シラバス情報

科目授業名称(和文) Name of the subject/class (in Japanese)
アントレプレナーシップ
科目授業名称(英文) Name of the subject/class (in English)
Entrepreneurship
授業コード Class code
998655H
科目番号 Course number
86MNENT101

教員名
渡邉 万里子
Instructor
Mariko Watanabe

開講年度学期
2024年度前期
Year/Semester
2024/Spring
曜日時限
火曜2限
Class hours
Tuesday 2nd period

開講学科・専攻 Department
経営学部 経営学科

Department of Management, School of Management
単位数 Course credit
2.0単位
授業の方法 Teaching method
講義

Lecture
外国語のみの科目(使用言語) Course in only foreign languages (languages)
-
授業の主な実施形態 Main class format
① [対面]対面授業/ [On-site] On-site class

概要 Description
予測不可能な変化に富み、競争が加速するグローバル社会では、分野や職種に限らず、多様な局面において「アントレプレナーシップ」を発揮できる人材が求められています。
経営学を学ぶ東京理科大学の経営学部生にとって、「アントレプレナーシップ」は馴染みのない概念かもしれません。「アントレプレナーシップ」は日本語で「起業」と呼ばれることが多いのですが、必ずしも新規ビジネスを立ち上げることだけを指すわけではありません。広義の「アントレプレナーシップ」は独自の視点で問題を発見・定義し、問題解決に向けて創造的な方法を考え、そのためにあらゆる手段や資源を動員できる思考力・行動力を指します。本講義は、グループワーク、演習などを通じてアントレプレナーシップを身近なものととらえ、皆さんの大学生活や今後のキャリア選択にどのように活かすことができるか考えます。

In a global society, where unpredictable changes abound, and competition is accelerating, there is a demand for human resources who can demonstrate "entrepreneurship" in diverse aspects, regardless of their field or occupation.Entrepreneurship" may not be a familiar concept to students of business administration at the Tokyo University of Science. Although "entrepreneurship" is often referred to as "starting a business" in Japanese, it does not necessarily mean only starting a new business. In a broader sense, "entrepreneurship" refers to the ability to think and act in a way that allows one to discover and define problems from a unique perspective, think of creative ways to solve them, and mobilize all means and resources to do so. In this lecture, through group work and exercises, we will consider how you can apply entrepreneurship to your university life and future career choices.

目的 Objectives
履修生が自らの価値観や志に照らし合わせて、アントレプレナーシップについて考察することを目的とする。本学科のディプロマ・ポリシーに定める「グローバル化や地球環境問題など広範かつ多様なビジネス環境で発生している諸々の問題に対して自然科学及び社会科学の知識を活用して解明するという基本的方針の下で理論的かつ実践的な考え方を身に付ける」を実現するための科目である。

The purpose of this course is to encourage students to consider entrepreneurship in light of their values and aspirations. This course is designed to realize the department's diploma policy of "acquiring theoretical and practical perspectives on a wide range of issues arising in a diverse business environment, such as globalization and global environmental problems, based on the fundamental policy of applying knowledge from the natural and social sciences to solve these problems.

到達目標 Outcomes
(1)グループで議論し、アイデアを提案できる
(2)アントレプレナーシップとキャリアの関連を考察できる
(3)起業家の思考・行動プロセスを説明できる
(4)事業化のプロセスを説明することができる

(1)Discuss and propose ideas in a group
(2)Consider the relationship between entrepreneurship and career
(3)Explain the thinking and action process of entrepreneurs
(4)Explain the process of commercialization

卒業認定・学位授与の方針との関係(学部科目のみ)
リンク先の [評価項目と科目の対応一覧]から確認できます(学部対象)。
履修登録の際に参照ください。
​You can check this from “Correspondence table between grading items and subjects” by following the link(for departments).
https://www.tus.ac.jp/fd/ict_tusrubric/​​​
履修上の注意 Course notes prerequisites
本科目では講義内容に沿って、授業中の課題演習(個人・グループ)、あるいは授業後の個人課題演習が課される。そのため、毎回の授業出席に加えて、課題演習の提出が必須となる。
欠席及び遅刻(授業開始後20分すぎての出席)は4回以上でD評価となるため、くれぐれも注意すること。※届出のない公欠・病欠、及びいかなる就活・インターンシップも特別の配慮をしない。

In this course, students must complete assigned exercises (individual and group) in class and individual exercises after class by the lecture content. Therefore, the assigned exercises must be submitted in addition to class attendance. Students are required to be careful not to be absent or tardy (attending class more than 20 minutes after the start of class), as more than four times will result in a grade of "D." *For unexcused absences or illnesses, a grade of "D" will be given. No special consideration will be given to unexcused absences, job hunting, and internships.

アクティブ・ラーニング科目 Teaching type(Active Learning)
課題に対する作文 Essay/小テストの実施 Quiz type test/ディベート・ディスカッション Debate/Discussion/グループワーク Group work/プレゼンテーション Presentation/PBL (課題解決型学習) Problem-based learning
-

準備学習・復習 Preparation and review
・LETUSに事前資料がアップロードされている場合は、事前に読み込んでくること。
・授業中の課題演習、あるいは授業後の課題演習、レポート課題などが課される場合は、課題に取り組んで提出すること。毎週4時間程度の予習・復習を要する。

If materials are uploaded to LETUS, please read them beforehand.
Suppose assignments, exercises, or reports are to be completed during or after the class. In that case, students must work on them and submit them to LETUS.

成績評価方法 Performance grading policy
(1)課題演習 60%
(2)グループプレゼンテーション30%
(3)期末振り返りレポート 10%


学修成果の評価 Evaluation of academic achievement
・S:到達目標を十分に達成し、極めて優秀な成果を収めている
・A:到達目標を十分に達成している
・B:到達目標を達成している
・C:到達目標を最低限達成している
・D:到達目標を達成していない
・-:学修成果の評価を判断する要件を欠格している

・S:Achieved outcomes, excellent result
・A:Achieved outcomes, good result
・B:Achieved outcomes
・C:Minimally achieved outcomes
・D:Did not achieve outcomes
・-:Failed to meet even the minimal requirements for evaluation

教科書 Textbooks/Readings
教科書の使用有無(有=Y , 無=N) Textbook used(Y for yes, N for no)
N
書誌情報 Bibliographic information
-
MyKiTSのURL(教科書販売サイト) URL for MyKiTS(textbook sales site)
教科書および一部の参考書は、MyKiTS (教科書販売サイト) から検索・購入可能です。
https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/​​​

It is possible to search for and purchase textbooks and certain reference materials at MyKiTS (online textbook store).
​​https://mirai.kinokuniya.co.jp/tokyorika/

参考書・その他資料 Reference and other materials
山田幸三・江島由裕編著(2017)『1からのアントレプレナーシップ』,碩学舎
忽那憲治・長谷川博和・高橋徳行・五十嵐伸吾・山田仁一郎(2013)『アントレプレナーシップ入門ーベンチャーの創造を学ぶ』, 有斐閣ストゥディア

授業計画 Class plan
※コロナの状況やゲストの都合などを鑑みて、スケジュールや授業形態を変更する場合があります。
常に授業や掲示板のアナウンスに注意するようにしてください。
※初回のガイダンスを受講することをお勧めします。

1.イントロダクション
・アントレプレナーシップとは
・なぜ、今、重要なのか?

2.アントレプレナーシップの社会的意義
・3つの社会的意義
・アントレプレナーシップと創業過程

3.多彩なアントレプレナーシップ①
・ファミリーアントレプレナーシップ
・ソーシャルアントレプレナーシップ

4.多彩なアントレプレナーシップ②
・アカデミックアントレプレナーシップ
・社内起業家

5.グループワーク(第1回)
・今、気になるアントレプレナー
・グループプレゼンテーション

6-7.グループワーク(第2回)
・起業ゲーム「おいスタ!」で起業体験
・起業ゲームを使ったグループ演習
・グループ・個人での振り返り

8.起業家の思考と行動①
・アントレプレナーシップとキャリア
・リスクと機会の捉え方

9. 起業家の思考と行動②
・仲間の探索とチームの創造

10.事業創造のプロセス①
・事業機会の認識
・アイデアの発想と評価
・仮説の検証方法

11.事業創造のプロセス②
・顧客開発/ペルソナ分析
・STP分析

12.事業創造のプロセス③
・収益の仕組みを考える
・バリュープロポジション
・ビジネスモデルキャンバス

13-15.グループワーク(第3回)
・仮想のビジネスプランを作成しよう
・プレゼンテーション

*Schedules and class formats are subject to change based on Corona conditions and guest availability.
Please always pay attention to class and bulletin board announcements.
*It is recommended that you attend the first guidance session.

1. Introduction
What is entrepreneurship?
Why is it important now?

2. Social Significance of Entrepreneurship
Three Social Significance of Entrepreneurship
Entrepreneurship and the process of starting a business

3. Various types of entrepreneurship ①.
Family Entrepreneurship
Social Entrepreneurship

Various types of entrepreneurship (2)
Academic Entrepreneurship
In-house Entrepreneurship

Group work (1st session)
Entrepreneurs who are currently interested in entrepreneurship
Group Presentation

6. Entrepreneurial thinking and behavior (1)
Entrepreneurship and career
How to perceive risk and opportunity

7. thoughts and actions of an entrepreneur (2)
Searching for colleagues and creating a team

8-9. Group work (2nd session)
Entrepreneurial game "OISTA! Entrepreneurial experience with the entrepreneurial game "OISTA!
Group exercise using the entrepreneurship game
Group and individual review

10. Business creation process (1)
Recognition of business opportunities
Idea development and evaluation
How to test hypotheses

11. Business Creation Process (2)
Customer development/persona analysis
STP analysis

12. Business Creation Process (3)
Consideration of profit structure
Value Proposition
Business Model Canvas

13. Business Creation Process (4)
NVP and investment decision

14-15. Group work (3rd session)
Let's create a virtual business plan!
Presentation


授業担当者の実務経験 Work experience of the instructor of the class
コンサルティング会社あるいは一般事業会社での実務経験に基づいて事例等の説明を行う。
教育用ソフトウェア Educational software
-

備考 Remarks

授業でのBYOD PCの利用有無 Whether or not students may use BYOD PCs in class
-
授業での仮想PCの利用有無 Whether or not students may use a virtual PC in class
-