独創性、示唆性)がいずれも重要となるが、中でも特に独創性、示唆性が重視される。ビジネス企画提案は、当該企業などに対して何らかの形で提案を行うことを前提とする。

  • Through the preparation of a graduation paper, each student has been developed abilities indicated in the diploma policy and has acquired knowledge of the educational areas related to the curriculum policy of the department, which is defined for this course (see the “Course Guide”).
  • For Technology Management Thesis, three of the four perspectives of evaluation (logic, expertise, originality, and suggestiveness) are particularly important: that is, logic, expertise, and originality.
  • For Business Planning Proposals, all four evaluation criteria (logic, expertise, originality, and suggestiveness) are important, with particular emphasis placed on originality and suggestiveness. Business Planning Proposals are expected to make some form of proposal to the company or other entity concerned.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
  • 内容を⼀部変更する場合があり、その場合は事前に授業内で説明する。

  • 関連科目:全科目


  • The contents of the syllabus may be changed in some cases, which will be explained in class in advance.

  • Related courses: All courses

アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom
-

準備学習・復習 Preparation and review
  • 担当教員から課されている課題への報告の準備が準備学習となる。(毎週8時間程度)

  • ゼミの場でのコメントを各人が復習し、次の報告に生かす。


  • Preparation for reporting on assignments as instructed constitutes preparatory study. (about 8 hours each week)

  • Each student should review the comments at the seminar and make use of them in the next report.

成績評価方法 Performance grading policy
授業貢献 100%
Performance-based marks(participation and contribution in class): 100%
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
作成オリジナル教材
Created original teaching materials
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials

適宜指示する。

Yes
Instructions as appropriate.

授業計画 Class plan

【授業の形態】

理論講義:ケース講義:グループディスカッション:ゲスト:校外学習=0 : 0 : 0 : 100 : 0



【授業計画】

1. 相互紹介、各⾃のテーマの説明、テーマ案のプレゼン
2. テーマ案のプレゼン
3. 調査分析⼿法のための簡単な演習
4. 論⽂や企画書のまとめ⽅など説明演習
5. 先⾏研究や⽂献調査の指導学⽣による発表と討論(1)
6. 先⾏研究や⽂献調査の指導学⽣による発表と討論(2)
7. 先⾏研究や⽂献調査の指導学⽣による発表と討論(3)
8. 簡単な発表会と討論(100 字概要や⽬次)


注)各回の概要は、研究の進捗に応じて変更することがある。

 なお、履修学生には原則として半数以上の授業回を対面で受講することを求める。



【Style of a class】

Class style: theory 0%, case study 0%, group work 100%, guest lecture 0%, field work 0%


【Outline of each class】

1. Mutual introductions, explanation of each individual's theme, presentation of proposed theme

2. Presentation of the theme proposal

3. Brief exercises for research and analysis

4. Explanatory exercises on how to write a paper or a proposal 5-7.

5. Presentation and discussion of previous research and literature review by supervising student (1)

6. Presentation and discussion of previous research and literature review by supervising student (2)

7. Presentation and discussion of previous research and literature review by supervising student (3)

8. Brief presentation and discussion (100-word summary and objectives)

*Outline of each class may be changed due to progress of a class.

 In principle, students are required to attend at least half of the classes on-site.





担当教員の実務経験とそれを活かした教育内容 Work experience of the instructor

藏知弘史:起業家、経営者として20年、ITコンサルタントとして約25年にわたって活動した実績と経験を活かし、起業および新事業開発等の実態を踏まえた上で、実践的な講義、指導を行う。


Hiroshi Kurachi: With 20 years of experience as an entrepreneur and about 25 years as an IT consultant, I provide practical lectures and guidance based on the realities of starting and developing a new business.

教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks
授業開始後シラバスに変更がある場合(軽微な修正は除く)、直近に開講する授業またはLETUS等でその内容を説明したうえでシラバスの修正を行う。

If there are any changes to the syllabus after the start of classes (except for minor revisions), the syllabus will be revised after explaining its contents in the most recently offered class or LETUS, etc.

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N