シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
マテリアル工学特別演習1B
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Advanced Laboratory Works for MaterialsScience and Technology 1B
授業コード Class code
998C914
科目番号 Course number
82GRRES502

教員名
麻生 隆彬、塩本 昌平、菊池 明彦
Instructor
Akihiko Kikuchi、Taka-Aki Asoh, Shohei Shiomoto

開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
2024 second semester
曜日時限
集中講義
Class hours
Intensive course

開講学科・専攻 Department
先進工学研究科 マテリアル創成工学専攻

Department of Materials Science and Technology, Graduate School of Advanced Engineering
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
卒研

Graduation research
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
各自の修士論文の研究テーマに関連する、専門書、学術論文の検索と調査を行い、これらの内容を要約する技術を習得することができる。さらに、研究の進捗に応じ、進捗状況をまとめ、発表する技術を身につけることができる。
将来、業務に関連する背景、技術を調べることができ、それを元に効果的なプレゼンテーション技術を持つ技術者の養成を目指す。この科目はカリキュラムポリシーの「高度な専門性を要する研究開発能力を養うとともに、従来の材料工学の枠組みにとらわれない新しい視点を持ち、より精深な学識を修める」ために開講され、ディプロマポリシーの「高度な専門性を要する研究開発能力を養うために、材料工学分野で自ら課題を発見し解決する研究能力を修得する」ための一環として行われる。
You can search and study specialized papers and academic papers related to research themes of your master's thesis, and you can acquire skills to summarize these contents. Furthermore, according to the progress of research, you can acquire skills to summarize progress and to announce.
In the future, we can investigate the background and technology related to work and aim to train technicians who have effective presentation technology based on it. This course is taught to develop the curriculum policy "to develop research and development abilities that require highly specialized skills and to have a new viewpoint that is not bound by the traditional framework of material engineering and to acquire more precise academic knowledge" and diploma policy " In order to cultivate research and development capabilities that require high level of expertise, students will acquire the research ability to discover and solve problems themselves in the material engineering field ".
目的 Objectives
カリキュラムポリシーの「高度な専門性を要する研究開発能力を養うとともに、従来の材料工学の枠組みにとらわれない新しい視点を持ち、より精深な学識を修める」ために開講され、ディプロマポリシーの「高度な専門性を要する研究開発能力を養うために、材料工学分野で自ら課題を発見し解決する研究能力を修得する」ための一環として行われる。 本科目を通じ、高分子合成、高分子物性、生体機能材料とその関連分野における専門知識の習得と、専門分野の英語表現を身につけ、研究を要約して発表するとともに、質疑応答する能力を涵養することを目的とする。
It is aimed at curriculum policy "to cultivate research and development skills that require highly specialized skills and to have a new viewpoint that is not limited by the traditional framework of material engineering and to acquire more accurate academic knowledge", and "diploma policy" In order to cultivate research and development capabilities that require sexuality, students acquire the research ability to discover and solve problems themselves in the material engineering field "as a part of the work. Through this course, he acquires expertise in polymer synthesis, polymer physical properties, biofunctional materials and related fields and acquires English expressions in specialized areas, presents summarized research and presents the ability to question and answer It is aimed to do.
到達目標 Outcomes
専門書、英語で書かれた学術論文の検索と調査を行い、これらの内容を要約する技術を習得することができる。さらに、研究の進捗に応じ、進捗状況をまとめ、発表する技術を身につけることができる。
You can search and study academic papers written in specialized books, English, and acquire skills to summarize these contents. Furthermore, according to the progress of research, you can acquire skills to summarize progress and to announce. In order to disseminate the results obtained internationally, it is possible to acquire English equivalent to TOEIC 600 points.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/反転授業 Flipped classroom/PBL (課題解決型学習) Problem-based learning
本講義は研究課題に対し、自ら関連情報を調べ、研究計画を行い、それを実行し、得られた結果を考察する、アクティブラーニング科目である。
This course is an active learning course in which students research relevant information, make a research plan, carry out the plan, and discuss the results obtained.

準備学習・復習 Preparation and review
準備学習:自身の研究の関連分野の研究例や応用例を調べ、研究の背景を学ぶ。分析・解析技術についてその原理と実際を調査することができる。
復習:準備学習、ならびに講義中の質疑応答・助言等をもとに、その内容に関して十分に復習することができる。
Preparatory learning: Study examples and applications of related fields of own research and learn the background of research. It is possible to investigate the principle and practice of analysis / analysis technology.
Review: Based on preparation learning, question-and-answer / advice etc. in lecture, it is possible to review thoroughly about its contents.
成績評価方法 Performance grading policy
学習態度、および演習内容の理解度、取り組み姿勢等によって総合的に評価する。
Comprehensive evaluation is made based on learning attitude, comprehension degree of exercise content, approach attitude and so on.
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
演習テーマに関連し、演習に必要な参考書を随時提示する。また、自ら調査した資料をもとに考察を行いプレゼンテーションする。

Relating to the exercise theme, present reference books necessary for the exercises from time to time. In addition, students will make a presentation and discussion using the literature related to their research topics.

授業計画 Class plan
演習分野 主に、刺激応答性・生体適合性・センサ・生体分子の分離・DDS等に応用される高分子材料、ならびに関連する材料の物性評価法・解析法に関する基礎分野の演習を行い、理解することができる。
演習方法 ・ラジカル重合、原子移動ラジカル重合、高分子カップリング、表面開始重合などの材料作製プロセスで得られた材料 の各物性の評価・解析方法の種類、原理の理解と材料評価結果を理解できるようになる。これらをわかりやすくまとめ、発表できる。効果的なプレゼンテーション技術を身につけることができる。
1〜15回 演習に関連する具体的な研究テーマ
・鎖長制御された刺激応答性高分子
・密 度と鎖長を制御した高分子ブラシ表面の合成
・高分子ブラシを構成する高分子の物性と界面物性に関する研究
・生分解性材料の物性評価
・生体内崩壊性薬物放出デバイスからの薬物放出挙動の評価
・生体分子のセンシング材料の物性評価
 などから各自テーマに従って、 基礎的な評価法・解析法を調べ、その原理をパワーポイントを用いわかりやすく発表することができるようになる。
Exercise field Mainly conduct exercises in the basic fields on physical property evaluation methods and analysis methods of polymer materials applied to DDR and others, stimulation responsiveness, biocompatibility, separation of sensors and biomolecules, understanding and understanding can do.
Exercise method · Understand the types and principles of the evaluation and analysis method of each physical property of materials obtained by material preparation process such as radical polymerization, atom transfer radical polymerization, polymer coupling, surface initiation polymerization and understand material evaluation result It will be like. They can be summarized easily and announced. Effective presentation skills can be acquired.
Concrete research theme related to exercises 1 to 15 times
· Chain length controlled stimuli responsive polymer
· Synthesis of polymer brush surface with controlled density and chain lengths
· Study on physical properties and interfacial properties of polymers constituting polymer brushes
· Evaluation of physical properties of biodegradable materials
· Evaluation of drug release behavior from biodegradable drug release device
· Evaluation of physical properties of biomolecule sensing materials
In accordance with the theme of each person, it is possible to investigate the fundamental evaluation method / analysis method using Word, Excel, and other softwares, and to announce the principle using power point in an easy-to-understand manner.

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
Y
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
-