シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
生命システム工学特別演習1A
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Advanced Exercise of Biotechnology 1A
授業コード Class code
998D914
科目番号 Course number
83GRRES603

教員名
鈴木 敢三、瀬木 恵里
Instructor
Eri Segi-Nishida

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2024
曜日時限
集中講義
Class hours
intensive course

開講学科・専攻 Department
先進工学研究科 生命システム工学専攻

Department of Biological Science and Technology, Graduate School of Advanced Engineering
単位数 Course credit
1.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
【授業の概要】研究実施状況について進捗状況を紹介し、内容について討論する。
これにより、豊かな人間性・創造力と国際性を兼ね備え、多面的かつ新しい視点を持って科学技術の発達に貢献できる人材の育成を目指す。

Students will present and discuss their results of the study. This class aims to develop the ability to present and discuss in their research theme.
目的 Objectives
【目的】プレゼンテーションを通じて、研究を分かりやすくまとめる力、問題点を抽出する力、意義を理解させる力、疑問点を指摘する力、解決策を示唆する力を養うことを目的とする。 

This class aims to develop the ability to present and discuss in their research theme.
到達目標 Outcomes
【到達目標】自分か行っている研究内容を理解し、その背景や具体的データ・解釈と問題点について発表し、お互いに討論することができる。

By the end of he course, students should be able to do the following,
-Describe the purpose of the study.
-Evaluate the results and problems.
-Give useful ideas to other studies.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
受講者は、定期的に発表者となるよう設定する。聞き手になる場合も、発表者の説明が論理的か、結果の解釈が妥当かなど、積極的に討論に加わること。

Presentation will be mainly given in Japanese.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
発表者は、現在の研究状況を広い視野で捉え、聞き手に十分な説明ができるよう背景・課題・結果・問題点・展望をまとめた資料を作成すること。聞き手は、発表担当者の研究内容に関連する分野を学習し、問題点の解決にせまる討論ができるよう準備に努めること。 

Presenter should prepare slides to give his/her study.
Participants give feedback comments to the presenter.
成績評価方法 Performance grading policy
研究成果の内容、研究に対する理解の程度、プレゼンテーションの態度、並びに討論の内容から評価する。 

To be evaluated in taking account of the analytical skills and performance, and positiveness of participation in discussion.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
Nothing special

授業計画 Class plan
発表者は修士論文の作成を最終目標に、実験の進捗状況・成果をプレゼンテーションし、次の課題を明確にする、また聞き手も、積極的に討論に参加することで、問題解決にむけ、何が出来るかを主体的に提案する。 

Providing presentation (15 min or 30 min) and discussion (15 min or 30 min)

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks
所定 の期間在学し、「自然・人間・社会とこれらの調和的発展のための科学と技術の創造」という教育理念と、
「 豊かな人間性・創造力と国際性を兼ね備え、多面的かつ新しい視点を持って科学技術の発展に貢献できる人材
の育成」という教育目標に沿って編成された授業科目を履修して、所定の単位を修得した学生に対して修了を
認定し、修士(工学)の学位を授与す る。

The goal is to develop an ability that can to contribute to the development of Science and technology by with a global view and various the latest knowledges, as described in the diploma policy Diploma Policies of this department. A Master’s degree in engineering will be given to the students who take the required credit.

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N