シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
サプライチェーンに関わる経済規制・安全保障 (冬)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Economic Regulations and National Security concerningSupply Chains
授業コード Class code
22MT009
科目番号 Course number

教員名
諏訪園 貞明
Instructor
Sadaaki Suwazono

開講年度学期
2025年度後期
Year
2025年度
Semester
②Second semester
曜日時限
土曜3限、土曜4限
Class hours
See the class schedule of the Professional Graduate School.

開講学科・専攻 Department
経営学研究科 技術経営専攻

Department of Management of Technology, Graduate School of Management
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
③ [遠隔]ハイフレックス型授業/ [Remote] Hybrid-Flexible format (may include less than 50% classes held on-site)

概要 Description
• 本科目設置の狙い及び専攻の目的との連関性を踏まえ、サプライチェーンに関する経済規制・安全保障に関する専門的知識・実務等について学ぶとともに課題解決に向けた実践力を身につける。
<!--[if ppt]-->•  米中摩擦やロシアのウクライナ侵攻、中東情勢なども踏まえて、経済安全保障に関する知見を学ぶ。
<!--[if ppt]-->•  特に、重要経済安保情報、セキュリティ・クリアランス、レアアースやレアメタル・半導体等特定重要物資やバイオ、サイバーセキュリティ等特定重要技術に関する関係法制等について、また、直近の国際情勢を踏まえた最新の規制動向等を学ぶ。
・ 企業が上記事項に関する課題に直面した場合の打開方法として、上記の知識を踏まえた対処方針策定・交渉技術等に関する知見を学ぶ。

- Based on the aim of establishing this subject and its linkage with the objectives of the major, students will learn about expert knowledge, practices, etc. concerning economic regulations and security related to supply chains and acquire practical skills for solving problems.
- Students will learn about knowledge on economic security, taking into account US-China friction, Russia's invasion of Ukraine and the situation in the Middle East.
- In particular, learn about important economic and security information, security clearances, relevant legislation on specified critical commodities such as rare earths, rare metals and semiconductors, and specified critical technologies such as biotechnology and cyber security, as well as the latest regulatory trends in light of the most recent international developments.
-The course also covers the latest regulatory trends based on the most recent international developments.
  • Based on the aim of establishing this course and its linkage with the objectives of the major, students will learn about specialized knowledge and practices related to social security, etc., and acquire practical skills for solving problems.
  • Students will learn knowledge on national security in light of the friction between the U.S. and China and Russia's invasion of Ukraine.
  • In learning about economic security aspects, we will consider the debate over semiconductors as an example.


目的 Objectives
・ 本科目は、専門科目である。本専攻のディプロマ・ポリシー、カリキュラムポリシーとの関連性は『履修の手引き』を参照すること。
・ 技術経営と本科目に関連する領域において、国際情勢等の急速な変化に敏速かつ革新的に対応するのに必要な知見を身につける。また、高い倫理観を持つ高度専門職業人として、科学技術と経営の実践的融合の経済規制・安全保障的側面を理解する。

  • This course is a specialized course and will develop knowledge of Diploma Policies 1-3.

  • Acquire CEO/COO-like, CTO-like, and other CXO/stakeholder-like knowledge in the education domain.

  • Understand the social security aspects of the practical integration of science, technology and management as a highly skilled professional with high ethical standards who responds promptly and innovatively to rapid changes in society (industry, etc.).

到達目標 Outcomes
・ サプライチェーンに関する経済規制・安全保障や、これらに関する今後の課題・動向について自社内等で説明できるようになる。
・ 特に、重要経済安保情報、セキュリティ・クリアランス制度、特定重要物資、特定重要技術等の概念、それらを巡る関係法制等について、自らの言葉で説明できるようにするほか、最近の規制動向にも目配りできるようになる。
・ また、こうした説明とともに、上記概念に関する問題に直面した場合、どう打開していくことが社会的にも望ましいか等について、将来のCXOとして自分事として捉え、自ら検討し、解決策を導き出すことができるようになる。
・ 本科目について定められている本専攻のカリキュラムポリシーに関連する教育領域(『履修の手引き』を参照)の知見を修得している。

・  The students should be able to explain economic regulations and security related to supply chains, and future issues and trends in these areas within their company, etc.
・ In particular, they should be able to explain, in their own words, the concepts of critical economic and security information, security clearance systems, specified critical commodities, specified critical technologies, and related laws and regulations concerning them, as well as pay attention to recent regulatory trends.
・ In addition, as future CXOs, they should be able to consider how to solve problems related to the above-mentioned concepts and how it is desirable from a social perspective, and be able to derive solutions by considering such issues on their own.
・ Acquire CEO/COO-like, CTO-like, and other CXO/stakeholder-like knowledge in the education domain.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
  • 内容を⼀部変更する場合があり、その場合は事前に授業内で説明する。内容を⼀部変更する場合もある。
  • 関連科目:マクロ・ミクロエコノミクス、技術経営に関するガバナンス・法務戦略
    <!--[if !supportLineBreakNewLine]-->

    • The content may be subject to change, in which case an explanation will be given in class beforehand.The content may be changed in some cases
    • Related subjects: Macro and Micro Economics, Corporate governanance and legal strategy in technology management
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work
-

準備学習・復習 Preparation and review
  • 各週回に資料がある場合は、1週間程度前に配信する。配信資料を手掛かりに広く議論できる準備を行うこと

    なお、ゲストスピーカーの資料は事前にアップすることができない場合がある。その際は、その方の経歴・実績や過去の論文、本などを予習の上、授業に臨むこと。

  • 必要に応じて、適時レポートを課し、授業復習に代わる学習と位置づける。授業において理解ができなかった部分は授業動画を視聴して復習すること。
  • 準備学習:事前配布資料等に基づく次回授業参加の準備、復習(毎週8時間程度)。

  •  Students are expected to prepare for each class by reviewing materials based on the course materials which will be distributed about one week before each class.
  •  Timely reports, if necessary, will be required and will be considered as a substitute for class review. Students are expected to review the material they did not understand in class by watching the video clips.
  •  8 hours of study are required per credit.
成績評価方法 Performance grading policy
・ 授業への貢献度(授業の概要、目的を踏まえ、また、これまでの講義の内容や自らが提出したレポートなどの内容を踏まえて、議論を発展させる質の良い発言や演習での取り組み姿勢等)40%、レポート(全体で3回程度)45%、最終個人発表 15%の割合で評価を行う。
・ レポートのフィードバックは、授業中に取り上げることをもって行う。
・ 成績評価は絶対評価とする。

・ Contribution to the class (based on the outline and objectives of the class, as well as on the contents of previous lectures and reports submitted by the students themselves, good quality statements that develop the discussion, attitude in the exercises, etc.) 40%.
Reports (about 3 reports in total) 45% ・
Final individual presentation 15%
・ Feedback on the report will be given by addressing it in class.
・ absolute evaluation 
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
- 作成オリジナル教材

‐ Original teaching materials
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
  • 「日本の経済安全保障 国家国民を守る黄金律」(高市早苗 著)飛鳥新社(2024年)
  • 必要に応じてLETUSに授業資料を掲載する。

  • Yes 
  • 'Japan's Economic Security: The Golden Rule for Protecting the Nation's People' (by Sanae Takaichi), Asuka Shinsha (2024)
  • Class materials will be posted on LETUS as required.



授業計画 Class plan

【授業形態】理論20:ケース15:グループ討論15:ゲスト40:校外学習00(%)

【授業計画】

第1週(11月22日) サプライチェーンに関する経済規制・安全保障とは何か?(イントロダクション)

第2週(11月29日) 経済規制や経済安全保障法制の全体像や最近の進展等について深掘り。


第3週(12月6日) ゲスト・スピーカー講演・質疑ベースメタル〜レアメタルを例に、サプライチェーン問題を概説

    (ゲスト:A・D・リトル・ジャパン株式会社(コンサルティング会社) 永長正丈マネジャー) 


第4週(12月13日) ゲストスピーカー講演・質疑:最近の半導体関連のサプライチェーン問題を議論。

    (ゲスト:ルネサス エレクトロニクス株式会社 片岡 健  執行役員)


第5週(12月20日) ゲストスピーカー講演・質疑:サプライチェーンに係る政治上・法制上の課題を探る。

    (ゲスト:高市早苗 前・経済安全保障担当大臣)


第6週   自社が経済規制・安全保障に係る課題に直面した場合の打開策として、必要な交渉技術等を学ぶ。


第7週 第6回で学んだ交渉技術に関する知見等を踏まえて、グループ討論等により対処方針を策定し、発表。


第8週 自社経営における安全保障的観点での取締役会宛て報告案を各自発表、まとめの議論。


ゲストスピーカーは、「サプライチェーンに関わる経済規制・安全保障」の各テーマの実務に精通した方を外部から招へいする。なお、ゲストスピーカーの招聘については、変更あるいは招聘しない場合がある。

(Lesson plan)

Week 1 (22 Nov) What is economic regulation and security with regard to supply chains?(Introduction)

Week 2 (29 Nov) In-depth look at the overall picture and recent developments in economic regulation and economic security legislation.
Week 3 (6 Dec) Guest speaker lecture and Q&A: Base metals - overview of supply chain issues, using rare metals as an example. 

   (Guest: Masatake Naganaga, Manager, A. D. Little Japan K.K. (consulting company))
Week 4 (13 Dec) Guest speaker and Q&A: Discussion on recent semiconductor-related supply chain issues. 

   (Guest: Ken Kataoka, Executive Officer, Renesas Electronics Corporation)
Week 5 (20 Dec) Guest speaker's speech and Q&A: Explore political and legislative issues related to supply chains.

   (Guest: Sanae Takaichi, former Minister of State for Economic Security)
Week 6 Learn necessary negotiation techniques, etc., as a way of overcoming challenges that your company may face in relation to economic regulation and security.
Week 7 Based on the knowledge of negotiation techniques, etc. learned in the 6th session, formulate a coping policy through group discussions, etc. and present it.
Week 8 Presentation of a draft report to the board of directors from the perspective of security in the company's management, followed by a summary discussion.

Guest speakers will be invited from outside who are familiar with the practicalities of each of the ' themes.Please note that the invitation of guest speakers may be changed or not invited.

<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->

<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->
<!--[endif]-->

担当教員の実務経験とそれを活かした教育内容 Work experience of the instructor

諏訪園貞明: 国家公務員等として中央省庁及び政府関係機関における勤務経験を活かし、経済分析・法制度・経済規制とはどのようなものか、これらに各企業はどのように向き合ったらよいかなどに関する講義を行う。


Sadaaki Suwazono: Lectures on what economic analysis, legal systems and economic regulations are and how each company should deal with them, based on his experience in based on his work experience as a national public servant at central ministries and government-related organizations.

教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks
・ 授業開始後シラバスに変更がある場合(軽微な修正は除く)、直近に開講する授業またはLETUS等でその内容を説明したうえでシラバスの修正を行う。
‐ If there are any changes to the syllabus after the start of classes (except for minor amendments), the syllabus should be amended after explaining its contents in the most recently offered class or LETUS, etc.

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N