シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
生命システム工学特別輪講2A
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Advanced Seminar on Biotechnology 2A
授業コード Class code
998D748
科目番号 Course number
83GRRES607

教員名
小山 浩舗、白石 充典
Instructor
Mitsunori Shiroishi

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
1st Semester, 2024
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive Course

開講学科・専攻 Department
先進工学研究科 生命システム工学専攻

Department of Biological Science and Technology, Graduate School of Advanced Engineering
単位数 Course credit
1.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
自身が行う研究に関連した科学論文を読み、その内容を発表する。
Read scientific papers related to the research that each student do, and present their contents.
目的 Objectives
科学論文の読解演習を通 じて、生命科学の考え方と科学英語を習得する。またプレゼンテーション技術を習得する。ディプロマポリシーに定める「豊かな人間性・創 造力と国際性を兼ね備え、多面的かつ新しい視点を持って科学技術の発展に貢献できる人材の 育成」という教育目標に沿って行われる。

Through exercise of reading science papers, acquire life science thinking and science English skills. Also master the presentation skills.
到達目標 Outcomes
研究に関連した英語論 文を読み、その研究の背景を含めて深く理解し発表できること。

Reading English thesis related to research and being able to deeply understand and present it including the background of the research.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
聴衆も積極的に質問するなどして参加すること。

The audience should also actively ask questions and participate.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
論文の背景までしっかりと理解すること。レジュメとプレゼンテーションスライドをしっかりと作るこ と。
レジュメを発表前日までにBOXの所定のフォルダにアップロードしておくこと。
発表スライドについてもBOXの個人フォルダにアップロードする。
Understand firmly the background of the paper. Make a presentation slide firmly.
成績評価方法 Performance grading policy
レジュメとプレゼンテーションの出来栄え、および議論への参加の積極性を加味して評価する。
Evaluate the quality of the presentation and the willingness to participate in the discussion.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials

授業計画 Class plan
自身の研究に関係する最新の英語論文を選ぶ。その際にできるだけハイ レベルな論文の選択につとめる。選んだ論文に 関しては、論文の背景を十分に理解し、説明できるようにする。そのため複数の関連文献に目を 通すこと。発表では研究背景を知らない素人にも分かるように工夫して説明すること。聴衆は、理解が曖昧なままで終わらないよう積極的に質問すること。

Choose the latest English papers related to your research. Choose as high a level of paper as possible. Make sure to understand and explain the background with respect to the selected paper. To do so, you should look over multiple relevant papers. In the presentation, explain the contents so that it can be understood by an amateur who does not know the research background. The audience should positively ask questions so that their understanding remains vague.

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
海外研究機関、国内研究機関での研究員の経験を活かして講義を行う。
Lectures will be given using the experience of researchers at overseas and domestic research institutions.
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks
所定の期間在学し、「自然・人間・社会とこれらの調和的発展のための科学と技術の創造」という教育理念と、「豊かな人間性・創造力と国際性を兼ね備え、多面的かつ新しい視点を持って科学技術の発展に貢献できる人材の育成」という教育目標に沿って編成された授業科目を履修して、所定の単位を修得した学生に対して修了を認定し、修士(工学)の学位を授与する。  

To earn a master’s degree in engineering, students must complete the program of study through the departmental discipline within a period of not less than two years, which involves the departmental educational philosophy of “Creating science and technology for harmonious development of nature, human beings and society” and the departmental goal of “Development of human resources who are rich in humanity, creativity and internationality, and who contribute to the advancement of science and technology with a perspective of multidimensional novelty.”

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
-
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
-