シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
生命システム工学特別演習1A
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Advanced Exercise of Biotechnology 1A
授業コード Class code
998D904
科目番号 Course number
83GRRES603

教員名
高橋 史憲
Instructor
Fuminori Takahashi

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2024, 1S
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive Course

開講学科・専攻 Department
先進工学研究科 生命システム工学専攻

Department of Biological Science and Technology, Graduate School of Advanced Engineering
単位数 Course credit
1.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
各自が行っている研究の進捗状況、および成果について紹介し、内容に関して討論する。

Introduce the progress and results of each research, and discuss the contents with each other.
目的 Objectives
実験結果を深く考察し、論理的に他人にプレゼンテーションできる能力を身につける。さらに研究について積極的に討論を行う能力を身につける。

Consider the experimental results deeply and acquire the ability to present them to others logically. In addition, acquire the ability to carry out spirited debates on the researches.
到達目標 Outcomes
各自が行っている研究の背景、実験方法、結果および考察に関して深く理解し、論理的に他人に説明できる。さらに、生命現象を基礎科学の立場から捉えるとともに、これを多面的・立体的に観察し、得られた成果を人類の未来の幸福と社会の発展に供することができる人材に成長する。

Understand the background, experimental methods, results and discussions of each research, and explain them to others logically. In addition, grow into human resources who can construe biological phenomena in terms of basic science, study them in a multifaceted and three-dimensional manner, and contribute the knowledge to the future happiness of humans and the development of society.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
研究内容に関する資料やスライドを作成し、それらの内容に関して他人が理解しやすいように心がけてプレゼンテーションを行う。

Create handout related to the research content, and give presentations so that others can easily understand the contents.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom/実験 Experiments
-

準備学習・復習 Preparation and review
特に定めない
Not specified
成績評価方法 Performance grading policy
個人のプレゼンテーションの内容、理解度、グループワークにおけるピアレビューを総合的に評価する。

Comprehensively evaluate the contents of the presentations, the levels of understanding and the peer reviews in group work.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
特になし
Nothing specially

授業計画 Class plan
・研究発表
各自が行っている研究の背景、実験方法、結果および考察をまとめ、論理的にプレゼンテーションを行う。研究背景を知らない研究分野外の人にも分かりやすいように、工夫して発表を行う。聴衆として参加する場合は、発表内容を理解し討論を行う。

1. 研究発表 それぞれの研究テーマに関する研究発表
2. 研究発表 それぞれの研究テーマに関する研究発表
3. 研究発表 それぞれの研究テーマに関する研究発表
4. 研究発表 それぞれの研究テーマに関する研究発表
5. 研究発表 それぞれの研究テーマに関する研究発表
6. 研究発表 それぞれの研究テーマに関する研究発表
7. 研究発表 それぞれの研究テーマに関する研究発表
8. 研究発表 それぞれの研究テーマに関する研究発表
9. 研究発表 それぞれの研究テーマに関する研究発表
10. 研究発表 それぞれの研究テーマに関する研究発表
11. 研究発表 それぞれの研究テーマに関する研究発表
12. 研究発表 それぞれの研究テーマに関する研究発表
13. 研究発表 それぞれの研究テーマに関する研究発表
14. 研究発表 それぞれの研究テーマに関する研究発表
15. 研究発表 それぞれの研究テーマに関する研究発表

・Research presentations
Deliver logical presentations by summarizing the background, experimental methods, results and discussions of each research. Especially, give presentations in an easy-to-understand manner to people outside the research field who do not know the research background. When attending as audiences, understand the contents of the presentation and have discussions.

1. Research presentations on each research theme
2. Research presentations on each research theme
3. Research presentations on each research theme
4. Research presentations on each research theme
5. Research presentations on each research theme
6. Research presentations on each research theme
7. Research presentations on each research theme
8. Research presentations on each research theme
9. Research presentations on each research theme
10. Research presentations on each research theme
11. Research presentations on each research theme
12. Research presentations on each research theme
13. Research presentations on each research theme
14. Research presentations on each research theme
15. Research presentations on each research theme

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
国内研究機関の研究員(生物系)における勤務経験を活かし、生命システム工学特別演習を指導する。

The tutelage of advanced exercise of biotechnology will be given by utilizing the work experience of researchers (biology) at domestic research institutes.
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks
所定の期間在学し、「自然・人間・社会とこれらの調和的発展のための科学と技術の創造」という教育研究理念と、「生命現象を基礎科学の立場から捉えるとともに、これを多面的・立体的に観察し、得られた成果を人類の未来の幸福と社会の発展に供することができる人材の育成」という教育目標に沿って編成された授業科目を履修して、所定の単位を修得した学生に対して卒業を認定し、修士(工学)の学位を授与する。

A master's degree in engineering will be awarded to students who have completed the number of prescribed credits after taking courses organized according to the educational and research philosophy of "creating science and technology for the harmonious development of nature, humans and society" and the educational goal of "cultivating human resources who can construe biological phenomena in terms of basic science, study them in a multifaceted and three-dimensional manner, and contribute the knowledge to the future happiness of humans and the development of society.

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N