シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
環境微生物学特論B(細胞活性物質特論B) (旧:環境微生物学特論2)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Advanced Bioactive Materials B (旧:環境微生物学特論2)
授業コード Class code
998D106
科目番号 Course number
83BICEB601

教員名
清水 公徳
Instructor
SHIMIZU Kiminori

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
First Semester, 2024
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive course

開講学科・専攻 Department
先進工学研究科 生命システム工学専攻

Department of Biological Science and Technology, Graduate School of Advanced Engineering
単位数 Course credit
1.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
授業の到達目標及びテーマ
微生物は環境中のいたるところに生息するが、これらの存在を実体として把握することは一般的に困難である。本特論では、環境中における微生物相の理解を深めることを目的とする。とくに森林およびカビ・キノコに関する専門家による指導のもと、野外活動を通して森林環境中の微生物を中心とした生物に関する知識を得ることが出来る。本専攻のディプロマ・ポリシーである「生物工学分野で自ら課題を発見し解決する研究能力、並びに研究成果を発表する能力を修得する」に該当する特論である。

Microorganisms are all around us, but it is generally difficult to recognize their presence. This course seeks to deepen student understanding of the microbial structure in the environment. Particularly with the guidance of experts on mold and mushroom, knowledge of organisms, especially microorganisms in a forest environment, can be obtained through indoor and outdoor activities. This course is a special topic that falls under the Diploma Policy of this department, "Learn how to discover and to solve problems in the field of biotechnology by themselves and how to present their research results".
目的 Objectives
生物工学を総合的に学ぶための基礎となる微生物とそれらの生育環境との関連について理解できることを目的とする。 

The purpose is to be able to understand the relationship between microorganisms and their growth environment that are the basis for comprehensive study of biotechnology.
到達目標 Outcomes
微生物とそれらの生育環境との関連について理解するとともに、それらを説明できるレベルに到達することを目指す。

The aim is to understand the relationship between microorganisms and their growth environment, and to become able to explain the environmental systems with microorganisms.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
一般生物学および微生物学などを十分に幅広く理解していることが望ましい。
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
-
-

準備学習・復習 Preparation and review
野外活動を行う地域について事前に調査し、理解を深めておくこと。
Beforehand investigation is highly expected about the areas where the outdoor activities are held.
成績評価方法 Performance grading policy
野外活動に関連する課題に対するレポートで評価する。
Assessment will be based on the reports on the outdoor activities and collected microbes.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
必要に応じてプリントを配布する。
Handouts may be provided when necessary.

授業計画 Class plan
授業計画
第1回:野外活動に関するオリエンテーション・その1
第2回:野外活動に関するオリエンテーション・その2
第3回:森林の植物相に関する学習・その1
第4回:森林の植物相に関する学習・その2
第5回:森林の微生物相に関する学習・その1
第6回:森林の微生物相に関する学習・その2
第7回:森林の植物および微生物相に関する討論
第8回:レポート作成についての指導

Lesson plan
1: Orientation on outdoor activities · Part 1
2: Orientation on outdoor activities · Part 2
3: Learning about plant flora in forests - Part 1
4: Learning about plant flora in forests - Part 2
5: Learning about microbial flora in forests - Part 1
6: Learning about microbial flora in forests - Part 2
7: Discussion on plant and microbial flora in forests
8: Guidance on report preparation

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks
所定の期間在学し、「自然・人間・社会とこれらの調和的発展のための科学と技術の創造」という教育理念と、「豊かな人間性・創造力と国際性を兼ね備え、多面的かつ新しい視点を持って科学技術の発展に貢献できる人材の育成」という教育目標に沿って編成された授業科目を履修して、所定の単位を修得した学生に対して修了を認定し、修士(工学)の学位を授与する。

To earn a master's degree in Engineering, students must complete the program of study through the departmental discipline within a period of not less than 2 years, which involves
the departmental educational philosophy "Creating science and technology for harmonious development of nature, human beings and society" and the departmental goal "Development of human resource who are rich in humanity, creativity and internationality, and who contributes to the advancement of science and technology with a perspective of multidimensional novelty".

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
-
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
-