シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
ゼミナールエクササイズ (秋冬)(青木・岡田)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
MOT Seminar Exercise (秋冬)(青木・岡田)
授業コード Class code
20MT040
科目番号 Course number

教員名
岡田 将稔、青木 英彦
Instructor
Hidehiko Aoki

開講年度学期
2025年度後期
Year
2025年度
Semester
②Second semester
曜日時限
土曜5限
Class hours
See the class schedule of the Professional Graduate School.

開講学科・専攻 Department
経営学研究科 技術経営専攻

Department of Management of Technology, Graduate School of Management
単位数 Course credit
1.0単位
授業の方法 Teaching method
演習

Seminar
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
  • グラデュエーションペーパーの研究テーマを検討した上で、研究概要(100字の文章)、グラデュエーションペーパー作成計画書を作成する。
  • Students will verify the theme and outline of the "Graduation Paper Writing Plan," and write a brief 100-character essay and the "Graduation Paper Proposal" will be used as a reference for seminar assignments.




目的 Objectives
  • 本科目は演習科目であり、本専攻のカリキュラムポリシーでは、演習指導教員の下で実践の理論化、企業調査活動、経営者等の各種インタビュー等により、学生個々の課題の明確化、仮説の設定、課題解決案を構想し、それを推し進め、論証・実践能力を身に付け、その成果物として、学生個々の課題に応じた最終成果物(グラデュエーションペーパー)を作成するための科目と位置づけている。
  • その他、本専攻のディプロマ・ポリシー、カリキュラムポリシーとの関連性については『履修の手引き』を参照すること。


  • This course is an exercise course, in which under the supervision of academic instructors with practical experience , students clarify individual issues, formulate hypotheses, propose and promote solutions to those issues, and acquire comprehensive reasoning and practical skills though the theorization of practice, corporate research activities, various interviews with corporate executives and other professionals, etc. Students prepare their final culminating task (graduation paper) as a product of these activities in accordance with their individual topics.

  • For other information, please refer to the “Course Guide” for the relationship between this course and the Diploma Policy and Curriculum Policy of the department.



到達目標 Outcomes

グラデュエーションペーパー作成を通じ、本科目について定められているディプロマ・ポリシーの力をつけて、本専攻のカリキュラムポリシーに関連する教育領域(『履修の手引き』を参照)の知見を修得している。


Through the preparation of a graduation paper, each student has been developed abilities indicated in the diploma policy and has acquired knowledge of the educational areas related to the curriculum policy of the department, which is defined for this course (see the “Course Guide”).






卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites

内容を⼀部変更する場合があり、その場合は事前に授業内で説明する。

関連科目:全科目

The contents of the syllabus may be changed in some cases, which will be explained in class in advance.

Related courses: All courses





アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review

担当教員から課されている課題への報告の準備が準備学習となる。(毎週1.5時間程度)

ゼミの場でのコメントを各人が復習し、次の報告に生かす。


Preparation for reporting on assignments as instructed constitutes preparatory study. (about 1.5 hours each week)

Each student should review the comments at the seminar and make use of them in the next report.

成績評価方法 Performance grading policy

評価委員会による評価100%

成績評価は絶対評価で行う。


100% grading by an evaluation committee composed of faculty members of the department.

This course’s grading will be adopted on absolute evaluation.





学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials

オリジナル教材を使用
「創造的論文の書き方」伊丹敬之著


授業計画 Class plan

【授業の形態】

理論講義:ケース講義:グループディスカッション:ゲスト:校外学習=0 : 0 : 0 : 100 : 0


【授業計画】

1.相互紹介、各⾃のテーマの説明
2. 各自のテーマの発表と議論 (1)

3. 各自のテーマの発表と議論 (2)

4. 各自のテーマの発表と議論 (3)

5. 各自のテーマの発表と議論 (4)

6. 各自のテーマの発表と議論 (5)

7. 各自のテーマの発表と議論 (6)

8. 各自のテーマの発表と議論 (7)


担当教員の実務経験とそれを活かした教育内容 Work experience of the instructor

青木英彦:2020年8月まで、のべ31年間にわたり小売業界担当の証券アナリスト業務に従事。小売、食品、消費財、IT、物流業界など産業界に幅広い人的ネットワークを持ち、現場・現実とセオリーを合体させた講義を心掛けている。



Hidehiko Aoki: Until August 2020, engaged in securities analyst work in charge of the retail industry for a total of 31 years. He has a wide range of personal networks in industries such as retail, food, consumer goods, IT, and logistics, and tries to combine theory with the field/reality in his lectures.


教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N