シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
デザイン・コンセプト創造 (春)[複]
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Design Concept Creation
授業コード Class code
22MT007
科目番号 Course number

教員名
中山 裕香子
Instructor
Yukako Nakayama

開講年度学期
2025年度前期
Year
2025年度
Semester
①First semester
曜日時限
土曜3限、土曜4限
Class hours
See the class schedule of the Professional Graduate School.

開講学科・専攻 Department
経営学研究科 技術経営専攻

Department of Management of Technology, Graduate School of Management
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
③ [遠隔]ハイフレックス型授業/ [Remote] Hybrid-Flexible format (may include less than 50% classes held on-site)

概要 Description
  • 本科目設置の狙い及び専攻の目的との連関性を踏まえ、デザイン思考やアート思考を鍛え、課題解決やコンセプト創造に必要な実践力を身につけることを目指す。
  • 現代は「VUCA」の時代と呼ばれ、不確実性が高まる中でイノベーションを生み出すために、経営者や起業家、イノベーターには新しい思考法が鍵となっている。海外のMBAプログラムでも、従来のデザイン思考に加え、ポストデザイン思考としてのアート思考が重要視されている。そこで、本科目では、論理思考やデザイン思考の流れを踏まえながら、さまざまな新しいコンセプトやその創造事例を分析し、「優れたコンセプトとは何か」「コンセプトを創造し、実現・具体化するために論理思考・デザイン思考・アート思考がどのように活用されるのか」を理解する。最終的には、自らコンセプトを生み出し、実現するための基本的な考え方とスキルを習得することを目標とする。

  • Based on the aim of establishing this course and its linkage with the objectives of the major, the course aims to develop design thinking and artistic thinking, and to acquire the practical skills necessary for problem solving and concept creation.
  • The modern era has been called the age of “VUCA,” and new ways of thinking are key for managers, entrepreneurs, and innovators to create innovation in the face of increasing uncertainty. Overseas MBA programs are also emphasizing art thinking as post-design thinking in addition to traditional design thinking. Therefore, in this course, students will analyze various new concepts and examples of their creation, based on the flow of logical thinking and design thinking, to understand “what is a good concept” and “how logical thinking, design thinking, and art thinking are used to create and realize a concept. Ultimately, the goal is to acquire the basic concepts and skills to create and realize concepts on their own.


目的 Objectives
  • 本科目は、専門科目である。本専攻のディプロマポリシー、カリキュラムポリシーとの関係性は「履修の手引き」を参照すること。
  • コンセプト創造の本質やイノベーションを起こすための基本的な枠組みを理解し、コンセプト創造から事業化までのプロセスとマネジメント方法を学ぶことで、自ら新しいコンセプトを生み出し、商品やサービス、仕組みなどに具体化するための基本的な考え方とスキルを修得する。

  • This course is a specialized subject. For the relationship with the diploma policy and curriculum policy of the department, please refer to the “Guide to Course Completion.
  • By understanding the essence of concept creation and the basic framework for innovation, and learning the process and management methods from concept creation to commercialization, students will acquire the basic concepts and skills to create new concepts on their own and embody them in products, services, and systems.
到達目標 Outcomes
・コンセプトの重要性を理解し、コンセプト創造の方法論を学ぶことで、自ら新しいコンセプトを生み出すことができるようになる。
・本科目について定められている本専攻のカリキュラムポリシーに関連する教育領域(「履修の手引き」を参照)の知見を修得している。

・The student will understand the importance of concepts and be able to create new concepts on his/her own by learning the methodology of concept creation.
・The student should be able to acquire knowledge of the educational areas related to the curriculum policy of the department (see “Guide to Course Completion”), which is stipulated for this course.

卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
  • 内容を⼀部変更する場合もあり。
  • 本課題として提出するレポートは本科目履修生に共有することを原則とする。
  • 関連科目:価値創造、ビジネスモデルイノベーション


  • Contents are subject to change.
  • In principle, reports submitted as assignments for this course will be shared with students enrolled in this course.
  • Related subjects: Value Creation, Business Model Innovation
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
  • 事前資料がある場合は、1週間程度前にLETUSにアップする。当該資料を手掛かりに広く議論できる準備を行うこと。
  • なお、ゲストスピーカーの資料は事前にアップできない場合がある。
  • 配布資料をもとに次回授業参加の準備や、授業受講後の復習を行うこと(毎週8時間程度)。授業時に提示される課題の提出を、授業の予習・復習に代わる学習と位置付ける場合もある。

  • If advance materials are available, they will be uploaded to LETUS about a week in advance. Be prepared to discuss widely using these materials as clues.
  • Please note that materials for guest speakers may not be uploaded in advance.
  • Students are expected to prepare for their participation in the next class based on the handouts and to review them after the class (approximately 8 hours each week). In some cases, submission of assignments presented in class may be considered as a substitute for preparation for and review of the class.

成績評価方法 Performance grading policy
  • 授業への貢献度(授業の概要、目的を踏まえた、議論を発展させる質の良い発言・コメント、質問 等)50%、レポート50%
  • レポートのフィードバックは授業中に取り上げることをもって行う。

  • 50% contribution to the class (good quality remarks/comments, questions, etc. that develop the discussion, based on the class outline and objectives), 50% reports.
  • Feedback on the report will be given by discussing it in class.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-作成オリジナル教材
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials

  • 直感と論理をつなぐ思考法(佐宗邦武)
その他、必要に応じてLETUSに講義資料を掲載する。

  •  Thinking Methods Connecting Intuition and Logic (Kunitake Samune)
Other lecture materials will be posted on LETUS as needed.


授業計画 Class plan

【授業形態】
理論20:ケース20:グループ討論30:ゲスト30:校外学習00(%)


【授業計画】
1.コンセプトとは何か、デザイン思考・アート思考 - コンセプト創造の方法論
2.課題解決の機会を活用する・偶然の機会を活用する
3.B2Cのコンセプト創造 - ケーススタディ(1)
4.B2Bのコンセプト創造 - ケーススタディ(2)
5.C2Cのコンセプト創造 - ケーススタディ(3)
6.コンセプト創造に関するゲスト講義(GOB株式会社 取締役 Founder 山口高弘氏)
7.先進的なコンセプトに関する討議
8.発表および総括

講義の目的に合致する実績を有するゲストを招聘する。
ただし、ゲストスピーカーの招聘については、変更あるいは招聘しない場合がある。<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->


【Class Format 】
Theory 20:Case 20:Group Discussion 30:Guest 30:Outside Study 00(%)


【Class Plan】

1. What is a concept, Design Thinking and Art Thinking - Concept Creation Methodology
2. Leveraging Opportunities to Solve Problems, Leveraging Opportunities by Chance
3. B2C Concept Creation - Case Study (1)
4. B2B concept creation - case study (2)
5. C2C concept creation - case study (3)
6. Guest lectures on concept creation (GOB Founder Mr. Takahiro Yamaguchi)
7. Discussion on advanced concepts
8. Presentation and summary

Invite guests who have a track record that meets the objectives of the lecture.
However, the invitation of guest speakers may be changed or not invited.


担当教員の実務経験とそれを活かした教育内容 Work experience of the instructor
中山裕香子:
野村総合研究所での研究員、コンサルタント(情報通信系、流通サービス系)としての勤務経験を活かした講義を行う。

Yukako Nakayama:
Lecture will draw on the experience working as a researcher and consultant (in the information and communication systems and distribution service sector) at Nomura Research Institute, Ltd.
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks
授業開始後、シラバスに変更がある場合(軽微な修正は除く)、直近に開講する授業またはLETUS等でその内容を説明した上でシラバスの修正を行う。

If there are any changes to the syllabus after the start of classes (except for minor revisions), the syllabus will be revised after explaining its contents in the most recently offered class or LETUS, etc.

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N