![]() 教員名 : 中山 裕香子
|
科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
デザイン・コンセプト創造 (春)[複]
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Design Concept Creation
授業コード Class code
22MT007
科目番号 Course number
教員名
中山 裕香子
Instructor
Yukako Nakayama
開講年度学期
2025年度前期
Year
2025年度
Semester
①First semester
曜日時限
土曜3限、土曜4限
Class hours
See the class schedule of the Professional Graduate School.
開講学科・専攻 Department
経営学研究科 技術経営専攻
Department of Management of Technology, Graduate School of Management 単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義
Lecture 外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
③ [遠隔]ハイフレックス型授業/ [Remote] Hybrid-Flexible format (may include less than 50% classes held on-site)
概要 Description
目的 Objectives
到達目標 Outcomes
・コンセプトの重要性を理解し、コンセプト創造の方法論を学ぶことで、自ら新しいコンセプトを生み出すことができるようになる。
・本科目について定められている本専攻のカリキュラムポリシーに関連する教育領域(「履修の手引き」を参照)の知見を修得している。 ・The student will understand the importance of concepts and be able to create new concepts on his/her own by learning the methodology of concept creation. ・The student should be able to acquire knowledge of the educational areas related to the curriculum policy of the department (see “Guide to Course Completion”), which is stipulated for this course. 卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。 You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments). https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/ 履修上の注意 Course notes prerequisites
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation
-
準備学習・復習 Preparation and review
成績評価方法 Performance grading policy
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している ・B:到達目標を達成している ・C:到達目標を最低限達成している ・D:到達目標を達成していない ・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している ・S:Achieved outcomes, excellent result ・A:Achieved outcomes, good result ・B:Achieved outcomes ・C:Minimally achieved outcomes ・D:Did not achieve outcomes ・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation 教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-作成オリジナル教材
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store). https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ 参考書・その他資料 Reference and other materials
有
授業計画 Class plan
【授業形態】 1.コンセプトとは何か、デザイン思考・アート思考 - コンセプト創造の方法論 2.課題解決の機会を活用する・偶然の機会を活用する 3.B2Cのコンセプト創造 - ケーススタディ(1) 4.B2Bのコンセプト創造 - ケーススタディ(2) 5.C2Cのコンセプト創造 - ケーススタディ(3) 6.コンセプト創造に関するゲスト講義(GOB株式会社 取締役 Founder 山口高弘氏) 7.先進的なコンセプトに関する討議 8.発表および総括 講義の目的に合致する実績を有するゲストを招聘する。 ただし、ゲストスピーカーの招聘については、変更あるいは招聘しない場合がある。<!--[if !supportLineBreakNewLine]--> 【Class Format 】 【Class Plan】 1. What is a concept, Design Thinking and Art Thinking - Concept Creation Methodology Invite guests who have a track record that meets the objectives of the lecture. 担当教員の実務経験とそれを活かした教育内容 Work experience of the instructor
中山裕香子:
野村総合研究所での研究員、コンサルタント(情報通信系、流通サービス系)としての勤務経験を活かした講義を行う。 Yukako Nakayama: Lecture will draw on the experience working as a researcher and consultant (in the information and communication systems and distribution service sector) at Nomura Research Institute, Ltd. 教育用ソフトウェア Educational software
-
-
備考 Remarks
授業開始後、シラバスに変更がある場合(軽微な修正は除く)、直近に開講する授業またはLETUS等でその内容を説明した上でシラバスの修正を行う。
If there are any changes to the syllabus after the start of classes (except for minor revisions), the syllabus will be revised after explaining its contents in the most recently offered class or LETUS, etc. 授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N
|