シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
実践CXO・起業家ケーススタディ3 (夏)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
CXO and Entrepreneur case study 3 (夏)
授業コード Class code
21MT004
科目番号 Course number

教員名
岸本 太一、日戸 浩之、青木 英彦、岡田 将稔、田村 浩道
Instructor
Hiromichi Tamura, Hiroyuki Nitto, Hidehiko Aoki, Taichi Kishimoto

開講年度学期
2025年度前期
Year
2025年度
Semester
①First semester
曜日時限
金曜6限、金曜7限
Class hours
See the class schedule of the Professional Graduate School.

開講学科・専攻 Department
経営学研究科 技術経営専攻

Department of Management of Technology, Graduate School of Management
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
演習

Seminar
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
  • イノベーションを起こす CXO や起業家を目指す学生が、イノベーションを起こしてきた経営者や起業家などのケーススタディに触れ、これまで学んできた技術経営に関する形式知中心とした 知見を、5W1H の視点で、特別解として、総合的に組立て、実践知とし、それぞれのケースや経営者のリーダーシップも含め、業績から評価し、また、更なる改善や自社への知見として自分事として、導入できることなどを提案する。
  • なお、アドバンストリーダーシップとの違いは、これは演習科目であり、企業経営のケーススタディであり、全教員が参加する。アドバンストリーダーシップはゲストスピーカーからリーダーシップを中心に学ぶ座学であり、企業経営だけでなく、多様なリーダーシップが学べ、教員は主と副のみである。
  • ゲストスピーカーはプレゼン、質疑のあと、複数の教員を交え、討論、また、グループワーク成果を発表する。必修ではないが、ディスカッション、グループワークや発表会、更にはレポート作成などの機会を通じ、全科目を履修、グラデュエーションペーパーを完成する上で、必要かつ共通の知見を体得する。

  • Students who aspire to become CXOs or entrepreneurs who create innovations will be exposed to case studies of managers and entrepreneurs who have created innovations, and will be able to synthesize the knowledge they have learned so far, mainly formal knowledge about technology management, as a special solution from a 5W1H perspective, to create practical knowledge. The presentation will include the case studies and the leadership of the managers, and will also propose that the knowledge can be evaluated based on the business performance and introduced as a personal matter for further improvement and knowledge for the company itself.
  • The difference between this course and Advanced Leadership is that this is an exercise course, a case study of business management, and all faculty members will participate. Advanced Leadership is a classroom course that focuses on leadership from guest speakers, and it is not only about business management, but also about various leadership topics, and only the primary and secondary faculty members are involved.
  • The guest speaker will give a presentation, answer questions, and then lead a discussion with several faculty members, as well as present the results of the group work. The guest speaker will give a presentation, answer questions, and then lead a discussion with several faculty members. Although not required, students will have the opportunity to participate in discussions, group work, presentations, and report writing to gain the necessary and common knowledge to complete all courses and the graduation paper.
<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->
<!--[endif]-->
目的 Objectives
  • 本科目は演習科目である。本専攻のディプロマ・ポリシー、カリキュラムポリシーとの関連性は『履修の手引き』を参照すること。
  • 大企業にて新規事業を起こしたことのある経営者、自らベンチャー企業を起こした起業家経営者、外資企業の日本法人経営者、不振企業の立て直しや再生を行った経営者、など経済界のリーダーを中心に、社会的な貢献を成し得たポリシーメーカー、研究者なども含め、ゲストスピーカーとして招聘し、講師の実績を支えた実践思考と行動について講演を聞き、CxOとしての知見と能力を身に付ける。

  • This course is a practice-based subject. For details regarding the educational domain of this subject as defined in the “School Regulations Table,” please refer to the “Course Guide.”

  • The course invites guest speakers who are leaders in the business and academic fields, including business executives who have launched new businesses within large corporations, entrepreneur CEOs who have started their own ventures, CEOs of foreign-affiliated companies in Japan, and executives who have successfully revitalized or restructured struggling companies. Additionally, policymakers and researchers who have made significant social contributions will also be invited. Through lectures on their practical thinking and actions that supported their achievements, students will develop the insights and competencies required of a CxO (Chief Officer).

到達目標 Outcomes
  • ゲストの実践知の分析等を行い、経営的分析方法の知見を深め、それを体得、実行できる能力を身につける。MOTで学ぶ知識・知見が実務でどのように生かされているかを体得し知見と能力を身に付ける。併せて、グループディスカッションでのノウハウも体得する。
  • 本科目について定められている本専攻のカリキュラムポリシーに関連する教育領域(『履修の手引き』を参照)の知見を修得している。

  • To deepen the knowledge of managerial analysis methods by analyzing the practical knowledge of the guests, and to acquire the ability to acquire and implement these methods. At the same time, acquire know-how in group discussions.
  • This course is an exercise course and will develop the knowledge of CEO/COO, CFO, CTO, CMO, CIO/CDO, CHRO, entrepreneurs, and other CXO/stakeholders in the education area.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
  • ゲストに対し失礼が無いように行動してください。
  • 内容を⼀部変更する場合もあり。
  • 本講義課題として提出するレポートは本科目履修生に共有することを原則とする。
  • 関連科目:全科目

  • Please act in a manner that is not disrespectful to guests.
  • The content is subject to change.
  • In principle, reports submitted for this lecture assignment will be shared with students enrolled in this course.
  • Related courses: All courses
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
  • 各週回に資料がある場合は、1週間程度前に配信する。配信資料を手掛かりに広く議論できる準備を行うこと

  • なお、ゲストスピーカーの資料は事前にアップすることができない場合がある。その際は、その方の経歴・実績や過去の論文、本などを予習の上、授業に臨むこと。

  • 準備学習:事前配布資料等に基づく次回授業参加の準備、復習(毎週8時間程度)。なお、毎週回で終了前後に提示される課題の提出を適宜課すことで、授業の予習・復習に代わる学習と位置づける。



  • If materials are available for each session, they will be distributed approximately one week in advance. Students should use these materials as a basis to prepare for broad discussions.

  • Please note that materials from guest speakers may not be available in advance. In such cases, students should prepare by reviewing the speaker’s background, achievements, past research papers, books, and other relevant materials before attending the class.

  • Preparatory Study: Students should prepare for the next session and review previous content based on the distributed materials, dedicating approximately seven hours per week. Additionally, assignments given before or after each session will be required as necessary, serving as an alternative form of preparation and review.


成績評価方法 Performance grading policy
  • 評定は相対評価をベースとする。
  • 配点バランスは、授業貢献(60%)、レポート(40%))。
    1. 「授業貢献」は、ディスカッションを中心に、講義中の質疑応答も考慮する。①理解度(ゲストのプレゼンとケースの多面的な深い理解)、②分析力(ゲストのケースを多面的に分析)、③応用(理解や分析を受け、自分事として、受け止め、自社に応用や提案ができるか)、④議論のリード(ファシリテーター、グループディスカッション、コミュニケーションなど能力)を基準に評価する。
    2. 「レポート」は、個別レポートを、(1)理解度、(2)ロジック、(3)分析や提案の独創性、(4)示唆性、(5)表現力(発表プレゼン力)、などを基準に評価する。
  • 採点は各教員が別々に付けて、その平均点を評点とする。
  • グループ発表は、各回から選んでもいいし、比較して総括してもいいが、各回のゲストのプレゼンや質疑の内容を含んでいること。
  • 最終の個人レポートは、グループ発表を参考にして提出する。
  • なお、各個人レポートについては、教員を含む学生全員のコメントをフィードバックする予定。

  • Grading is based on relative evaluation.
    The allocation of points is as follows: Class Contribution (60%) and Report (40%).

    Class Contribution is assessed primarily through discussions, including Q&A during lectures. Evaluation criteria include:

    1. Understanding – Deep and multifaceted comprehension of the guest presentation and case studies.
    2. Analytical Skills – The ability to analyze the guest’s case from multiple perspectives.
    3. Application – The ability to internalize understanding and analysis, applying them to one's own company and making relevant proposals.
    4. Leadership in Discussions – Skills in facilitation, group discussions, and communication.
  • Report (individual report) is evaluated based on the following criteria:

    1. Understanding
    2. Logical Structure
    3. Originality in Analysis and Proposals
    4. Insightfulness
    5. Expression (Presentation Skills)
  • Each instructor assigns scores independently, and the final grade is determined by averaging these scores.

    For Group Presentations, students may select specific sessions or provide a comparative summary, but the content must incorporate the guest presentations and discussions from each session.

    The final individual report should be submitted with reference to the group presentations.

  • Additionally, feedback on each individual report will be provided, incorporating comments from both the instructor and all students.

学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
本科目は相対評価とする。
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

This course will be evaluated on a relative basis.
・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
作成オリジナル教材

Original teaching materials
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials

適宜指示する。
Instructions as appropriate.


授業計画 Class plan

【授業の形態】

理論講義:ケース講義:グループディスカッション:ゲスト:校外学習=0 : 0 : 40 : 60 : 0


【授業計画】

第1回:イントロダクション (6/13) 田村、日戸、青木、岸本
(1)ガイダンス
(2)教員からのアドバイス
(3)グループ討論(問題意識のすり合わせ等)、発表
第2回:ゲストスピーカー①の講義 (6/20) 田村、日戸、青木、岸本
 ゲストスピーカー①:(TBA)
(1)プレゼンテーション
(2)質疑
(3)グループ討論
第3回:個人レポート①発表 (6/27) 田村、日戸、青木、岸本
(1)個人レポート①発表・講評
(2)ゲストスピーカー②予習
第4回:ゲストスピーカー②の講義 (7/4) 田村、日戸、青木、岸本
 ゲストスピーカー②:(TBA)
(1)プレゼンテーション
(2)質疑
(3)グループ討論
第5回:個人レポート②発表 (7/11) 田村、日戸、青木、岸本
(1)個人レポート②発表・講評
(2)ゲストスピーカー③予習
第6回:ゲストスピーカー③の講義 (7/18) 田村、日戸、青木、岸本
 ゲストスピーカー③:(TBA)
(1)プレゼンテーション
(2)質疑
(3)グループ討論
第7回:個人レポート③発表 (7/25) 田村、日戸、青木、岸本
(1)個人レポート③発表・講評
(2)グループ発表準備
第8回:グループ発表 (8/1) 田村、日戸、青木、岸本
(1)グループ発表、質疑
(2)総括など
(個人発表の持ち時間は履修者数により決定)


ゲストスピーカーは、現時点で未決定である。
ゲストスピーカーについては、招聘者や招聘回の変更、または招聘しない場合がある。
対面授業本科目は、すべての履修学生に対して、半数以上の授業回を対面で受講することを求める。



<参考 過去のゲストスピーカー一覧>


【2023年度(秋)】

瀬川澄江  東京エレクトロン株式会社執行役員
山本良一     J. フロントリテイリング株式会社 取締役会議長
中島徳至   Global Mobility Service株式会社 代表取締役社長CEO


【2023年度】

瀧 俊雄 株式会社マネーフォワード ファウンダー
斎藤 進 フィーサ株式会社 代表取締役社長
筑紫みずえ 株式会社グッドバンカー 代表取締役社長

【2022年度】

澤田貴司 株式会社ファミリーマート顧問(元代表取締役社長)

J. 山本良一 フロントリテイリング株式会社 取締役会議長

山口明夫 日本IBM株式会社代表取締役社長

齋藤 圭介 カヤバ株式会社取締役副社長執行役員


【2021年度】

星崎 尚彦 株式会社ビジョナリーホールディングス 代表取締役社長

星野 朝子 日産自動車株式会社 執行役副社長

藤野 英人 レオス・キャピタルワークス株式会社 代表取締役社長兼CIO

田中 一行 元日立化成株式会社(現昭和電工マテリアルズ株式会社) 取締役会長

小河 義美 株式会社ダイセル 代表取締役社長

山田眞次郎 株式会社インクス(現SOLIZE株式会社) 創業者

株式会社プランテック 会長

山田 智恵 株式会社ダイジョーブCEO

平岡 昭良 日本ユニシス株式会社 代表取締役社長 CEO・CHO


【2020年度】

宮澤 孝夫 株式会社ハルメクホールディングス代表取締役社長

堂免 一成 東京大学特別教授、信州大学特別特任教授

本山 和夫 東京理科大学 理事長(元 アサヒ飲料代表取締役社長)

小久保 憲一 ㈱日立製作所業務役員専務(中国地域担当)

中鉢 良治 元ソニー株式会社代表取締役社長、前産業技術総合研究所理事長

宮原 博昭 株司会会社学研ホールディングス代表取締役社長


【2019年度】

本山 和夫 東京理科大学 理事長(元 アサヒ飲料代表取締役社長)

戴志堅(中原隆志)キャセイ・トライテック株式会社代表取締役、東京理科大学非常勤講師

東 哲郎 元東京エレクトロン株式会社代表取締役会長兼社長兼最高経営責任者

月岡 隆 出光興産株式会社代表取締役会長

小倉 良 新日本無線株式会社代表取締役会長

日清紡ホールディングス株式会社取締役常務執行役員

佐久間嘉一郎 株式会社日立国際電気代表取締役社長兼執行役員

増田 尚宏 日本原燃株式会社代表取締役社長

内田 毅彦 株式会社日本医療機器開発機構代表取締役

坂本 隆司 第一工業製薬株式会社表取締役会長兼社長

武藤 英明 株式会社日本管理センター代表取締役社長

鳥谷 浩志 ラティス・テクノロジー株式会社代表取締役

山口 明夫 日本IBM株式会社代表取締役社長


【2018年度】

本山 和夫 東京理科大学 理事長(元 アサヒ飲料代表取締役社長)

伊東 伸 株式会社ロキグループ代表取締役会長 兼 社長 兼 最高経営責任者

廣末 秀一 日本たばこ産業株式会社経営企画部長

佐藤 秀哉 株式会社テラスカイ代表取締役社長

和田 眞治 日本瓦斯株式会社代表取締役社長

大崎 あつし エース株式会社海外事業部長

坂本 幸雄 前エルピーダメモリ株式会社代表取締役社長

松浦 学 ソフトバンクロボティクスグループ株式会社顧問

入交 昭一郎 本田技研工業株式会社代表取締役副社長、株式会社セガ代表取締役社長

仲 暁子 ウォンテッドリー株式会社代表取締役

宮奥 美行 ハウス食品グループ本社株式会社研究開発本部長・取締役

立石文雄 オムロン株式会社取締役会長


[Class Format]

Lecture on Theory: Case Lecture: Group Discussion: Guest Lecture: Off-campus Learning = 0 : 0 : 40 : 60 : 0

[Class Schedule]
Session 1: Introduction (6/13) - Tamura, Nitto, Aoki, Kishimoto
(1) Guidance
(2) Advice from instructors
(3) Group discussion (aligning perspectives, etc.) and presentations
Session 2: Guest Speaker Lecture ① (6/20) - Tamura, Nitto, Aoki, Kishimoto
Guest Speaker ①: (TBA)
(1) Presentation
(2) Q&A
(3) Group discussion
Session 3: Individual Report ① Presentation (6/27) - Tamura, Nitto, Aoki, Kishimoto
(1) Presentation and feedback on Individual Report ①
(2) Preparation for Guest Speaker ②
Session 4: Guest Speaker Lecture ② (7/4) - Tamura, Nitto, Aoki, Kishimoto
Guest Speaker ②: (TBA)
(1) Presentation
(2) Q&A
(3) Group discussion
Session 5: Individual Report ② Presentation (7/11) - Tamura, Nitto, Aoki, Kishimoto
(1) Presentation and feedback on Individual Report ②
(2) Preparation for Guest Speaker ③
Session 6: Guest Speaker Lecture ③ (7/18) - Tamura, Nitto, Aoki, Kishimoto
Guest Speaker ③: (TBA)
(1) Presentation
(2) Q&A
(3) Group discussion
Session 7: Individual Report ③ Presentation (7/25) - Tamura, Nitto, Aoki, Kishimoto
(1) Presentation and feedback on Individual Report ③
(2) Preparation for group presentation
Session 8: Group Presentation (8/1) - Tamura, Nitto, Aoki, Kishimoto
(1) Group presentations and Q&A
(2) Summary and closing remarks
(Note: The duration of individual presentations will be determined based on the number of enrolled students.)
The schedule and number of guest speakers may change, or guest lectures may not be conducted.

For in-person courses, all enrolled students are required to attend more than half of the classes in person.




担当教員の実務経験とそれを活かした教育内容 Work experience of the instructor

田村浩道:

過去30年間にわたって株式を中心としたリスクアセットのリサーチ業務に従事。幅広い実務経験をベースとして実践的な知識習得を目指した授業を行う。野村證券ではマネージングディレクターとして、クオンツリサーチ部長、チーフストラテジスト、マーケットデータサイエンティストなどを歴任。1999年から2000年までUCLAアンダーソンスクールにて客員研究員。2018年より2022年まで、インデックスベンダーであるFTSE Russellにおいて、アジア・パシフィックのインベストメントリサーチヘッドを務めた。また、2020年より証券アナリストジャーナルの編集委員に就任。


日戸浩之:
野村総合研究所(NRI)でコンサルタントとして企業や様々な組織のビジョン、中期計画の策定、組織の活性化、実行支援などのプロジェクトで活動した実績を生かし、実践的な知識獲得を目指した指導を行う。


青木英彦:

2020年8月まで、のべ31年間にわたり小売業界担当の証券アナリスト業務に従事。小売、食品、消費財、IT、物流業界など産業界に幅広い人的ネットワークを持ち、現場・現実とセオリーを合体させた知識と経験に基づく授業を行う。

Hiromichi Tamura
Prof. Tamura has been engaged in research work on risk-weighted assets, mainly equities, for the past 30 years. He teaches classes aimed at acquiring practical knowledge based on his wide range of practical experience. He was a Managing Director at Nomura Securities, where he served as Head of Quantitative Research, Chief Strategist, and Market Data Scientist, and was a visiting scholar at the UCLA Anderson School from 1999 to 2000. He was Head of Investment Research for Asia-Pacific at FTSE Russell. He has also been a member of the editorial board of the Securities Analysts Journal since 2020.

Hiroyuki Nitto
He will provide guidance based on his experience as a consultant at Nomura Research Institute (NRI), where he worked with companies and various organizations on projects

Hidehiko Aoki
Hidehiko Aoki has been a securities analyst covering the retail industry for 31 years until August 2020. He has a broad network of contacts in the retail, food, consumer goods, IT, logistics, and other industries, and tries to combine theory with the real world and reality in his lectures.

教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業開始後シラバスに変更がある場合(軽微な修正は除く)、直近に開講する授業またはLETUS等でその内容を説明したうえでシラバスの修正を行う。



If there are any changes to the syllabus after the course has started (excluding minor modifications), the revisions will be made after explaining the details in the next available class session or through LETUS.

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N