シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
発生工学特論B (旧:発生工学特論2)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Advanced Developmental Biotechnology B (旧:発生工学特論2)
授業コード Class code
998D206
科目番号 Course number
83BIMEB602

教員名
宮川 信一
Instructor
Shinichi Miyagawa 

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2024 First Semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive course 

開講学科・専攻 Department
先進工学研究科 生命システム工学専攻

Department of Biological Science and Technology, Graduate School of Advanced Engineering
単位数 Course credit
1.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
分子から生態学に至るさまざまな生命現象を通じて、発生学分野における古典から最新に至る話題と知見を紹介する。論文輪読の形式をとる予定である。
We introduce (1) biological phenomena at multiple levels ranging from molecule to ecology, (2) overview of how the modern era of developmental biology emerged through multidisciplinary approaches. This class will be given by journal reading and lecture, particularly focused on the latest knowledge in the development engineering.
目的 Objectives
ミクロからマクロに至る発生現象を理解するための基礎を学ぶ。
To learn the basis for understanding the phenomena in the developmental biology that range from molecular to ecological level.
到達目標 Outcomes
近年の研究はほとんどが発生工学の手法を用いている。その基礎をから応用まで学ぶことで、自ら設定した研究テーマに応用できるようになる。
Bioengineering technology have recently been applied in various study fields. One is expected to take advantage of these knowledge and techniques on planning one's own research theme.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
特になし
None
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
指定した資料を事前に読み、概要を理解しておくこと
read and understand the given materials and the outline in advance.
成績評価方法 Performance grading policy
授業中の質疑応答、討論への参加の様子及び講義に関連したテーマに関するレポートによって評価する
Evaluate by positive participation in the class and discussion, and also the quality of report.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
Course material
特になし

授業計画 Class plan
動物の発生をテーマとして、講義と論文輪読を通じてディスカッションする。日時、場所は事前に掲示する。
We discuss animal development through lecture and journal reading.
Date and room will be posted in advance.

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks
所定の期間在学し、「自然・人間・社会とこれらの調和的発展のための科学と技術の創造」という教育理念と、「豊かな人間性・創造力と国際性を兼ね備え、多面的かつ新しい視点を持って科学技術の発展に貢献できる人材の育成」という教育目標に沿って編成された授業科目を履修して、所定の単位を修得した学生に対して修了を認定し、修士の学位を授与する。 

To earn a master’s degree in Engineering, students must complete the program of study through the departmental discipline within a period of not less than two years, which involves the departmental educational philosophy "Creating science and technology for harmonious development of nature, human beings and society" and the departmental goal "Development of human resources who are rich in humanity, creativity and internationality, and who contribute to the advancement of science and technology with a perspective of multidimensional novelty".

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
-
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
-