シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
先端科学技術特別講義 (秋)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Special course for advanced science and technology (秋)
授業コード Class code
21MT010
科目番号 Course number

教員名
中山 裕香子、田村 浩道
Instructor
Hiromichi Tamura, Yukako Nakayama

開講年度学期
2025年度後期
Year
2025年度
Semester
②Second semester
曜日時限
土曜3限、土曜4限
Class hours
See the class schedule of the Professional Graduate School.

開講学科・専攻 Department
経営学研究科 技術経営専攻

Department of Management of Technology, Graduate School of Management
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
③ [遠隔]ハイフレックス型授業/ [Remote] Hybrid-Flexible format (may include less than 50% classes held on-site)

概要 Description
  • 本科目設置の狙い及び専攻の目的との連関性を踏まえ、大学・研究機関等と連携して先端科学技術に関する専門的知識・実務等について学ぶ。

  • 理科大の代表的な研究者5-6名程度のゲストスピーカーを招き、質疑や討論の上で、実用化の視点から、自分なりの評価を行う。講義を契機に、企業との共同研究にも活用する。


  • Based on the aim of setting this course and its linkage with the objectives of the major, students will learn about specialized knowledge, practices, etc. related to advanced science and technology in cooperation with universities, research institutes, etc.

  • Guest speakers, about 5-6 representative researchers from science universities, will be invited to give their own evaluations from the viewpoint of practical application, based on questions and discussions. The lectures will be used as an opportunity for joint research with companies.



目的 Objectives
  • 本科目は、社会連携科目である。本専攻のディプロマ・ポリシー、カリキュラムポリシーとの関連性は『履修の手引き』を参照すること。

  • 最先端の科学技術の研究分野の課題や解決に関して、自分なりに理解し、提案できる。

  • 本科目は社会連携科目としてMOTが全学と連携を深め、全学からMOTへの理解を得ることも狙っており、社会人学生が主体的に理科大の研究者と自社との関係を構築することが出来るようになる。

  • This course is a social collaboration course. For its relevance to the diploma policy and curriculum policy of this program, please refer to the Course Guide

  • Students are expected to develop their own understanding of the challenges and solutions in cutting-edge science and technology research fields and be able to propose their own ideas.

  • As a social collaboration course, MOT strengthens its collaboration with the entire university, fosters a deeper understanding of MOT across the university, and facilitates connections between researchers at the university and various companies through working professionals.

到達目標 Outcomes
最先端の科学技術研究について、そのプロセスや課題について、自分なりの理解と評価力を体得し、実用化、社会実装に向け、可能な範囲で、アドバイスできる(自ら連携、実行、支援、共同研究なども含め)ようになる。

本科目について定められている本専攻のカリキュラムポリシーに関連する教育領域(『履修の手引き』を参照)の知見を修得している。



To acquire a personal understanding and ability to evaluate the processes and issues involved in cutting-edge scientific and technological research, and to be able to provide advice (including through self-initiated collaboration, implementation, support, and joint research) to the extent possible toward practical application and social implementation.
Students are expected to acquire knowledge related to the educational domains specified in the curriculum policy of this program for this course (refer to the "Course Guide" for details).
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
・関連科目: 研究開発マネジメント
・内容を⼀部変更する場合もある。

・Related course: R&D Management
・The contents may be subject to change.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
  • 各週回に資料がある場合は、1週間程度前に配信する。配信資料を手掛かりに広く議論できる準備を行うこと。なお、ゲストスピーカーの資料は事前にアップすることができない場合がある。その際は、その方の経歴・実績や過去の論文、本などを予習の上、授業に臨むこと。
  • 準備学習:事前配布資料等に基づく次回授業参加の準備、復習(毎週8時間程度)。なお、毎週回で終了前後に提示される課題の提出を適宜課すことで、授業の予習・復習に代わる学習と位置づける。


<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->

  • If materials are available for each session, they will be distributed approximately one week in advance. Students should use these materials as a basis to prepare for broad discussions.  Please note that materials from guest speakers may not be available in advance. In such cases, students should prepare by reviewing the speaker’s background, achievements, past research papers, books, and other relevant materials before attending the class.

  • Preparatory Study: Students should prepare for the next session and review previous content based on the distributed materials, dedicating approximately seven hours per week. Additionally, assignments given before or after each session will be required as necessary, serving as an alternative form of preparation and review.




成績評価方法 Performance grading policy
  • 評定は絶対評価ベース。
  • 授業への貢献50%、レポート50%
  • レポートは下記とする。
7名(坂田副学長含む)のゲストの簡単なレポート感想文5点×7回=35点
最終レポート(グループ発表を踏まえ、どれか1つ事例を選び評価)=15点
  • なお、レポートはゲストに提出し、ゲストからのコメント等をFBする。
  • 成績は、科目主担当教員が代表して評価する。

  • Absolute Evaluation
  • 50% contribution to class, 50% report
  • Reports shall be as follows
- Brief report impressions of 7 guests (including Vice President Sakata) 5 points x 7 times = 35 points
- Final report (based on the group presentations, choose any one of the case studies and evaluate) = 15 points
  • Additionally, the report will be submitted to the guest speaker.
  • The course's primary instructor will be responsible for grading the students' performance.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・絶対評価とする
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・Absolute Evaluation
・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
・オリジナル教材

・Original teaching materials
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
適宜指示する

Instruct as appropriate

授業計画 Class plan
【授業形態】

理論講義10:ケース講義0:グループディスカッション20:ゲスト70:校外学習0(%)

【授業計画】

(9/20)
1.イントロダクション: 概要と評価 及び 坂田副学長のプレゼン(田村、中山)
  極低温走査トンネル顕微鏡を用いた超伝導の研究
  理学部第一部 物理学科 教授 坂田 英明 副学長

(9/27)
2.ライフサイクル工学から見たバイオ水素の開発・利用(田村、中山)
  〜燃料電池小型モビリティの利用〜
  創域理工学部 経営システム工学科 堂脇 清志 教授

(10/4)
3.建築火災安全設計の合理化に資する火災拡大性状予測手法に関する一連の研究(田村、中山)
  創域理工学部 建築学科 大宮 喜文 教授

(10/11)
4.大学におけるデジタルツイン研究と教育の取り組み(田村、中山)
  工学部 情報工学科 立川 智章 教授

(10/18)
5.大学発創薬ベンチャーの挑戦(田村、中山)
  薬学部 生命創薬科学科 和田 猛 教授

(10/25)
6.バイオイメージングとビジネス(田村、中山)
  先進工学部 機能デザイン工学科 曽我 公平 教授


(11/1)
7.グループ発表に向けて(過年度のグループ発表の紹介とグループ討議)(田村、中山)
複数グループに分かれ、本学の先端研究からそれぞれテーマを選び、ベンチャーキャピタリストになったつもりで実用化に関し評価する
この討議を通じて、イノベーターの想いや組織の活性化についても学ぶ

(11/9)
8.グループ発表(田村、中山)
 グループ討議の結果を発表する

ゲストスピーカーの招聘については、招へい回の変更、あるいは招へいしない場合がある。
対面授業である本科目は、すべての履修学生に対して、半数以上の授業回を対面で受講することを求める。

[Class Format]

Lecture on Theory: 10% | Case Lecture: 0% | Group Discussion: 20% | Guest Lecture: 70% | Off-campus Learning: 0%

[Class Schedule]
(9/20)
  1. Introduction: Overview and Evaluation & Presentation by Vice President Sakata (Tamura, Nakayama)
    Research on Superconductivity Using Low-Temperature Scanning Tunneling Microscopy
    Vice President & Professor Hideaki Sakata, Department of Physics, Faculty of Science, First Division
(9/27)
2. Development and Utilization of Biohydrogen from a Life Cycle Engineering Perspective
Use of Fuel Cell Small Mobility
Professor Kiyoshi Dowaki, Department of Management Systems Engineering, Faculty of Creation and Engineering
(10/4)
3. A Series of Studies on Fire Spread Behavior Prediction Methods Contributing to Rationalization of Architectural Fire Safety Design
Professor Yoshifumi Omiya, Department of Architecture, Faculty of Creation and Engineering
(10/11)
4. Research and Educational Initiatives on Digital Twins at Universities
Professor Tomoaki Tachikawa, Department of Information Engineering, Faculty of Engineering
(10/18)
5. Challenges of University-launched Drug Discovery Ventures
Professor Takeshi Wada, Department of Life Pharmaceutical Sciences, Faculty of Pharmacy
(10/25)
6. Bioimaging and Business
Professor Kohei Soga, Department of Functional Design Engineering, Faculty of Advanced Engineering
(11/1)
7. Preparation for Group Presentations (Introduction of Past Group Presentations & Group Discussions)
Dividing into multiple groups, each selects a theme from the university's advanced research and evaluates its commercialization as if they were venture capitalists. Through this discussion, students also learn about innovators' aspirations and organizational revitalization.
(11/9)
8. Group Presentations (Tamura, Nakayama)
Presentation of group discussion results
Note: The schedule and number of guest speakers may change.



担当教員の実務経験とそれを活かした教育内容 Work experience of the instructor

田村浩道:
過去30年間にわたって株式を中心としたリスクアセットのリサーチ業務に従事。幅広い実務経験をベースとして実践的な知識習得を目指した授業を行う。野村證券ではマネージングディレクターとして、クオンツリサーチ部長、チーフストラテジスト、マーケットデータサイエンティストなどを歴任。1999年から2000年までUCLAアンダーソンスクールにて客員研究員。2018年より2022年まで、インデックスベンダーであるFTSE Russellにおいて、アジア・パシフィックのインベストメントリサーチヘッドを務めた。また、2020年より証券アナリストジャーナルの編集委員に就任。


中山裕香子:野村総合研究所での研究員、コンサルタント(情報通信系、流通サービス系)としての勤務経験を活かし、デジタル化がもたらす新しい価値やビジネスモデル、デジタル化戦略に関する講義を、これまで培った多面的な知識をベースに行う。



Hiromichi Tamura
Prof. Tamura has been engaged in research work on risk-weighted assets, mainly equities, for the past 30 years. He teaches classes aimed at acquiring practical knowledge based on his wide range of practical experience. He was a Managing Director at Nomura Securities, where he served as Head of Quantitative Research, Chief Strategist, and Market Data Scientist, and was a visiting scholar at the UCLA Anderson School from 1999 to 2000. He was Head of Investment Research for Asia-Pacific at FTSE Russell. He has also been a member of the editorial board of the Securities Analysts Journal since 2020.
<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->
<!--[endif]-->Yukako Nakayama:
Based on her experience working as a researcher and consultant (in the information and telecommunications and distribution services fields) at Nomura Research Institute, she will give lectures on the new value and business models brought about by digitalization and on digitalization strategies.

教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks
授業開始後シラバスに変更がある場合(軽微な修正は除く)、直近に開講する授業またはLETUS等でその内容を説明したうえでシラバスの修正を行う。


If there are any changes to the syllabus after the course has started (excluding minor modifications), the revisions will be made after explaining the details in the next available class session or through LETUS.



授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N