シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
ゼミナール2 (内海)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
MOT Seminar 2 (内海)
授業コード Class code
18MT118
科目番号 Course number

教員名
内海 京久
Instructor
Kyohisa Uchiumi

開講年度学期
2025年度前期
Year
2025年度
Semester
①First semester
曜日時限
土曜6限、土曜7限
Class hours
See the class schedule of the Professional Graduate School.

開講学科・専攻 Department
経営学研究科 技術経営専攻

Department of Management of Technology, Graduate School of Management
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
演習

Seminar
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
  • グラデュエーションペーパーの執筆に向け、研究活動を進める。
  • Students will proceed with their research activities in preparation for writing the graduation paper.
目的 Objectives
  • 本科目は演習科目であり、本専攻のカリキュラムポリシーでは、演習指導教員の下で実践の理論化、企業調査活動、経営者等の各種インタビュー等により、学生個々の課題の明確化、仮説の設定、課題解決案を構想し、それを推し進め、論証・実践能力を身に付け、その成果物として、学生個々の課題に応じた最終成果物(グラデュエーションペーパー)を作成するための科目と位置づけている。
  • その他、本専攻のディプロマ・ポリシー、カリキュラムポリシーとの関連性については『履修の手引き』を参照すること。


  • This course is an exercise course, in which under the supervision of academic instructors with practical experience , students clarify individual issues, formulate hypotheses, propose and promote solutions to those issues, and acquire comprehensive reasoning and practical skills though the theorization of practice, corporate research activities, various interviews with corporate executives and other professionals, etc. Students prepare their final culminating task (graduation paper) as a product of these activities in accordance with their individual topics.

  • For other information, please refer to the “Course Guide” for the relationship between this course and the Diploma Policy and Curriculum Policy of the department.

到達目標 Outcomes
  • グラデュエーションペーパー作成を通じ、本科目について定められているディプロマ・ポリシーの力をつけて、本専攻のカリキュラムポリシーに関連する教育領域(『履修の手引き』を参照)の知見を修得している。

  • Through the preparation of a graduation paper, each student has been developed abilities indicated in the diploma policy and has acquired knowledge of the educational areas related to the curriculum policy of the department, which is defined for this course (see the “Course Guide”).

卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
  • 内容を⼀部変更する場合があり、その場合は事前に授業内で説明する。

  • 関連科目:全科目

  • The contents of the syllabus may be changed in some cases, which will be explained in class in advance.

  • Related courses: All courses

アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
  • 担当教員から課されている課題への報告の準備が準備学習となる。(毎週8時間程度)

  • ゼミの場でのコメントを各人が復習し、次の報告に生かす。

  • Preparation for reporting on assignments as instructed constitutes preparatory study. (about 8 hours each week)

  • Each student should review the comments at the seminar and make use of them in the next report.

成績評価方法 Performance grading policy
  • 評価委員会による評価100%

  • 成績評価は絶対評価で行う。

  • 100% grading by an evaluation committee composed of faculty members of the department.

  • This course’s grading will be adopted on absolute evaluation.


<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
作成オリジナル教材 
Original teaching materials
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://gomykits.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
授業において適宜紹介する
References will be introduced in class as needed.


授業計画 Class plan

【授業の形態】

理論講義:ケース講義:グループディスカッション:ゲスト:校外学習=0 : 0 : 100 : 0 : 0


【授業計画】

1.研究の進捗状況の報告、ディスカッション (1)
2.研究の進捗状況の報告、ディスカッション (2)
3.研究の進捗状況の報告、ディスカッション (3)
4. 調査分析のための演習
5. 中間発表に向けた資料作成と学生相互討論 (1)
6. 中間発表に向けた資料作成と学生相互討論 (2)
7. 中間発表に向けた資料作成と学生相互討論 (3)
8. 中間発表に向けた発表練習と学生相互討論


注)各回の概要は、研究の進捗に応じて変更することがある。

 なお、履修学生には原則として半数以上の授業回を対面で受講することを求める。


Class style: theory 0%, case study 0%, group work 100%, guest lecture 0%, field work 0%


Class plan:

1. Discussion based on each student’s research presentation (1)

2. Discussion based on each student’s research presentation (2)

3. Discussion based on each student’s research presentation (3)

4. Exercise for research and analysis

5. Preparation of materials for mid-term presentation and mutual discussion (1)

6. Preparation of materials for mid-term presentation and mutual discussion (2)

7. Preparation of materials for mid-term presentation and mutual discussion (3)

8. Practice of presentation for mid-term presentation and discussion among students


*Outline of each class may be changed due to progress of a class.

In principle, students are required to attend at least half of the classes on-site.


担当教員の実務経験とそれを活かした教育内容 Work experience of the instructor
内海京久:
高機能フィルム分野において、新規事業創造、新商品の研究開発・生産技術研究開発・製造導入の実務担当、マネジメントの経験あり。イノベーション・プロセス遂行、技術開発戦略の立案・実行、生産プロセス構築に関わる業務全般について詳しい。
Kyohisa Uchiumi:
In the field of high-performance films, he has experience in new business creation, new product R&D, production technology R&D, and manufacturing implementation, and management experience. Knowledgeable about overall operations related to innovation process execution, planning and execution of technology development strategies, and production process construction.
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks
授業開始後シラバスに変更がある場合(軽微な修正は除く)、直近に開講する授業またはLETUS等でその内容を説明したうえでシラバスの修正を行う。

If there are any changes to the syllabus after classes have started (minor revisions excluded), the changes will be explained in the upcoming class or in LETUS etc., and the syllabus will be revised accordingly.

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N