シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
細胞工学特論A (旧:細胞工学特論1)
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Advanced Cell Technology A (旧:細胞工学特論1)
授業コード Class code
998D103
科目番号 Course number
83BIENB501

教員名
有村 源一郎
Instructor
Gen-ichiro Arimura

開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2024 Second Semester  
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive Courses 

開講学科・専攻 Department
先進工学研究科 生命システム工学専攻

Department of Biological Science and Technology, Graduate School of Advanced Engineering
単位数 Course credit
1.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
生物の進化と多様性メカニズムを、ミクロとマクロレベルでの多様な生命現象から考察し、当該分野を発展させるための研究プロジェクトを立案する。

Students will learn about and discuss the micro and macro levels of lie phenomena and nature of biological evolution and diversity, and will conceive of and design experiments to develop virtual and tentative experiments to develop the relevant fields.
目的 Objectives
生命の根源とも言える生物と進化と多様性現象に触れることで、食品工学、アグリバイオテクノロジー、医薬分野で活躍する、創造力、国際性、知の調和がとれたリーダーに成長する。

By learning biological evolution and diversity, students aim to acquire a wide range of knowledge of the food industry, biotechnology, and the medical industry from related academic papers, and will be productive, international, and have balanced knowledge.
到達目標 Outcomes
生物の進化と多様性に関する理解度を高める。また、当該分野の知識について学ぶためのスキルや発表、議論のため方法を獲得する。

Students will learn about the nature of biological evolution and diversity. Moreover, they will acquire the important skills of learning, presenting and discussing their own research as experts in the relevant fields.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
国立科学博物館の見学の際の実費は自己負担。

Self-pay for museum visit.
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/プレゼンテーション Presentation
-

準備学習・復習 Preparation and review
学術論文等を読み、レポート作成と講義内での発表の準備を行う。発表後は、発表時に指摘された内容について考察し、他の学生らと議論する。

Students should spend a lot of time reviewing academic papers, making reports, and preparing the presentation materials. After the presentation, the students should reconsider the perspective of the audiences and discuss it with laboratory members.
成績評価方法 Performance grading policy
プレゼンテーションの出来映えおよび議論への参加の積極性、レポートから評価する。

Evaluated based on the presentation and participation in discussions.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
なし
Nothing special

授業計画 Class plan
1. テーマ:「骨からわかる生物の進化と多様性I」
脊椎動物の骨の構造から分かる生物の多様性について学ぶ。
2. テーマ:「骨からわかる生物の進化と多様性II」
国立科学博物館見学。
3. テーマ「植物研究に関する研究計画発表」
教科書を読み、仮想的な研究を立案し、発表する。

1.Biological evolution and diversity - Part 1
Students will learn on biological evolution and diversity by studying the nature on the vertebrata bones.
2.Biological evolution and diversity - Part 2
Museum visit
3.Students will review papers on the nature of plant biology, design virtual and tentative experiments, and give a presentation and discuss it with the other class members.

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks
所定 の期間在学し、「自然・人間・社会とこれらの調和的発展のための科学と技術の創造」という教育理念と、
「豊かな人間性・創造力と国際性を兼ね備え、多面的かつ新しい視点を持って科学技術の発展に貢献できる人材の育成」という教育目標に沿って編成された授業科目を履修して、所定の単位を修得した学生に対して修了を
認定し、修士(工学)の学位を授与する。

To earn a master’s degree in engineering, students must complete the program of study through the departmental discipline within a period of not less than two years, which involves the departmental educational philosophy of “Creating science and technology for harmonious development of nature, human beings and society” and the departmental goal of “Development of human resources who are rich in humanity, creativity and internationality, and who contribute to the advancement of science and technology with a perspective of multidimensional novelty.”

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
-
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
-