シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
分子遺伝学特論A (旧:分子遺伝学特論1)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Advanced Molecular Genetics A (旧:分子遺伝学特論1)
授業コード Class code
998D407
科目番号 Course number
83BIMOB502

教員名
十島 二朗
Instructor
Jiro Toshima

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2024 1st Semester 
曜日時限
集中講義
Class hours
Intense course

開講学科・専攻 Department
先進工学研究科 生命システム工学専攻

Department of Biological Science and Technology, Graduate School of Advanced Engineering
単位数 Course credit
1.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
細胞内におけるタンパク質輸送の異常は、がんをはじめとする様々な病気の原因となる。本講義では、新規合成タンパク質の分泌・生合成経路による細胞内小器官への輸送のしくみと、細胞膜タンパク質のエンドサイトーシスおよび細胞内小器官のオートファジーによる分解機構などについて、その動作原理と生物学的意義について学ぶ。

Intracellular protein transport are related to various diseases including cancer. In this lecture, students will learn about the mechanisms of transport of newly synthesized proteins to intracellular organelles by secretory and biosynthetic pathways, endocytosis of plasma membrane proteins, and degradation mechanisms of intracellular organelles by autophagy.

目的 Objectives
国内外での最先端の研究を学び、幅広い知識を身につける。また、本学科のディプロマポリシーに定める「国際性を備え、多面的かつ新しい視野を持って科学技術の発展に貢献できる能力」を養う。

By studying the latest research in Japan and overseas, students can develop extensive knowledge of it. The final goal is to develop an ability to contribute to the development of science and technology with a global view and the latest knowledge, as described in the Diploma Policies of this department.
到達目標 Outcomes
タンパク質が新しく合成された後、小胞体、ゴルジ体、細胞膜などにどのように輸送されるのか、また。細胞膜タンパク質がエンドソームを介してリソソームへと輸送される機構について理解する。

The goal of this course is to understand the mechanism by which newly synthesized proteins are transported to the endoplasmic reticulum, Golgi apparatus, and plasma membrane, as well as the mechanisms by which plasma membrane proteins are transported to lysosomes via endosomes.



卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
特になし
Not specified
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
-
-

準備学習・復習 Preparation and review
特になし
Not specified
成績評価方法 Performance grading policy
授業の理解度と確認テスト、レポート等により総合的に評価
Assessment is based on examination and reports.

学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
細胞の分子生物学第6版

Molecular Biology of the Cell, 6th edition

授業計画 Class plan
第1回:細胞内タンパク質輸送概論
第2回:輸送タンパク質の認識機構
第3回:細胞内タンパク質輸送の基本原理
第4回:細胞内タンパク質輸送と疾患
第5回:細胞内タンパク質輸送の最新の研究(タンパク質の認識機構)
第6回:細胞内タンパク質輸送の最新の研究(輸送タンパク質の構造)
第7回:細胞内タンパク質輸送の最新の研究(タンパク質輸送機構の最新モデル)
第8回:達成度評価試験


1. Introduction to Intracellular Protein Transport
2. Recognition mechanisms of transport proteins
3. Basic Principles of Intracellular Protein Transport
4. Intracellular protein transport and diseases
5. Recent studies on intracellular protein transport (protein recognition mechanism)
6. Recent studies on intracellular protein transport (structure of transport proteins)
7. Recent studies on intracellular protein transport (latest models of protein trafficking mechanisms)
8. Assessment test


授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks
所定の期間在学し、「自然・人間・社会とこれらの調和的発展のための科学と技術の創造」という教育研究理念と、「生命現象を基礎科学の立場から捉えるとともに、これを多面的・立体的に観察し、得られた成果を人類の未来の幸福と社会の発展に供することができる人材の育成」という教育目標に沿って編成された授業科目を履修して、所定の単位を修得した学生に対して卒業を認定し、学士(工学)の学位を授与する。

A bachelor's degree in engineering will be awarded to students who have completed the number of prescribed credits after taking courses organized according to the educational and research philosophy of "creating science and technology for the harmonious development of nature, humans and society" and the educational goal of "cultivating human resources who can construe biological phenomena in terms of basic science, study them in a multifaceted and three-dimensional manner, and contribute the knowledge to the future happiness of humans and the development of society.

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
-
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
-