シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
企業家論(アントレプレナーシップ) (夏)[複]
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Entrepreneurship (夏)[複]
授業コード Class code
22MT008
科目番号 Course number

教員名
青木 英彦、藏知 弘史
Instructor
Hiroshi Kurachi

開講年度学期
2025年度前期
Year
2025年度
Semester
①First semester
曜日時限
水曜6限、水曜7限
Class hours
See the class schedule of the Professional Graduate School.

開講学科・専攻 Department
経営学研究科 技術経営専攻

Department of Management of Technology, Graduate School of Management
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
③ [遠隔]ハイフレックス型授業/ [Remote] Hybrid-Flexible format (may include less than 50% classes held on-site)

概要 Description
  • 本科目設置の狙い及び専攻の目的との連関性を踏まえ、本講義では、座学とディスカッション、ゲスト講演を通じて、アントレプレナーシップへの理解と、ビジネスでの実践力を高める。
  • 起業家は「自ら事業を起こす人」であり、潜在的なビジネスを新しく創り出すイノベーションの担い手である。一方、企業家は事業を拡大、成長していくことを目指すイノベーションの推進役といえるだろう。そして、その双方が持つアントレプレナーシップが成否を左右する。アントレプレナーシップは特殊な資質だと誤解されがちだが、実際には事業を創造しリスクに挑戦する姿勢であり、一種の行動能力である。よって、全てのビジネスパーソンにとって基本的な能力と捉え、身に着けてもらいたい。

  • Based on the aim of establishing this course and its linkage with the objectives of the major, this lecture will enhance students' understanding of entrepreneurship and practical business skills through classroom lectures, discussions, and guest lectures.
  • Entrepreneurs are “people who start their own businesses” and are innovators who create new potential businesses. Entrepreneurs, on the other hand, are the drivers of innovation who aim to expand and grow their businesses. Entrepreneurship is a special kind of entrepreneurship. Entrepreneurship is often misunderstood as a special quality, but in fact it is an attitude of creating businesses and challenging risks, a kind of behavioral ability. Therefore, I would like all businesspeople to acquire this basic ability.


目的 Objectives
  • 本科目は、専門科目である。本専攻のディプロマ・ポリシー、カリキュラムポリシーとの関連性は『履修の手引き』を参照すること。
  • 教育領域におけるCEO/COO、CFO、CTO、CMO、CIO/CDO、CHRO、起業家、その他CXO/ステークフォルダー的知見を身につける。
  • 企業家(起業家)の力の源泉であるアントレプレナーシップの本質的理解と、イノベーションの社会的意義を知ることで、起業家及びCXOに必要なビジネス創造力及び実践力と、心構えを養うことを目的とする。

  • This course is a specialized course. Please refer to the “Course Guide” for the relevance to the Diploma Policy and Curriculum Policy of this major.
  • Acquire CEO/COO, CFO, CTO, CMO, CIO/CDO, CHRO, entrepreneur, and other CXO/stakeholder knowledge in the field of education.
  • The purpose of this course is to cultivate the business creation and practical skills necessary for entrepreneurs and CXOs, as well as their preparedness, through an essential understanding of entrepreneurship, which is the source of the entrepreneur's (intrapreneur’s) power, and the social significance of innovation.
到達目標 Outcomes
  • 「目的」の部分で記載した能力や視点、知見を身につけることを、到達目標とする。
  • より具体的に表現すると、伝統的な起業モデル(新しい事業を立ち上げることによって市場を拡大)及び、既にある企業の内側の変革(革新的なマインドセットをもつ従業員が、主体的に企業に価値をもたらす新しい方法を生み出し、新しい領域を見出す)といった、これらのイノベーション活動の実践に求められる思考、行動の原理原則と、必要な能力(アントレプレナーの理と心)を学び、ビジネス創造が実践できる。
  • 本科目について定められている本専攻のカリキュラムポリシーに関連する教育領域(『履修の手引き』を参照)の知見を修得している。

  • The objective to be achieved is to acquire the skills, perspectives and knowledge described in the "Objectives" section.
  • More specifically, the course will focus on the traditional entrepreneurial model (expanding markets by starting new businesses) and the internal transformation of existing businesses (employees with an innovative mindset proactively creating new ways to add value to the business and discovering new areas), as well as the principles of thinking and behavior required to practice innovation activities (the entrepreneurial mindset). The principles of thought and action required to practice innovation activities and the necessary skills (entrepreneurial logic and mindset) are taught so that business creation can be put into practice.
  • The student acquires knowledge of the educational areas related to the curriculum policy of the faculty (see the "Guide to Study") defined for this course.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
  • 本講義はアントレプレナーシップに焦点を当てているため、いわゆる起業の方法論やプロセスには触れない。よって、そういった講義を希望する場合はスタートアップサイエンスの受講を推奨する。
  • とはいえ、起業や新規事業創出にあたる人にとってはアントレプレナーシップが不可欠であるため、これを志す人は本講座を併せて受講する事を強く勧めたい。
  • 内容を⼀部変更する場合があり、その場合は事前に授業内で説明する。
  • 講義開講時に、詳しい講義計画を配布する。なお、ゲストの都合により下記授業計画の日程は変更する場合がある。
  • 関連科目:スタートアップサイエンス、経営組織、経営戦略

  • Since this class focuses on entrepreneurship, it does not cover the so-called startup methodology or process. Therefore, if you are interested in such lectures, it is recommended that you take Startup Science.
  • However, entrepreneurship is essential for those who start a business or create a new business, and we strongly recommend that those who aspire to do so take this course as well.
  • The content may be subject to change, in which case an explanation will be given in advance in class.
  • A detailed lecture plan will be distributed at the beginning of the lecture. The schedule of the following class plan is subject to change depending on the availability of the guest lecturer.
  • Related subjects: Startup Science, Management Organization, Management Strategy
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom

準備学習・復習 Preparation and review
  • 各週回に資料がある場合は、1週間程度前に配信する。配信資料を手掛かりに広く議論できる準備を行うこと。(資料には、作成したオリジナルの教材も含まれる)
  • なお、ゲストスピーカーの資料は事前にアップすることができない場合がある。その際は、その方の経歴・実績や過去の論文、本などを予習の上、授業に臨むこと。
  • 全て回において何らかの事前課題を課す。それらの事前課題を行い、見直すことを、授業の準備学習および復習とする。(毎週8時間程度)
  • 各回の事前課題の提出方法、提出時期、フィードバックの方法については、第1回の授業までに詳細を記載したプリントを、別途LETUSにて配布する形で告知する。
  • 第1回にも、簡単な事前課題がある。この点については、LETUSにおいてプリントをアップするので、上記のプリントと共に事前に目を通し、事前課題を行い、第1回の授業に臨んでもらうことを求める。

  • If materials are available for each weekly session, they will be distributed approximately one week in advance. Be prepared to discuss the materials distributed at length, using them as guides. (The materials will include original teaching materials that you have prepared.)
  • Note that it may not be possible to upload the guest speaker's materials in advance. In such cases, please prepare for class by studying his or her background, accomplishments, past papers, books, etc.
  • All sessions will have some sort of pre-assignment. Preparation and review of these assignments will be considered preparation and review for the class (approximately 8 hours per week).
  • The method, timing, and feedback for each pre-assignment will be announced separately in a handout with details distributed on LETUS before the first class.
  • There will also be a short pre-assignment in the first class. The handout will be uploaded to LETUS and students are asked to read it along with the handout above, complete the pre-assignment, and come to the first class.
成績評価方法 Performance grading policy
成績評価方法)
下記の3点で評価する。
  1. 各回の事前提出レポート:30%
  2. 最終レポート:40%
  3. 授業への議論への参加・貢献:30%

  • レポートへのフィードバックは基本的に授業中に取り上げることをもって行う。
  • 成績は、科⽬主担当教員が代表して評価する。
  • 成績評価は絶対評価で行う。

The evaluation will be based on the following three points
  1. pre-session report for each session :30%
  2. final report :40%
  3. participation and contribution to class discussion :30%

  • Feedback on reports will be provided primarily through class discussion.
  • Grades will be given on behalf of the student by the primary instructor.
  • Grading will be done on an absolute basis.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
作成オリジナル教材
Created original teaching materials
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials

  • 伊丹敬之著 『経営は無理をせよ、無茶はするな』(日本経済新聞出版)2025年 ISBN: 9784296119844
  • 伊丹敬之著 『経営理念が現場の心に火をつける』(日本経済新聞出版)2024年 ISBN: 9784296120734
  • 伊丹敬之著 『経営の知的思考 直感で発想 論理で検証 哲学で跳躍』(東洋経済新報社)2020年 ISBN: 9784492315309  
  • ポール・ホーケン著 『ビジネスを育てる 新版』(ディスカヴァー21) 2024年 ISBN: 9784799330401 
  • ベン・ホロウィッツ著 『HARD THINGS』(日経BP社)2015年 ISBN: 9784822250850 
  • P・F・ドラッカー著 『イノベーションと企業家精神』(ダイヤモンド社)2007年 ISBN: 9784478000649 

  • その他の参考書については、講義で随時紹介する。
  • 以上の他にも参考文献は複数あるが、それらについては講義において適宜紹介する。

Yes
  • Hiroyuki Itami, “Management should take it easy, don't be reckless.” Nikkei Shinbun Suppan (In Japanese)
  • Hiroyuki Itami, “Management Philosophy Ignites the Heart of the Frontline” Nikkei Shinbun Suppan (In Japanese)
  • Hiroyuki Itami, “Intellectual Thinking in Management: Inspired by Intuition, Verified by Logic, Leapfrogged by Philosophy” Toyo Keizai Shinpo (In Japanese)
  • Paul Hawken, “Growing a Business” Simon & Schuster
  • Ben Horowitz, “THE HARD THING ABOUT HARD THINGS” Harper Business
  • P.F. Drucker, “Innovation and Entrepreneurship” Harper Business.

  • Other reference books will be introduced in class as needed.
  • In addition to the above, there are several other reference books, which will be introduced in class as needed.


授業計画 Class plan

【授業形態】理論授業30:ケース授業20:グループ討論40:ゲスト10:校外学習:0(%)


【授業計画】

以下の各回では、理論にケース、ディスカッションを絡ませながら進める。また、必要に応じてゲストによる講演を行う。具体的には、レポートを使ったディスカッションによるテーマの深堀、そして講義による理論習得を組み合わせて進める。併せて、疑問メモを使ったキャッチアップを行う。

  • 第1回 (6/11) オリエンテーション
企業家および起業家が持つアントレプレナーシップとその源泉について概観する。
  1. 講義:コースイントロダクション/ディスカッション
  2. ディスカッション:アントレプレナーシップとは
  3. 講義:起こす者と企てる者(起業家と企業家)のアントレプレナーシップ

  • 第2回 (6/18) 企業家精神 1 −経営は決断の集合体−
決断力は企業家に求められる能力の中でも最たるものである。企業家の仕事の中でも、最も重要なのが経営者としての大きな決断である。この決断について深堀してみよう。
  1. 疑問メモを使った前回の復習
  2. ディスカッション:重大な決断には何が必要か。
  3. 講義:決断のために必要な判断、判断に必要な発想

  • 第3回 (6/25) 企業家精神 2 −組織経営の基盤となる理念−
多くの企業家が理想とする「組織経営」を実現するために必要な企業家の理念と経営哲学の重要性を学び、考えを深めてみよう。
  1. 疑問メモを使った前回の復習
  2. ディスカッション:人はなぜ勝手に動くのか。動かないのか。
  3. 講義:現場の決断を導く経営理念

 第4回事前リーディング:「経営は無理をせよ、無茶はするな」
課題:リーディングを読んだ上での素朴な疑問メモと、「自社のオーバーエクステンション事例とその成否、その論理」をA4サイズ1枚程度で述べてください。

  • 第4回 (7/2) ゲスト講演
−経営は無理をせよ、無茶はするな−
一橋大学名誉教授 伊丹塾 主宰 伊丹敬之氏

  • 第5回 (7/9) 起業家精神 1 【理が1割、心で4割、運が5割】
起業家は企業運営というよりも、事業により新たな価値を創出し、それをマネタイズすることを重視し、立ち上げに邁進するケースが多い。そんな起業家たちが共通して持つ「当たり前」を学び、考えを深めてみよう。
  1. ディスカッション:起業家にとっての常識、非常識
  2. 講義:起業家という選択肢をとることの意味と意義

ディスカッションで取り扱うトピックの一例
  • 起業家にとっての当たり前と原理原則
  • 熱意はあって当たり前、粘り強さと忍耐力が勝敗を分ける
  • 幸福は常に準備した人にだけ訪れる

  • 第6回 (7/16) 起業家精神 2 【理:正解を選び出すということ】
起業家は常に大きな決断に迫られる。そしてその多くは経済合理性やロジックを超えた決断になるものが多い。ではなぜこのような判断が可能になるのか。起業家の決断力の源泉となる理の重要性について考えてみよう。
  1. 疑問メモを使った前回の復習
  2. ディスカッション:一勝と九敗、どちらが大事か
  3. 講義:右手にロジック、左手に仮説

取り扱うトピックの一例
  • 解くべく問いを間違えない。だからこそ大切な理。
  • 得るものと失うものを天秤にかける
  • しかし、ロジックだけでは、正解を選べない
  • 再起不能とならない失敗を繰り返す

  • 第7回 (7/23) 起業家精神 3 【心:勁き心を備える】
起業家は常に大きな決断に迫られる。そしてその多くは経済合理性やロジックを超えた決断になるものが多い。そして失敗した時も、粘り強く何度も挑戦してチャンスを掴む。これらの起業家が持つ気骨と忍耐力について、考えを深めてみよう。
  1. 疑問メモを使った前回の復習
  2. ディスカッション:なぜそんなに粘り強くチャンスを待てるのか。
  3. 講義:頭に信念、心は浪花節、そして執念の粘り腰

取り扱うトピックの一例
  • 有事に理屈もきれいごとも通用しない
  • 一勝九敗の真の意味
  • 失意泰然、得意淡然

  • 第8回 (7/30) 最終発表/総括講義 【起業の黄金律】
これまでの講義をもとに、良き起業家(企業家)が備えている原理原則、行動指針、理念、それを支える哲学など、アントレプレナーシップの源泉となるものをまとめて発表して頂きます。
発表(私の起業家/企業家研究)
  1. 総括講義
  • 起業の本質と起業家の役割
  • 起こす者と企てる者(起業家と企業家)が持つ決断力と志
  • ピッチャー思考ではなくバッター思考であれ

※6,7時限連続開催の為、全8回。
※最終発表について
 各自が発表する「私の起業家/起業家研究」は、起業家に関する業績や評価を行うものとせず、研究対象とした起業家自身が事業を成功に導く過程で備えたであろう原理原則、つまりは「よき起業家の論理」を導き出す事を目的としたものとする。
※ゲストスピーカーの都合により、招聘する回が変更もしくは招聘しない場合があります。

Each of the following sessions will combine theory with cases and discussion. In addition, guest lectures will be given as needed. Specifically, the course will combine in-depth discussion of the topic through reports with theoretical learning through lectures. At the same time, students will review the topics using question memos.
The following should be completed prior to the first session.

Pre-Reading: "Innovation and Entrepreneurship, Chapters 1 and 12."
Assignment: In approximately one A4 page, describe what you think about entrepreneurship.

Session 1 (11 June) Orientation
An overview of entrepreneurship and the sources of entrepreneurship of entrepreneurs and businesspeople.
  • Lecture: Introduction to the course
  • Discussion: What is entrepreneurship?
  • Lecture: Entrepreneurship of Initiators and Planners (Entrepreneurs and Business Entrepreneurs)

Session 2 (18 June) Entrepreneurship 1 - Management is a series of decisions
Decisiveness is the first of the skills required of an entrepreneur. The most important part of an entrepreneur's work is the big decision he or she has to make as a manager. Let's take a closer look at these decisions.
  • Review of the previous session using the question memo
  • Discussion: What is needed to make an important decision?
  • Lecture: Judgments necessary for decisions, ideas necessary for decisions.

Session 3 (25 June) Entrepreneurship 2 - Philosophy as the Foundation of Organizational Management
Let's learn and deepen our thoughts on the importance of entrepreneurial principles and management philosophy necessary to realize "organizational management" which is the ideal of many entrepreneurs.
  • Review of the previous session using question memos
  • Discussion: Why do people move by themselves? Why do they not move?
  • Lecture: Management philosophy that guides frontline decisions

Session 4 (2 July) Guest Lecture
-Management Should Be Simple, But Not Ruthless - (tentative title) Hiroyuki Itami, Professor Emeritus, Hitotsubashi University. Principal of Itami private school.

Session 5 (9 July) Entrepreneurship 1 [10% by reason, 40% by heart, and 50% by luck].
Entrepreneurs often focus on creating and monetizing new value through their business, rather than on running a business. Let's learn and deepen our thinking about the "common sense" that such entrepreneurs share.
  • Discussion: What is common sense for entrepreneurs and what is not?
  • Lecture: The meaning and significance of taking the entrepreneurial option

Examples of topics for discussion
  • Common sense and principles for entrepreneurs
  • Enthusiasm is a given; persistence and perseverance are the difference between victory and defeat.
  • Happiness always comes to those who are prepared.

Session 6 (16 July) Entrepreneurship 2 [Re: Choosing the Right Answer].
Entrepreneurs are constantly faced with important decisions. Many of these decisions go beyond economic rationality and logic. What makes these decisions possible? Let us consider the importance of reason as the source of an entrepreneur's decision-making ability.
  • Review of the previous session using the question memo
  • Discussion: What is more important, one profit or nine losses?
  • Lecture: Logic in the right hand, hypothesis in the left hand

Examples of topics to cover
  • Do not make the mistake of asking the wrong question to solve. That is why it is an important truth.
  • Weigh what you gain against what you lose.
  • But logic alone cannot choose the right answer.
  • Repeat mistakes that do not recur.

Session 7 (23 July) Entrepreneurship 3 [Spirit: Prepare a Strong Heart].
Entrepreneurs are always faced with important decisions. And many of them are decisions that go beyond economic rationality and logic. And even when they fail, they persevere and take risks by trying again and again. Let us deepen our thoughts on the grit and perseverance of these entrepreneurs.
  • Review of the previous session using the question memo.
  • Discussion: Why are they so persistent in waiting for opportunities?
  • Lecture: Faith in the Head, Naniwabushi in the Heart, and Tenacity of Perseverance.

Examples of topics
  • Neither logic nor pretty words will work in an emergency.
  • The true meaning of one victory and nine losses.
  • Disappointed and proud, but not too proud.

Session 8 (30 July) Final Presentation / Summary Lecture [Golden Rules of Entrepreneurship].
  • Presentation (My research on entrepreneurship)
  • Final lecture
    • The nature of entrepreneurship and the role of entrepreneurs
    • The Determination and Ambition of the Initiator and Planner (Entrepreneur and Entrepreneur)
    • Be a batter, not a pitcher

*There will be a total of 8 lectures as they will be held in 6 and 7 consecutive sessions.
*About Final Presentation - The " My research on entrepreneurship " to be presented by each presenter will not be an evaluation of the entrepreneur's achievements or reputation but will aim to derive the principles or "logic of a good entrepreneur" that the entrepreneurs studied themselves would have used in the process of developing their businesses into successes.
*Invited sessions may be changed or not invited due to the availability of guest speakers.



担当教員の実務経験とそれを活かした教育内容 Work experience of the instructor
藏知弘史:起業家、経営者として20年、ITコンサルタントとして約25年にわたって活動した実績と経験を活かし、起業および新事業開発等の実態を踏まえた上で、実践的な講義、指導を行う。

Hiroshi Kurachi: With 20 years of experience as an entrepreneur and about 25 years as an IT consultant, I provide practical lectures and guidance based on the realities of starting and developing a new business.
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks
授業開始後シラバスに変更がある場合(軽微な修正は除く)、直近に開講する授業またはLETUS等でその内容を説明したうえでシラバスの修正を行う。

If there are any changes to the syllabus after the start of classes (except for minor revisions), the syllabus will be revised after explaining its contents in the most recently offered class or LETUS, etc.

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N