シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
マテリアル工学特別演習2A
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Advanced Laboratory Works for MaterialsScience and Technology 2A
授業コード Class code
998C926
科目番号 Course number
82GRRES601

教員名
麻生 隆彬、塩本 昌平、菊池 明彦
Instructor
Akihiko Kikuchi, Taka-Aki Asoh, Shohei Shiomoto

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2024 First semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive course

開講学科・専攻 Department
先進工学研究科 マテリアル創成工学専攻

Department of Materials Science and Technology, Graduate School of Advanced Engineering
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
各自の修士論文の研究テーマに関連する、専門書・学術論文の検索と調査を行い、これらの内容を要約する技術を習得することができる。さらに、研究の進捗に応じ、進捗状況をまとめ、発表する技術を身につけられる。
将来、業務に関連する背景、技術を調べたうえで、それを元に業務内容や提案の効果的なプレゼンテーション技術を持つ技術者の養成を目指す。この科目はカリキュラムポリシーの「高度な専門性を要する研究開発能力を養うとともに、従来の材料工学の枠組みにとらわれない新しい視点を持ち、より精深な学識を修める」ために開講され、ディプロマポリシーの「高度な専門性を要する研究開発能力を養うために、材料工学分野で自ら課題を発見し解決する研究能力を修得する」ための一環として行われる。
Search and study specialized papers and academic papers related to research themes of each master's thesis and acquire skills to summarize these contents. Furthermore, according to the progress of the research, you can acquire the technology to summarize the progress situation and present it.
In the future, after studying backgrounds and technologies related to work, we aim to train technicians who have effective presentation skills of work content and proposal based on that. This course is taught to develop the curriculum policy "to develop research and development abilities that require highly specialized skills and to have a new viewpoint that is not bound by the traditional framework of material engineering and to acquire more precise academic knowledge" and diploma policy " In order to cultivate research and development capabilities that require high level of expertise, students will acquire the research ability to discover and solve problems themselves in the material engineering field ".
目的 Objectives
この科目はカリキュラムポリシーの「高度な専門性を要する研究開発能力を養うとともに、従来の材料工学の枠組みにとらわれない新しい視点を持ち、より精深な学識を修める」ために開講され、ディプロマポリシーの「高度な専門性を要する研究開発能力を養うために、材料工学分野で自ら課題を発見し解決する研究能力を修得する」ための一環として行われる。 「高分子合成」、「高分子物性」、「生体機能材料」の基礎と材料工学への応用を理解し、その内容の要約とプレゼンテーションする能力を涵養することを目的とする。
This course is taught to develop the curriculum policy "to develop research and development abilities that require highly specialized skills and to have a new viewpoint that is not bound by the traditional framework of material engineering and to acquire more precise academic knowledge" and diploma policy " In order to cultivate research and development capabilities that require high level of expertise, students will acquire the research ability to discover and solve problems themselves in the material engineering field ". It aims to understand the application of "polymer synthesis", "polymer physical properties", "biological functional materials" to the foundation and material engineering, and to cultivate the ability to summarize and present the contents.
到達目標 Outcomes
各自の修士論文の研究テーマに関連する、専門書・英語で書かれた学術論文の検索と調査を行い、これらの内容を要約する技術を習得することができる。さらに、自身の研究の背景のまとめと、研究の進捗状況をまとめ、発表するとともに、質疑応答する技術を身につけられるようになる。成果を国際的に発信できるようにするべくTOEIC600点相当の英語力を身に付けられるようになる。
Search and study academic papers written in specialized books / English related to research themes of their master's thesis and acquire skills to summarize these contents. In addition, I will summarize the background of my research and summarize the progress of my research and announce it, as well as learn skills to answer questions. In order to be able to disseminate results internationally, it will be able to acquire English equivalent to TOEIC 600 points.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom/PBL (課題解決型学習) Problem-based learning
本講義は研究課題に対し、自ら関連情報を調べ、研究計画を行い、それを実行し、得られた結果を考察する、アクティブラーニング科目である。
This course is an active learning course in which students research relevant information, make a research plan, carry out the plan, and discuss the results obtained.

準備学習・復習 Preparation and review
準備学習:自身の研究の関連分野の研究例や応用例をさらに詳細に調べ、これらを参考に自身の研究計画を立案できる。また、最近の研究例とその関連分野を調べ、要領よくまとめ、効果的なプレゼンテーションをするための準備を行う。
復習:プレゼンテーションを行い、または他者のプレゼンテーションから参考になる部分、改善点を検討し、それを十分復習すること。
Preliminary study: You can investigate further details of research examples and applications in related fields of your own research, and plan your own research plan with reference to these. Also, study recent research examples and related fields, prepare well summarized, prepare for effective presentation.
Review: Review the parts that you will be making a presentation or reference from others' presentation, consider improvement points, and review it thoroughly.
成績評価方法 Performance grading policy
学習態度、および演習内容の理解度、取り組み姿勢等によって総合的に評価する。

Comprehensive evaluation is made based on learning attitude, comprehension degree of exercise content, approach attitude and so on.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
演習テーマに関連し、演習に必要な参考書を随時提示する。また、自ら調査した資料をもとに考察を行いプレゼンテーションする。

Relating to the exercise theme, present reference books necessary for the exercises from time to time. In addition, students will make a presentation and discussion using the literature related to their research topics.

授業計画 Class plan
1 演習分野     主に、刺激応答性・生体適合性・センサ・生体分子の分離・DDS等に応用される高分子材料、ならびに関連する材料の合成、物性・評価方に関する分野の演習を行う。

2 演習の方法     ・ラジカル重合、原子移動ラジカル重合、高分子カップリング、表面開始重合などの材料作製プロセスを理解できるようになる。・材料の各物性の評価・解析方法の種類、原理の理解と材料評価結果を理解できるようになる。これらをわかりやすくまとめ、発表できる。

1〜15 演習に関連する具体的な研究テーマ     ・鎖長制御された刺激応答性高分子の合成 ・密度と鎖長を制御した高分子ブラシ表面の合成 ・高分子ブラシを構成する高分子の物性と界面物性に関する研究 ・生分解性材料の合成、・生体内崩壊性薬物放出デバイスの作製・薬物放出挙動の評価・生体分子のセンシング材料の作製 ・高親和性基を導入した高分子ブラシの物性 ・高分子ゲルの接着 ・機能性粒子の調製と応用 などから各自テーマに従って、応用・発展的な調製技術、解析方法を調べることができるようになるとともに、その内容を理解しまとめ、発表することができる。また自身の研究に適用できるようになる。

英文の学術論文を読む場合、辞書なしで英文の内容を理解し、簡潔にまとめるようにできる。図表を用いて、何がわかるかを説明できるようになる。
1 Exercise field Mainly conduct exercises in fields related to synthesis, physical properties, and evaluation of polymer materials and related materials applied in stimulus responsiveness, biocompatibility, biocompatibility, separation of sensors, biomolecules, and DDS.

2 Exercises · You will be able to understand material preparation processes such as radical polymerization, atom transfer radical polymerization, polymer coupling, and surface initiation polymerization. · It becomes possible to understand the kind of the evaluation method · analysis method of each material property, the understanding of the principle and the material evaluation result. They can be summarized easily and announced.

1 to 15 Concrete research themes related to exercises · Synthesis of controlled stimuli-responsive polymers · Synthesis of polymer brushes with controlled density and chain length · Physical properties of polymers constituting polymer brushes Study on interfacial physical properties · Synthesis of biodegradable materials · Preparation of biodegradable drug release device · Evaluation of drug release behavior · Preparation of sensing material for biomolecules · Physical properties of polymer brushes with high affinity groups introduced · Adhesion of polymer gel · Preparation and application of functional particles etc. We will be able to investigate application / developmental preparation technique and analysis method according to each theme, understand and summarize and announce the contents You can do. It will also be applicable to your own research.

When reading academic papers in English, you can understand the content of English sentences without a dictionary and compile them concisely. Using charts, you will be able to explain what you understand.

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
-