シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
植物遺伝子工学特論A (旧:植物遺伝子工学特論1)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Advanced Plant Biotechnology A (旧:植物遺伝子工学特論1)
授業コード Class code
998D303
科目番号 Course number
83BIENB502

教員名
高橋 史憲
Instructor
Fuminori Takahashi

開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2024, 2S
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive Course

開講学科・専攻 Department
先進工学研究科 生命システム工学専攻

Department of Biological Science and Technology, Graduate School of Advanced Engineering
単位数 Course credit
1.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
植物の生長や環境適応に関する生理応答を、植物分子生物学の観点から学ぶ。特に、植物の形態形成や環境ストレス応答を制御する、遺伝子発現やシグナル伝達機構についての知見を学ぶ。さらに、植物の環境応答やストレス耐性作物の開発に関わる最新の知見を理解する。

Learn the physiological responses of plant growth and environmental adaptation in terms of plant molecular biology. Especially, learn the knowledge about the regulations of gene expressions and signal transduction that mediate plant developments and environmental stress responses. In addition, understand the latest research in the environmental responses of plants and the development of stress tolerant crops.
目的 Objectives
生命システム工学における専門的知識の一環として、植物の生長や環境適応に関する分子メカニズムを、細胞・組織・個体レベルの観点から学び、植物の環境応答やストレス耐性作物の開発に関わる最新の研究を理解する。また、研究およびキャリア形成において必要となる論理的思考力を身につける。

Learn the molecular mechanisms of plant growth and environmental adaptation in terms of cells, tissues and whole plant levels, and understand the latest research in the environmental responses of plants and the development of stress tolerant crops as part of expert knowledge in bioengineering. In addition, acquire the ability to think logically required for research and career formation.
到達目標 Outcomes
植物の生長や環境適応に関する分子メカニズムを理解し、問題解決力や創造的思考力につながる実践的な知識として説明できる。また、生命現象を基礎科学の立場から捉えるとともに、これを多面的・立体的に観察し、得られた成果を人類の未来の幸福と社会の発展に供することができる人材に成長する。

Understand the molecular mechanisms of plant developments and environmental adaptations, and explain it as practical knowledge for problem solving and creative thinking. In addition, grow into human resources who can construe biological phenomena in terms of basic science, study them in a multifaceted and three-dimensional manner, and contribute the knowledge to the future happiness of humans and the development of society.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
分子生物学の基本的な知識を必要とする。また施設見学の際の実費は自己負担。

Requires basic knowledge of molecular biology. In addition, defray your own costs of attending facility tour.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/フィールドワーク Practice/Fieldwork
-

準備学習・復習 Preparation and review
参考書などを活用して、講義関連の内容について準備学習を行うこと。また、講義で取り上げた話題に関して、各自でさらに深く調べ、課題提出に備える。

Use reference books to prepare for lecture-related content. In addition, each student will investigate the topics covered in the lecture in more depth and prepare for submission of reports.
成績評価方法 Performance grading policy
授業中の態度や質疑応答、講義後のレポートにより総合的に評価する。

Comprehensive evaluation based on attitudes during class, questions and answers, and the quality of reports after lectures.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
「植物生理学・発生学」原著第6版、L.Taiz 他(西谷和彦・島崎研一郎 監訳)、講談社
「新しい植物ホルモンの科学」第3版、浅見忠男・柿本辰男、講談社

Plant Physiology and Development 6th Edition, L.Taiz et al., Oxford University Press

授業計画 Class plan
外部講師を交えながら、以下の植物科学に関する最先端の研究を紹介する(順不同)。

植物環境ストレス応答論
植物ホルモンの機能
ストレス耐性の獲得に関わる分子制御
細胞・組織・個体レベルでの環境応答
植物の分化・形態形成
ストレス応答と形態形成のクロストーク
植物の育種・品種改良
機能性植物の開発・植物工場

Introducing the following cutting-edge researches on plant science with outside lecturers (in no particular order).

Introduction to plant environmental stress responses
Function of plant hormones
Molecular regulations for acquiring stress tolerance
Environmental response at the cell, tissue and whole plants levels
Plant differentiation and morphogenesis
Crosstalk between stress responses and morphogenesis
Various breeding of plants
Development of functional plants and Plant factory

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
国内研究機関の研究員(生物系)における勤務経験を活かし、植物遺伝子工学に関する講義を行う。

Lectures on plant biotechnology will be given by utilizing the work experience of researchers (biology) at domestic research institutes.
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks
所定の期間在学し、「自然・人間・社会とこれらの調和的発展のための科学と技術の創造」という教育研究理念と、「生命現象を基礎科学の立場から捉えるとともに、これを多面的・立体的に観察し、得られた成果を人類の未来の幸福と社会の発展に供することができる人材の育成」という教育目標に沿って編成された授業科目を履修して、所定の単位を修得した学生に対して卒業を認定し、修士(工学)の学位を授与する。

A master's degree in engineering will be awarded to students who have completed the number of prescribed credits after taking courses organized according to the educational and research philosophy of "creating science and technology for the harmonious development of nature, humans and society" and the educational goal of "cultivating human resources who can construe biological phenomena in terms of basic science, study them in a multifaceted and three-dimensional manner, and contribute the knowledge to the future happiness of humans and the development of society.

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
N
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
N