|
教員名 : 平塚 三好
|
科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
知的財産ゼミ (後・木3)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Intellectual Property Seminar (後・木3)
授業コード Class code
99K15A4
科目番号 Course number
L1IDSEMc27
教員名
平塚 三好
Instructor
Mitsuyoshi HIRATSUKA
開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2024, 2nd Semester
曜日時限
木曜3限
Class hours
Thursday, 3rd
開講学科・専攻 Department
理学部第一部(一般教養科目)、経営学部(一般教養科目)
A course of liberal arts, the Faculty of Science Division Ⅰ A course of liberal arts, the School of Management 単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義
Lecture 外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class
概要 Description
<ゼミ形態>
・例えば、学生が興味を持つ科学技術や経営のテーマ(例えば就職先や卒研等で役立つ分野)に関する特許発明やブランド等について、 ”知的財産の観点から分析や調査”を行い、 教室において、和気あいあいの雰囲気のもと、ワークショップ形式で考察したり、討議を行った上で、知的財産をテーマとするゼミ論文を作成していく。 ・学生とともにゼミを運営すべく、学生のニーズや課題意識を重視し、知的財産の観点から分析や調査を行い、知的財産をテーマとするゼミ論文を完成させる。 <担当教員> ・本学理学部(応用物理学科)出身で、AI等のテクノロジー開発(理系・博士)及び知的財産(法文系)との双方を専門とし、 米国の米国法律事務所に駐在し、ベンチャー企業支援経験のある教員。 <内容> ・科学技術の研究開発やビジネス開発を担う理科大生が、 興味のある科学技術や経営のテーマ(例えば就職先や卒研等で役立つ分野)において、 イノベーションにつながる”発明”を創造する”発明創造論”や、 発明やデザイン、商標等を保護する”知的財産保護論”、 ビジネスを構想する”ビジネス構想論”等を 交えて、 知的財産の観点から探求し、 知的財産をテーマとするゼミ論文の作成を通じ、 科学技術やビジネスの視点と、社会全体の視点とを合わせた多視的な広い視野で、 多様な知的財産を理解する。 <Seminar format> ・For example, regarding patented inventions and brands related to science, technology, and management themes that students are interested in (for example, fields that are useful for employment, graduate studies, etc.) Conducting “analysis and investigation from the perspective of intellectual property,” In the classroom, students will study and discuss topics in a workshop format in a friendly atmosphere, and then write a seminar paper on the theme of intellectual property. ・In order to run a seminar together with students, we will place emphasis on students' needs and awareness of issues, conduct analysis and research from an intellectual property perspective, and complete a seminar paper with an intellectual property theme. <Teacher in charge> ・From the Faculty of Science (Department of Applied Physics) of this university, he specializes in both technology development such as AI (science/doctoral degree) and intellectual property (law and literature). A faculty member who is stationed at a US law firm and has experience supporting venture companies. <Contents> ・Science college students who are responsible for science and technology research and development and business development, Regarding science, technology or management themes that interest you (for example, fields that are useful for employment or graduate studies, etc.), "Invention Creation Theory" which creates "inventions" that lead to innovation, "Intellectual property protection theory" that protects inventions, designs, trademarks, etc. ``Business concept theory'' to conceive a business, etc. In addition, Explore from the perspective of intellectual property, Through the preparation of seminar papers on the theme of intellectual property, With a broad, multi-disciplinary perspective that combines science, technology and business perspectives with the perspective of society as a whole, Understand diverse intellectual property. 目的 Objectives
・科学技術の研究開発を担う理科大生が、興味のある科学技術のテーマ(例えば就職先や卒研等で役立つ分野)において、
イノベーションにつながる”発明”を創造する”発明創造論”や、 発明やデザイン、商標等を保護する”知的財産保護論”、 ビジネスを構想する”ビジネス構想論”等を 交えて、 知的財産の視点から探求し、 知的財産をテーマとするゼミ論文の作成を通じ、 科学技術やビジネスの視点と、社会全体の視点とを合わせた多視的な広い視野で、 多様な知的財産を理解する ことを目的とする。 ・課題を自ら発見し、主体的に考え、解決に取り組むための論理的・批判的思考力を習得する。 ・Science college students who are responsible for research and development in science and technology will be interested in science and technology themes (for example, fields that will be useful for employment or graduate research, etc.). "Invention Creation Theory" which creates "inventions" that lead to innovation, "Intellectual property protection theory" that protects inventions, designs, trademarks, etc. ``Business concept theory'' to conceive a business, etc. In addition, Explore from the perspective of intellectual property, Through the preparation of seminar papers on the theme of intellectual property, With a broad, multi-disciplinary perspective that combines science, technology and business perspectives with the perspective of society as a whole, Understanding diverse intellectual property The purpose is to ・Learn logical and critical thinking skills to discover issues on your own, think independently, and work towards solutions. 到達目標 Outcomes
・科学技術の視点と、知的財産を中心とする法律の視点と、ビジネスの視点と、社会全体の視点とを合わせた多視的な広い視野で、
知的財産をテーマとするゼミ論文の作成を通じ、多様な知的財産を理解する。 ・課題を自ら発見し、主体的に考え、解決に取り組むための論理的・批判的思考力を習得する。 ・With a multi-perspective and broad perspective that combines the perspective of science and technology, the perspective of law centered on intellectual property, the perspective of business, and the perspective of society as a whole, Understand various types of intellectual property through writing a seminar paper on the theme of intellectual property. ・Learn logical and critical thinking skills to discover issues on your own, think independently, and work towards solutions. 卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。 You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments). https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/ 履修上の注意 Course notes prerequisites
・全15回、教室での対面授業。
・予め知的財産の科目を履修しておく必要はなく、知的財産に関する知識は不要です。 ・はじめて知財を学ぶ学生も、既に知的財産の科目を履修したこともある学生も、履修可能です。 ・学生の学習ニーズを踏まえつつ、最適な学修成果を期すため、授業計画が変更になる場合があります。 ・A total of 15 face-to-face classes in the classroom. ・There is no need to take intellectual property courses in advance, and no knowledge of intellectual property is required. -Students studying intellectual property for the first time as well as students who have already taken intellectual property courses can take this course. ・In order to achieve optimal learning outcomes while taking into account students' learning needs, lesson plans may be subject to change. アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/-
-
準備学習・復習 Preparation and review
・予習及び復習をそれぞれ2時間程度かけて最終的な理解の向上に努めること。
・Try to improve your final understanding by spending about 2 hours each on preparation and review. 成績評価方法 Performance grading policy
・知的財産をテーマとするゼミ論文を約5割、
及び教室での個別面談や発言等の平常点を約5割として、 評価する。 ・Approximately 50% of seminar papers are on the theme of intellectual property, And the normal score of individual interviews and comments in the classroom is about 50%, evaluate. 学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している ・B:到達目標を達成している ・C:到達目標を最低限達成している ・D:到達目標を達成していない ・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している ・S:Achieved outcomes, excellent result ・A:Achieved outcomes, good result ・B:Achieved outcomes ・C:Minimally achieved outcomes ・D:Did not achieve outcomes ・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation 教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
-
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store). https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/ 参考書・その他資料 Reference and other materials
*適宜、LETUSや教室でアナウンスする。
* Announcements will be made as appropriate during LETUS and face-to-face classes. 授業計画 Class plan
【全15回・教室での対面授業によるゼミ】
第1回<教室での対面ゼミ> オリエンテーション及び知的財産の概要の理解 ・最適な学修成果が得られるよう、ゼミの運営や目標等について学生の学習ニーズをヒアリングしつつ意見交換する。 ・知的財産のトピックから、その重要性を学ぶ。 第2回〜第12回<教室での対面ゼミ> ゼミ活動 ・教室において、 知的財産の現代事情を学びつつ、 ワークショップ形式で考察したり、 個別の対面の討議を行い、 イノベーションにつながる”発明”を創造する”発明創造”や、 発明やデザイン、商標等を保護する”知的財産保護”、 ビジネスを構想する”ビジネス構想”等を 行い、 知的財産の視点で分析し、 知的財産をテーマとするゼミ論文の作成をする等のゼミ活動をしていく。 ・かようなゼミ活動を通じ、 科学技術の視点と、知的財産を中心とする法務の視点と、ビジネスの視点と、社会全体の視点とを合わせた多視的な広い視野で、 知的財産を理解していく。 第13回、第14回、第15回<教室での対面ゼミ>:知的財産ゼミの仕上げ、及びゼミ論文の完成 ・これまでのゼミ活動を踏まえ、仕上げとして、各学生のゼミの成果を最大化すべく、知的財産の様々な事例を理解しつつ、ゼミ論文を完成させていく。 [Total of 15 seminars with face-to-face classes in the classroom] 1st <Face-to-face seminar in the classroom> Orientation and understanding of the outline of intellectual property ・To obtain optimal learning outcomes, exchange opinions while listening to students' learning needs regarding seminar management and goals. ・Learn the importance of intellectual property from the topic. 2nd to 12th <Face-to-face seminar in the classroom> Seminar activities ・In the classroom, While learning about the current situation of intellectual property, Consider it in a workshop format, individual face-to-face discussions; "Invention creation" that creates "inventions" that lead to innovation, "Intellectual property protection" that protects inventions, designs, trademarks, etc. ``Business concept'' etc. that envisions a business conduct, Analyzed from an intellectual property perspective, Participates in seminar activities such as writing seminar papers on the theme of intellectual property. ・Through such seminar activities, With a multi-disciplinary perspective that combines science and technology perspectives, legal perspectives centered on intellectual property, business perspectives, and society-wide perspectives, Understand intellectual property. 13th, 14th, 15th <Face-to-face seminar in the classroom>: Finishing up the intellectual property seminar and completing the seminar paper ・Based on the seminar activities to date, students will complete a seminar paper while understanding various cases of intellectual property in order to maximize the results of each student's seminar. 授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
・商社勤務を生かし、ビジネスを踏まえたゼミ活動を通じ、知的財産リテラシーに関する講義を行う。
・ITベンチャーブームに沸く1999年、米国における2か所の法律事務所の駐在時代に、ベンチャービジネスのビジネスモデル構築の支援や法的サポート及び訴訟等の経験を生かしたゼミ活動を通じ、知的財産リテラシーに関する講義を行う。 ・日本の特許事務所で、様々な技術分野の発明やビジネスモデルの特許実務や特許訴訟の経験や、ITベンチャーの支援の経験を生かしたゼミ活動を通じ、知的財産リテラシーに関する講義を行う。 ・Utilizes his experience working at a trading company to give lectures on intellectual property literacy through seminar activities based on business. ・In 1999, when the IT venture boom was booming, while working at two law firms in the United States, I learned about intellectual property through seminar activities that utilized my experience in business model building, legal support, and litigation for venture businesses. Give a lecture on literacy. ・Gives lectures on intellectual property literacy through seminar activities that draw on his experience in patent practice and patent litigation for inventions and business models in various technical fields at a Japanese patent firm, as well as his experience in supporting IT ventures. 教育用ソフトウェア Educational software
-
-
備考 Remarks
授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N
|