シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
知識情報処理特論1
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Advanced Lectures on  Knowledge Information Processing 1
授業コード Class code
998B203
科目番号 Course number
81ICINP501

教員名
相川 直幸
Instructor
Naoyuki Aikawa

開講年度学期
2024年度後期
Year/Semester
Semester
曜日時限
水曜4限
Class hours
Thursday 3rd

開講学科・専攻 Department
先進工学研究科 電子システム工学専攻

Department of Applied Electronics, Graduate School of Advanced Engineering
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
システムの関数,評価手法,制約条件が与えられたとき,評価関数を最大・最小化するための基本的な数理的技法と最近の展開について理解する。
Understand the basic mathematical techniques and recent developments for maximizing and minimizing evaluation functions given the system functions, evaluation methods, and constraints.

目的 Objectives
目本専攻のディプロマ・ポリシーに定める,
『高度な専門知識・研究能力および教養をもとに,自らが展開する科学・技術について,人間,社会および地球環境との調和の観点から評価できる能力』
を修得する。

The purpose of this class is to acquire basic skills in investigating the research in English. This class corresponds to the Diploma Policy “We can solve a problem with a judgment made by gathering and analyzing information for various tasks based on expert knowledge, research ability and accomplishment. 


到達目標 Outcomes
数理的技法のシミュレーションコードを開発することができる。 
It is possible to develop simulation code of mathematical technique.
卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
適宜,指示する。

Instruct as appropriate 

アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
-
-

準備学習・復習 Preparation and review
準備学習:研究に関連ある事柄について調べてレポートを提出すること。
復習:レポートの採点結果を踏まえて、修正、再調査すること。
Preparation:
To survey literature related to the research theme, and write a report.
Review:
Based on the feedback received for the report, revise the report and research the literature again.

成績評価方法 Performance grading policy
レポートおよび平常点(発表内容、課題提出)(40%)、テスト(60%)により総合的に評価する
Attitude in class and Report (40%)
Test(60%)
学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
特に指定しない。
Not specified

授業計画 Class plan
1  最適化の概念
2  線形計画モデル
3  制約なし最適化問題と降下法
4  直線探索
5  最急降下法
6  ニュートン法
7  準ニュートン法
8  非線形計画モデル
9  凸集合と凸関数
10 非線形計画モデル
11 制約なし非線形計画問題の最適化
12 制約付き非線形計画問題の最適化
13 その他の数理計画法(1)
14 その他の数理計画法(2)
15 まとめ

1 Concept of optimization
2 Linear programming model
3 Unconstrained Optimization Problem and Descent Method
4 Line search
5 Steepest descent method
6 Newton method
7 Quasi-Newton method
8 Nonlinear Planning Model
9 Convex Sets and Convex Functions
10 nonlinear programming model
11 Optimization of Unconstrained Nonlinear Programming Problems
12 Optimization of Constrained Nonlinear Programming Problems
13 Other mathematical programming (1)
14 Other mathematical programming (2)
15 Summary

授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
-
教育用ソフトウェア Educational software
-
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
-
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
-