![]() 教員名 : 藏知 弘史
|
科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
企業家論(アントレプレナーシップ) (夏)[複]
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Entrepreneurship (夏)[複]
授業コード Class code
22MT008
科目番号 Course number
教員名
青木 英彦、藏知 弘史
Instructor
Hiroshi Kurachi
開講年度学期
2025年度前期
Year
2025年度
Semester
①First semester
曜日時限
水曜6限、水曜7限
Class hours
See the class schedule of the Professional Graduate School.
開講学科・専攻 Department
経営学研究科 技術経営専攻
Department of Management of Technology, Graduate School of Management 単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義
Lecture 外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
③ [遠隔]ハイフレックス型授業/ [Remote] Hybrid-Flexible format (may include less than 50% classes held on-site)
概要 Description
目的 Objectives
到達目標 Outcomes
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。 You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments). https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/ 履修上の注意 Course notes prerequisites
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom
準備学習・復習 Preparation and review
成績評価方法 Performance grading policy
成績評価方法)
下記の3点で評価する。
The evaluation will be based on the following three points
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している ・B:到達目標を達成している ・C:到達目標を最低限達成している ・D:到達目標を達成していない ・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している ・S:Achieved outcomes, excellent result ・A:Achieved outcomes, good result ・B:Achieved outcomes ・C:Minimally achieved outcomes ・D:Did not achieve outcomes ・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation 教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
作成オリジナル教材
Created original teaching materials MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store). https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ 参考書・その他資料 Reference and other materials
有
Yes
授業計画 Class plan
【授業形態】理論授業30:ケース授業20:グループ討論40:ゲスト10:校外学習:0(%) 【授業計画】 以下の各回では、理論にケース、ディスカッションを絡ませながら進める。また、必要に応じてゲストによる講演を行う。具体的には、レポートを使ったディスカッションによるテーマの深堀、そして講義による理論習得を組み合わせて進める。併せて、疑問メモを使ったキャッチアップを行う。
第4回事前リーディング:「経営は無理をせよ、無茶はするな」 課題:リーディングを読んだ上での素朴な疑問メモと、「自社のオーバーエクステンション事例とその成否、その論理」をA4サイズ1枚程度で述べてください。
一橋大学名誉教授 伊丹塾 主宰 伊丹敬之氏
ディスカッションで取り扱うトピックの一例
取り扱うトピックの一例
起業家は常に大きな決断に迫られる。そしてその多くは経済合理性やロジックを超えた決断になるものが多い。そして失敗した時も、粘り強く何度も挑戦してチャンスを掴む。これらの起業家が持つ気骨と忍耐力について、考えを深めてみよう。
取り扱うトピックの一例
発表(私の起業家/企業家研究)
※6,7時限連続開催の為、全8回。 ※最終発表について 各自が発表する「私の起業家/起業家研究」は、起業家に関する業績や評価を行うものとせず、研究対象とした起業家自身が事業を成功に導く過程で備えたであろう原理原則、つまりは「よき起業家の論理」を導き出す事を目的としたものとする。 ※ゲストスピーカーの都合により、招聘する回が変更もしくは招聘しない場合があります。 Each of the following sessions will combine theory with cases and discussion. In addition, guest lectures will be given as needed. Specifically, the course will combine in-depth discussion of the topic through reports with theoretical learning through lectures. At the same time, students will review the topics using question memos. The following should be completed prior to the first session. Pre-Reading: "Innovation and Entrepreneurship, Chapters 1 and 12." Assignment: In approximately one A4 page, describe what you think about entrepreneurship. Session 1 (11 June) Orientation An overview of entrepreneurship and the sources of entrepreneurship of entrepreneurs and businesspeople.
Session 2 (18 June) Entrepreneurship 1 - Management is a series of decisions Decisiveness is the first of the skills required of an entrepreneur. The most important part of an entrepreneur's work is the big decision he or she has to make as a manager. Let's take a closer look at these decisions.
Session 3 (25 June) Entrepreneurship 2 - Philosophy as the Foundation of Organizational Management Let's learn and deepen our thoughts on the importance of entrepreneurial principles and management philosophy necessary to realize "organizational management" which is the ideal of many entrepreneurs.
Session 4 (2 July) Guest Lecture -Management Should Be Simple, But Not Ruthless - (tentative title) Hiroyuki Itami, Professor Emeritus, Hitotsubashi University. Principal of Itami private school. Session 5 (9 July) Entrepreneurship 1 [10% by reason, 40% by heart, and 50% by luck]. Entrepreneurs often focus on creating and monetizing new value through their business, rather than on running a business. Let's learn and deepen our thinking about the "common sense" that such entrepreneurs share.
Examples of topics for discussion
Session 6 (16 July) Entrepreneurship 2 [Re: Choosing the Right Answer]. Entrepreneurs are constantly faced with important decisions. Many of these decisions go beyond economic rationality and logic. What makes these decisions possible? Let us consider the importance of reason as the source of an entrepreneur's decision-making ability.
Examples of topics to cover
Session 7 (23 July) Entrepreneurship 3 [Spirit: Prepare a Strong Heart]. Entrepreneurs are always faced with important decisions. And many of them are decisions that go beyond economic rationality and logic. And even when they fail, they persevere and take risks by trying again and again. Let us deepen our thoughts on the grit and perseverance of these entrepreneurs.
Examples of topics
Session 8 (30 July) Final Presentation / Summary Lecture [Golden Rules of Entrepreneurship].
*There will be a total of 8 lectures as they will be held in 6 and 7 consecutive sessions. *About Final Presentation - The " My research on entrepreneurship " to be presented by each presenter will not be an evaluation of the entrepreneur's achievements or reputation but will aim to derive the principles or "logic of a good entrepreneur" that the entrepreneurs studied themselves would have used in the process of developing their businesses into successes. *Invited sessions may be changed or not invited due to the availability of guest speakers. 担当教員の実務経験とそれを活かした教育内容 Work experience of the instructor
藏知弘史:起業家、経営者として20年、ITコンサルタントとして約25年にわたって活動した実績と経験を活かし、起業および新事業開発等の実態を踏まえた上で、実践的な講義、指導を行う。
Hiroshi Kurachi: With 20 years of experience as an entrepreneur and about 25 years as an IT consultant, I provide practical lectures and guidance based on the realities of starting and developing a new business. 教育用ソフトウェア Educational software
-
-
備考 Remarks
授業開始後シラバスに変更がある場合(軽微な修正は除く)、直近に開講する授業またはLETUS等でその内容を説明したうえでシラバスの修正を行う。
If there are any changes to the syllabus after the start of classes (except for minor revisions), the syllabus will be revised after explaining its contents in the most recently offered class or LETUS, etc. 授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N
|